سیستم‌عامل MS-DOS هنوز زنده است!

MS-DOS

انتشار آگهی‌ای برای استخدام مدیر سیستم‌عامل Windows 3.11 نشان می‌دهد که سیستم‌عامل MS-DOS هنوز زنده است!

به‌گزارش تک‌ناک، یکی از شرکت‌های راه‌آهن در آلمان به‌تازگی آگهی‌ای برای استخدام مدیر سیستم‌عامل Windows 3.11 منتشر کرده است. این آگهی نشان می‌دهد که علاوه‌بر تسلط بر Windows for Workgroups که روی این سیستم‌عامل 30 ساله اجرا می‌شود، مهارت‌های مدیریتی در MS-DOS نیز مورد‌نیاز است.

بر‌اساس این آگهی، مدیر سیستم مسئول نظارت بر سیستم‌هایی خواهد بود که با پردازنده‌هایی به قدرت 166 مگاهرتز و حافظه رم 8 مگابایتی کار می‌کنند. این نشان‌دهنده ادامه استفاده از فناوری‌های قدیمی حتی در دوران پیشرفته در برخی از بخش‌های صنعتی است.

وجود سیستم‌های قدیمی در راه‌آهن‌های پیشرفته می‌تواند کمی نگران‌کننده به‌نظر برسد؛ اما این اغلب به‌دلیل پایبندی به اصل «اگر خراب نیست، نیازی به تعمیر ندارد» است.

کاربری در ایکس با نام کاربری Konkretor، آگهی استخدام مدیر سیستم برای Windows 3.11 را به‌اشتراک گذاشته و اشاره کرده است که شرکت استخدام‌کننده مسئولیت نمایشگرهای اطلاع‌رسانی در ایستگاه‌های راه‌آهن در تقریباً کل آلمان را بر‌عهده دارد. این سیستم‌ها به‌نظر می‌رسد همچنان به برنامه‌های قدیمی MS-DOS و Windows 3.11 وابسته‌اند.

از قرار معلوم آگهی شغلی منتشرشده امروز حذف شده است. در این آگهی، تأکید شده بود که فرد استخدام‌شده مسئولیت نگه‌داری و به‌روزرسانی سیستم‌های قدیمی را برعهده خواهد داشت که هنوز برای عملیات راه‌آهن حیاتی هستند. با اطلاعات بیشتر مشخص می‌شود که این نرم‌افزار وظیفه نمایش اطلاعات مهم فنی به راهبران قطارهای سریع‌السیر و منطقه‌ای را بر‌عهده دارد؛ اطلاعاتی که بلافاصله و مستقیم به آنان نمایش داده می‌شوند.

یک شرکت راه‌آهن در آلمان به تازگی آگهی استخدامی برای یک مدیر سیستم عامل Windows 3.11 منتشر کرده است. این آگهی نشان می‌دهد که علاوه بر تسلط بر Windows for Workgroups که بر روی این سیستم عامل 30 ساله اجرا می‌شود، مهارت‌های مدیریتی در MS-DOS نیز مورد نیاز است

استفاده از سیستم‌‌عامل‌های قدیمی مانند Windows 3.1X در بخش‌های حیاتی می‌تواند نگران‌کننده به‌نظر برسد؛ اما این مسئله در برخی سیستم‌های حیاتی غیرمعمول نیست. گاهی اوقات، این نرم‌افزارهای قدیمی فقط برای نمایش اطلاعات به‌کار گرفته می‌شوند و در سیستم‌های ایمنی حیاتی نقش مهمی ایفا نمی‌کنند.

Windows 3.1X که در سال 1992 منتشر شد و تا 31 دسامبر 2001 پشتیبانی می‌شد، بدین‌دلیل شهرت داشت که اولین نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت با رابط گرافیکی و شبکه‌سازی یکپارچه بود. این ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که شرکت راه‌آهن آلمان به دلایل خاصی از به‌روزرسانی سیستم‌های خود صرف‌نظر کرده باشد.

استفاده از سیستم‌‌عامل‌های قدیمی مانند Windows 3.1X در برخی از بخش‌های حیاتی ممکن است نگران‌کننده به‌نظر برسد؛ اما این امر در بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی رایج است. این نرم‌افزارهای قدیمی گاهی فقط برای نمایش اطلاعات استفاده می‌شوند و در سیستم‌های ایمنی مهم مؤثر نیستند.

گفت‌وگوهای انجمن Hacker News حاکی از آن است که این سیستم‌های قدیمی همچنان در قطارهای ICE 1 و ICE 2 در آلمان استفاده می‌شوند. این موضوع حاکی از آن است که نرم‌افزارهای وابسته به MS-DOS و Windows 3.11 ممکن است تا سال 2030 یا حتی پس‌از‌آن همچنان مورد‌نیاز باشند.

همچنین، ادعایی مبنی‌بر اینکه یکی از سیستم‌های راه‌آهن استفاده‌کننده از Windows 3.11 به بایوس مربوط به سال 1996 و پردازنده 166 مگاهرتزی و رم 8 مگابایتی مجهز است، وابستگی به فناوری‌های قدیمی در برخی زیرساخت‌های حیاتی را نشان می‌دهد. این مسئله بیانگر این است که چگونه برخی سیستم‌ها به‌دلیل قابلیت اطمینان و سازگاری‌شان برای مدت‌های طولانی استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.