در رقابتهای شطرنج هوش مصنوعی، پیروزی مدل o3 شرکت OpenAI بر گراک ۴ باردیگر توانایی بیرقیب هوش مصنوعی شرکت سم آلتمن را نشان داد.
به گزارش تکناک، مدل o3 شرکت OpenAI در رقابتهای شطرنج هوش مصنوعی با نتیجه چهار بر صفر بر مدل گراک ۴ شرکت xAI غلبه و عنوان قهرمانی را ازآنِ خود کرد. این رقابت را پلتفرم Kaggle گوگل برگزار کرد و بهعنوان یکی از جدالهای جدی اخیر میان دو غول فناوری، سم آلتمن و ایلان ماسک، شناخته میشود.
رویداد یادشده از ۵ تا ۷ آگوست و بهصورت حذفی برگزار شد و در آن هشت مدل زبانی پیشرفته شامل o3 و o4-mini از شرکت OpenAI، گراک ۴ از xAI، مدلهای جمنای ۲/۵ پرو و جمنای ۲/۵ فلش از گوگل، Claude 4 Opus از آنتروپیک، DeepSeek R1 از دیپسیک و k2 از کیمی رقابت کردند. گراک ۴ و o3 با پیروزی بر تمام حریفان خود به فینال رسیدند؛ اما در مسابقه پایانی، o3 با چهار برد متوالی، حریف قدرتمند خود را بهطور کامل از میدان خارج کرد.
پدرو پیناهتا (Pedro Pinhata)، گزارشگر Chess.com، عملکرد o3 را در فینال قاطعانه و بیرحمانه توصیف کرد و گفت گراک ۴ در این بازی شناسایینشدنی ظاهر و بارها مرتکب اشتباههای بزرگ شد. مگنوس کارلسن، قهرمان سابق شطرنج جهان، نیز در پخش زنده این رقابت، بازی گراک ۴ را به بازیکنی تشبیه کرد که تنها تئوری را یاد گرفته است و مهارت دیگری ندارد!

MSN مینویسد که در مسابقه ردهبندی، مدل جمنای ۲/۵ پرو گوگل با نتیجه ۳/۵ بر ۰/۵ مدل o4-mini را شکست داد. کارشناسان میگویند که شرکتهای فناوری سالهاست از شطرنج بهعنوان معیار سنجش تواناییهای کامپیوتر استفاده میکنند و این رقابتها میتواند نشاندهنده پیشرفت واقعی مدلهای چندمنظوره هوش مصنوعی باشد.
پیروزی o3 شرکت OpenAI بر گراک ۴ به بُعد تازهای از تنشهای علنی میان آلتمن و ماسک نیز دامن زد. ماسک اخیراً اپل را به جانبداری از OpenAI در اپ استور متهم و تهدید به شکایت کرده است. در مقابل، آلتمن با اشاره به کنترل ماسک بر شبکه اجتماعی X واکنش نشان داد. این جدال لفظی حتی به مقایسههای هوش مصنوعی درباره مطمئنتربودن یکی از طرفین در برابر دیگری کشیده شده است.
رقابتهای شطرنج هوش مصنوعی علاوهبر نمایش تواناییهای فنی مدلها، باردیگر رقابت شدید در عرصه هوش مصنوعی و نبرد حیثیتی میان چهرههای شاخص این صنعت را به تصویر کشید.