در حالی که شرکت ولوو در ابتدای ماه جاری با انتشار یک تیزر تبلیغاتی، بازگشت مدل XC70 را نوید داده بود، اکنون تصاویر رسمی و اطلاعات فنی کامل این خودرو در وبسایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) منتشر شده است.
به گزارش تکناک، اطلاعات موجود نشان میدهند که نسل جدید XC70 برخلاف گذشته دیگر یک واگن کلاسیک نخواهد بود، بلکه به عنوان یک شاسیبلند (SUV) تمامعیار وارد بازار خواهد شد.
ولوو XC70 جدید با طول ۴۸۱۵ میلیمتر، عرض ۱۸۹۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۵۰ میلیمتر طراحی شده است و با فاصله محوری قابل توجه ۲۸۹۵ میلیمتر، میان مدلهای XC60 و XC90 جای میگیرد. بر اساس اسناد رسمی منتشرشده، این خودرو در دو نسخه باتری عرضه خواهد شد:
- نسخه پیشرفته با باتری ۳۹.۶۳ کیلوواتساعتی از نوع لیتیوم-نیکل-منگنز-کبالت (NMC) با وزن کلی ۲۲۷۵ کیلوگرم
- نسخه پایه با باتری ۲۱.۲۲ کیلوواتساعتی از نوع فسفاتآهن-لیتیوم (LFP) ساخت شرکت CATL با وزن ۲۱۱۰ کیلوگرم

ولوو XC70 نخستین پلاگین هیبرید این شرکت است که برد حرکتی تمامبرقی قابل توجهی ارائه میدهد. نسخه مجهز به باتری بزرگتر قادر است تا ۱۸۰ کیلومتر (۱۱۲ مایل) را بهصورت الکتریکی طی کند. در مقابل، نسخه اقتصادیتر این خودرو بردی معادل ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) ارائه میدهد. البته این مقادیر طبق استاندارد CLTC چین محاسبه شدهاند و در صورت عرضه در بازارهای بینالمللی، انتظار میرود که میزان برد واقعی بر اساس استانداردهای WLTP یا EPA کاهش یابد.
در هر دو نسخه، پیشرانه اصلی یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ سهسیلندر با توان ۱۶۱ اسببخار خواهد بود. این موتور با محدودکننده الکترونیکی سرعت تا سقف ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت تنظیم شده است. هرچند اطلاعاتی در مورد عملکرد دینامیکی یا شتاب خودرو منتشر نشده، اما با توجه به وزن بالا و توان خروجی متوسط، نباید انتظار عملکردی هیجانانگیز داشت.

با این حال، وجود نشان AWD در قسمت عقب خودرو نشان میدهد که سیستم چهارچرخ محرک در دسترس خواهد بود. همچنین احتمال میرود XC70 دارای یک یا دو موتور الکتریکی کمکی باشد؛ مشابه آنچه در مدل Lynk & Co 08 دیده میشود که با همین پیشرانه بنزینی و دو موتور الکتریکی، در عرض ۴.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
اگرچه طراحی ظاهری XC70 جدید ساده و نسبتاً محافظهکارانه است، اما نشانههای آشنای برند ولوو همچنان به چشم میخورد. چراغهای جلوی دوتکه، طراحی مینیمالیستی جلوپنجره و عدم حضور برفپاککن عقب (که احتمالاً در زیر اسپویلر سقفی پنهان شده) از جمله ویژگیهایی هستند که ممکن است موافقان و مخالفان خاص خود را داشته باشند. این خودرو با رینگهایی در اندازههای ۱۹ تا ۲۱ اینچ عرضه خواهد شد.

در حال حاضر، تمرکز اصلی ولوو بر عرضه XC70 در بازار چین است؛ اما این شرکت اعلام کرده که امکان عرضه جهانی این مدل نیز در دست بررسی است. طبق برنامهریزیها، رونمایی رسمی این خودرو در اواخر سال جاری میلادی انجام خواهد شد و پس از آن ممکن است شاهد عرضه آن در بازارهای بینالمللی باشیم.
با توجه به برد الکتریکی مناسب، طراحی مدرن، و بهرهمندی از فناوریهای روز ولوو، XC70 جدید میتواند گزینهای جذاب برای مصرفکنندگانی باشد که به دنبال یک شاسیبلند پلاگین هیبرید با اصالت اسکاندیناوی هستند. باید دید آیا این تحول در یکی از محبوبترین واگنهای تاریخ ولوو، میتواند موفقیتهای گذشته را تکرار کند یا خیر.