مایکروسافت برای تبلیغ اج از طراحی‌های مضر استفاده می‌کند

موزیلا در یک گزارش کامل مدعی شده که مرور گر اج مایکروسافت با پنجره‌های بازشونده و پیام‌های مداوم در فرآیند دانلود مرورگرهای جدید مداخله کرده و آن را تخریب می‌کند.

به گزارش تک‌ناک موزیلا در یک گزارش با عنوان “فراتر از اج: چگونه تاکتیک های مایکروسافت انتخاب رایگان مرورگر را به خطر می اندازد”، به طور مفصل توضیح می‌دهد  که چرا اعتقاد دارد که مایکروسافت در تبلیغ اج در مقابل مرورگرهای رقیب از “طراحی‌های مضر” استفاده می‌کند.

مایکروسافت اج در فرآیند دانلود مرورگر جدید دخالت می کند

اگر قبلاً تلاش کرده‌اید کروم یا فایرفاکس را با استفاده از اج دانلود کنید، با این طراحی‌ها آشنا شده‌اید؛ آن‌ها پنجره‌های بازشونده و پیام‌هایی هستند که در طول فرآیند نمایان می‌شوند و یکی از روش‌هایی است که مایکروسافت با اج به ضرر خود عمل می‌کند.

اگر تاکنون با این پنجره‌های آزاردهنده آشنا نشده‌اید، مایکروسافت تلاش بسیاری می‌کند تا شما را متقاعد کند که از اج استفاده کنید. این فرآیند زمانی آغاز می‌شود که شما اج را راه‌اندازی کرده و در نوار جستجو عبارت “فایرفاکس” یا “کروم” را جستجو می‌کنید. سپس یک صفحه جستجوی بینگ با یک بنر نمایش داده می‌شود که می‌گوید “هیچ نیازی به دانلود یک مرورگر جدید نیست”. سپس، اج شما را “دنبال” می‌کند و همراه با شما به صفحه دانلود مرورگر می‌رود و یک پنجره بازشونده نمایش داده می‌شود که از شما درخواست می‌کند با اج بمانید و یک بنر تبلیغاتی برای مرورگر را در صفحه وضعیت دانلود نمایش می‌دهد. در گزارش خود، موزیلا بیان می‌کند که در واقع این تبلیغات به‌صورت مخفیانه به‌صورت توصیه‌هایی از مایکروسافت تعبیر می‌شوند.

راه اندازی مایکروسافت اج برای اولین بار به کاربران اجازه می دهد تا گزینه ها را نادیده بگیرند

با این حال، موزیلا به بررسی عمیق‌تری می‌پردازد که چگونه مایکروسافت در فرآیند باز کردن اج تا دانلود یک مرورگر جدید، مداخله می‌کند. موزیلا همچنین به این نکته اشاره می‌کند که در هنگام راه‌اندازی اولیه اج، مایکروسافت از تاکتیک‌های خاصی برای ترغیب مردم به انجام کارهایی که می‌خواهد استفاده می‌کند. یکی از این تاکتیک‌ها شامل جعبه‌های تیک از پیش انتخاب شده است که داده‌هایی را از مرورگرهای دیگر به اج وارد می‌کنند و در کنار یک دکمه آبی بزرگ قرار دارند که جذابیت بیشتری نسبت به بقیه اجزای صفحه دارد. موزیلا خاطرنشان می‌کند که این به جای اینکه آنها آگاهانه یک ویژگی را انتخاب کنند، از تمایل انسان به استفاده از گزینه‌ای که از قبل برای آنها انتخاب شده است استفاده می‌کند.

این شرکت همچنین به استفاده از رنگ‌ها در فرآیند راه‌اندازی اشاره می‌کند:

رنگ این جعبه‌ که خاکستری است نیز مهم است. این رنگ با راهنماها و قالب‌های طراحی اختصاصی مایکروسافت که مشخص می‌کند که جعبه تیک خاکستری رنگ باید به رنگ جذاب‌ آبی باشد، مطابقت ندارد. طبق مستندات طراحی مایکروسافت، خاکستری فقط زمانی باید استفاده شود که یک جعبه تیک غیرفعال باشد و به کاربر اعلام کند که اگر روی جعبه تیک کلیک کند، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. این خاکستری همانطور که روی پس زمینه سفید قرار می گیرد، کنتراست پایینی دارد و به راحتی قابل چشم پوشی است.

ویندوز موانعی را برای تغییر مرورگر پیش فرض اضافه می کند

در نهایت، موزیلا به این نکته اشاره می‌کند که ویندوز تغییر مرورگر پیش‌فرض از اج را برای کاربران دشوار می‌سازد. در ویندوز 10، اگر سیستم‌عامل تشخیص دهد که کاربر در تلاش برای تغییر مرورگر پیش‌فرض از اج است، از او می‌خواهد مرورگر اج را امتحان کند.  و در ویندوز 11، موزیلا توضیح می‌دهد که حتی با تنظیم یک مرورگر به‌عنوان پیش‌فرض، تمام پیش‌فرض‌های افزونه‌ها به مرورگر جدید تغییر نمی‌کنند و برخی از آن‌ها همچنان روی اج باقی می‌مانند.

در نتیجه‌گیری گزارش خود، موزیلا اشاره می‌کند که «مایکروسافت از تعدادی طراحی‌ مضر برای تحت فشار قرار دادن کاربران برای استفاده از مرورگر اج استفاده می‌کند» و غول ردموندی «باید فوراً استفاده از این تکنیک‌ها را متوقف کند». در حال حاضر مشخص نیست که آیا موزیلا تصمیم می گیرد پس از انتشار این گزارش اقدامات دیگری انجام دهد، اما این نشانه ای است که رقبای اج از نحوه ارائه مرورگر توسط مایکروسافت ناراضی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.