در تازهترین رتبهبندی سالانه مؤسسه Kantar BrandZ، چند برند تازهوارد ازجمله ChatGPT برای نخستین بار در جمع باارزشترین برندهای جهان قرار گرفتهاند.
به گزارش تکناک به نقل از گزارش سالانه مؤسسه Kantar BrandZ، اپل برای چهارمین سال پیاپی با ارزش برند ۱/۳ تریلیون دلار، جایگاه نخست را فهرست باارزشترین برندهای جهان حفظ کرده است. این رقم افزایشی ۲۸ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان میدهد. پساز اپل، برندهای گوگل و مایکروسافت و آمازون به ترتیب در رتبههای دوم تا چهارم جای گرفتند. اپل پساز پیشیگرفتن از آمازون در سال ۲۰۲۲، با مدیریت تیم کوک توانسته است با قدرت در صدر باقی بماند و از رقابت با شرکتهایی همچون هواوی و سامسونگ سربلند بیرون آید.
به نقل از بیزنساینسایدر، یکی دیگر از نکات برجسته گزارش Kantar BrandZ، صعود خیرهکننده انویدیا است که با رشد چشمگیر ۱۵۲ درصدی، در جایگاه پنجم فهرست قرار گرفت. این جهش عمدتاً بهدنبال انعقاد قرارداد همکاری با شرکت فناوری عربستان سعودی و رسیدن ارزش بازار این شرکت به ۳ تریلیون دلار رخ داده است.

ده برند برتر جهان در سال ۲۰۲۵ براساس گزارش Kantar BrandZ عبارتاند از:
- اپل
- گوگل
- مایکروسافت
- آمازون
- انویدیا
- فیسبوک
- ایسنتاگرام
- مکدونالد
- اوراکل
- ویزا
در بخش برندهای تازهوارد به این فهرست مؤسسه Kantar BrandZ، برند ChatGPT محصول شرکت OpenAI، جایگاه شصتم را ازآن خود کرده و به عنوان برترین برند تازهوارد معرفی شده است. پساز آن، برندهایی مانند استرایپ (Stripe) (رتبه ۸۵) و چیپتول (Chipotle) (رتبه ۸۶) قرار دارند. برندهای دیگری مانند بوکینگ (Booking) و هتلهای هیلتون (Hilton) و یونیکلو (Uniqlo) و دوردَش (DoorDash) نیز در میان تازهواردها دیده میشوند.
این گزارش همچنین یادآور میشود که بازار جهانی در پنج سال گذشته، تحتتأثیر همهگیری کرونا و تغییرات در انتظارات مصرفکنندگان و تنشهای تجاری ازجمله تعرفهگذاری میان آمریکا و دیگر کشورها، با نوسانهای شدیدی روبهرو بوده است. در چنین فضایی، برخی برندها دچار افت شدهاند؛ اما گروهی دیگر با قدرت به مسیر صعودی خود ادامه دادهاند. فهرست Kantar BrandZ در سال ۲۰۲۵، باردیگر نشان میدهد که پایداری و نوآوری و انسجام در تجربه مشتری، رمز موفقیت در دنیای رقابتی برندهاست.