اپل با گسترش تولید آیفون در هند بهدنبال مقابله با فشارهای تعرفهای ایالات متحده آمریکا و گسترش تولید در خارج از چین است.
به گزارش تکناک، در تحولی مهم در سیاستهای تولید اپل، اکنون اکثر آیفونهای عرضهشده در بازار ایالات متحده آمریکا نه در چین، بلکه در هند تولید میشوند. هدف از این تغییر استراتژیک بازتنظیم زنجیره تأمین اپل برای مقابله با تعرفههای سنگینی است که بر کالاهای وارداتی از چین به آمریکا اعمال شدهاند.
اگرچه همچنان بخش بزرگی از آیفون در چین تولید میشود، در سالهای اخیر، اپل تلاش کرده است تا وابستگی خود به این کشور را کاهش دهد. هند، دومین مرکز تولید اپل، نقشی پررنگتر از گذشته ایفا میکند. اپل تصمیم گرفته است تا در چند سال آینده نیمی از تولید آیفون را به هند منتقل کند.
9to5mac مینویسد که یکی از اهداف اصلی اپل آغاز همزمان تولید جدیدترین سری آیفون در هند و چین است. اپل امیدوار بود که این هدف را با تولید آیفون ۱۶ محقق کند؛ اما تولید در هند با چند هفته تأخیر آغاز شد. بااینحال، شواهد حاکی از آن است که این همزمانی در سری آیفون ۱۷ به وقوع خواهد پیوست.

تغییر در الگوی تولید، به اپل کمک کرده است تا از تبعات اقتصادی تعرفههای وارداتی آمریکا بر کالاهای ساخت چین در امان بماند. براساس گزارش بلومبرگ، اکنون هند از چین پیشی گرفته و به بزرگترین صادرکننده آیفون به بازار ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. درحالحاضر، این کشور بیش از ۲۰ درصد از تولید جهانی آیفون را ازآن خود کرده است.
بااینحال، این راهحل ممکن است تنها موقتی باشد. اولین مسئله برای اپل پاسخگویی به تقاضای بسیار زیاد در زمان عرضه مدلهای جدید آیفون است. بعید به نظر میرسد که تولیدات هند بهتنهایی بتوانند پاسخگوی نیاز کامل بازار آمریکا برای آیفون ۱۷ باشند.
دومین مسئله وضعیت نامطمئن تعرفههای تجاری است. اگرچه درحالحاضر گوشیهای هوشمند از تعرفههای ۲۵ درصدی دولت ترامپ بر واردات از هند مستثنا شدهاند، این معافیت ممکن است دائمی نباشد. دونالد ترامپ به تغییر مکرر مواضع خود شناخته میشود و گفته شده است که مذاکرات میان آمریکا و هند در جریان است.
در شرایط فعلی، اپل هزینههای ناشی از تعرفههای وارداتی را خود متقبل شده است؛ اما تحلیلگران معتقدند این روند در بلندمدت پایدار نخواهد بود. درصورت بازگشت تعرفهها یا حذف معافیتها، احتمال افزایش قیمت محصولات اپل در بازار آمریکا بسیار زیاد خواهد بود.
در نهایت، تمرکز اپل بر گسترش تولید در خارج از چین نهتنها پاسخی به فشارهای اقتصادی و سیاسی است؛ بلکه گامی برای تنوعبخشی به زنجیره تأمین و مدیریت خطرهای جهانی به شمار میآید. بااینحال، موفقیت کامل این استراتژی به ثبات سیاستهای تجاری بینالمللی و توانایی هند در پاسخگویی به تقاضای جهانی بستگی دارد.