بایدو با معرفی NOVA، انسان دیجیتال جدید خود، نشان داده که در فناوری شبیهسازی و تعاملات مجازی پیشرو است و آینده ارتباطات انسانی را متحول خواهد کرد.
به گزارش تکناک، شرکت فناوری بایدو در کنفرانس WAIC 2025، از پیشرفتهترین انسان دیجیتال خود به نام NOVA پردهبرداری کرد. شرکت زیرمجموعه بایدو، Huiboxing، این فناوری را توسعه داده و قرار است تحولی چشمگیر در عرصه اجرای زنده و ارائههای مجازی ایجاد کند. به گفته مسئولان شرکت یادشده، عرضه عمومی NOVA از مهر ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد و درحالحاضر، در مرحله آزمایشی با دعوتنامه محدود قرار دارد.
NOVA برپایه مدل قدرتمند ERNIE 4.5 Turbo ساخته شده و با سه نوآوری مهم همراه است:
- تولید متن خودکار در سطح استادی است که امکان ارائههای زنده روان و طبیعی و بدون نیاز به متننویسی دستی را فراهم میکند. این سیستم صدا و حرکات چهره و زبان بدن را با هم هماهنگ میسازد تا تجربهای شبیه به تعامل با انسان واقعی برای مخاطب به وجود آورد. ویژگی مذکور تولید محتوا را برای شرکتها و سازندگان محتوا بسیار سریعتر و مؤثرتر میکند.
- مغز هوش مصنوعی آنی و زنده است که امکان پردازش لحظهای دادههای لایو استریم را فراهم و ویژگیهایی مانند پاسخگویی هوشمند به پرسشها و تعامل با مخاطبان و تولید محتوای ترند بهصورت خودکار را امکانپذیر میسازد. این ویژگی باعث میشود تا مجریهای دیجیتال مانند انسانهای واقعی با مخاطبان تعامل برقرار کنند و در نتیجه، جذب و نگهداری مخاطب را افزایش دهند.
- انقلابیترین قابلیت این فناوری شبیهسازی سریع افراد است. تنها با ۱۰ دقیقه ویدئو از هر شخص، NOVA میتواند صدا و لحن بیان و زبان بدن او را با مثالزدنی تقلید کند. این امکان ساخت آواتارهای دیجیتالی با ویژگیهای شخصی و احساسی را فراهم کرده است که در حوزههایی همچون آموزش و خدمات مشتری و بازاریابی برند کاربرد گستردهای خواهد داشت.

به نقل از گیزموچاینا، در مرحله آزمایشی عملکرد NOVA بسیار چشمگیر بوده است. در بخش آموزش، استفاده از انسان دیجیتال برای اینفلوئنسر دانشی چینی باعث افزایش ۱۰۱ درصدی زمان تماشای بینندگان شد. همچنین، در بخش سلامت استفاده از سخنگوی مجازی برای برند سالمندان Yourui متعلق به شرکت Mengniu، به افزایش ۳۳ درصدی نرخ تبدیل منجر شد.
از دیگر ویژگیهای اصلی این فناوری، میتوان به اجرای مجازی کارآفرین چینی، Yonghao Luo، در خرداد ۱۴۰۴ اشاره کرد که ازطریق پلتفرم تجارت الکترونیک هوش مصنوعی بایدو پخش شد. این برنامه بیش از ۱۳ میلیون بازدید جذب کرد و فروش کالا به ارزش بیش از ۵۵ میلیون یوان چین بههمراه داشت.
درحالحاضر، بیش از ۱۰۰,۰۰۰ کسبوکار در حوزههای مختلف مانند آموزش، تجارت الکترونیک، سلامت و حقوق از فناوریهای انسان دیجیتال بایدو استفاده میکنند. عرضه رسمی NOVA میتواند نقطه عطفی در کاربرد هوش مصنوعی در رسانهها و ارتباطات محسوب شود و جایگاه انسانهای دیجیتال را بهعنوان مجریان حرفهای آینده تثبیت کند.