موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی شرکت OpenAI رونمایی شد

موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی شرکت OpenAI رونمایی شد

شرکت OpenAI بعد از شایعات فراوان امروز رسماً نمونه‌ی اولیه‌ی موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی جدید خود به نام SearchGPT را معرفی کرد.

به‌گزارش تک‌ناک، OpenAI با SearchGPT از ورود خود به بازار موتورهای جست‌وجو خبر داد. این موتور جست‌وجو می‌تواند به سؤالات کاربران جواب‌های جامع و به‌روز و به منابع مرتبط لینک دهد.

در ماه می، شایعاتی مبنی‌بر راه‌اندازی موتور جست‌وجوی اختصاصی شرکت OpenAI در رویداد رسانه‌ای بهاره در ۱۳ می در سراسر اینترنت پخش شد. بااین‌حال، سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، به‌سرعت این شایعات رد کرد. درعوض، رویداد بهاره بر معرفی مدل هوش مصنوعی GPT-4o متمرکز بود.

امروز، شرکت OpenAI رسماً از کار روی موتور جست‌وجوی اینترنتی خود خبر داد؛ اما به شیوه‌ای بسیار کم‌اهمیت‌تر.  OpenAI با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که SearchGPT با استفاده از اطلاعات به‌روزشده از وب، به سؤالات شما به‌سرعت و به‌طور مستقیم جواب می‌دهد و در‌عین‌حال، پیوندهای مشخصی به منابع مرتبط ارائه می‌کند.

این موتور جستجو با یک کادر بزرگ شروع می‌شود که از کاربر می‌پرسد: «چه چیزی می‌خواهید؟» اما به جای ارائه‌ی یک لیست ساده از لینک‌ها، SearchGPT تلاش می‌کند نتایج خود را سازماندهی و معنادار کند.

در نمونه دیگریSearchGPT، اطلاعاتی درباره‌ی زمان کاشت گوجه‌فرنگی ارائه می‌دهد و انواع مختلف این گیاه را تجزیه و تحلیل می‌کند. پس از ظاهر شدن نتایج، کاربران می‌توانند سوالات بعدی خود را بپرسند یا برای بازکردن لینک‌های مرتبط دیگر روی نوار کناری کلیک کنند. همچنین ویژگی‌ای به نام «پاسخ‌های بصری» وجود دارد، اما OpenAI قبل از انتشار، جزئیات دقیق نحوه عملکرد این ویژگی را  ارائه نکرده است.

در نمونه دیگریSearchGPT، اطلاعاتی درباره‌ی زمان کاشت گوجه‌فرنگی ارائه می‌دهد و انواع مختلف این گیاه را تجزیه و تحلیل می‌کند. پس از ظاهر شدن نتایج، کاربران می‌توانند سوالات بعدی خود را بپرسند یا برای بازکردن لینک‌های مرتبط دیگر روی نوار کناری کلیک کنند. همچنین ویژگی‌ای به نام «پاسخ‌های بصری» وجود دارد، اما OpenAI قبل از انتشار، جزئیات دقیق نحوه عملکرد این ویژگی را  ارائه نکرده است.

در نمونه دیگری، اطلاعاتی درباره‌ی زمان کاشت گوجه‌فرنگی ارائه می‌دهد و انواع مختلف این گیاه را تجزیه و تحلیل می‌کند. پس از ظاهر شدن نتایج، کاربران می‌توانند سوالات بعدی خود را بپرسند یا برای بازکردن لینک‌های مرتبط دیگر روی نوار کناری کلیک کنند. همچنین ویژگی‌ای به نام «پاسخ‌های بصری» وجود دارد، اما OpenAI قبل از انتشار، جزئیات دقیق نحوه عملکرد این ویژگی را به The Verge ارائه نکرده است.

در حال حاضر فقط به عنوان یک «نمونه اولیه» عمل می‌کند. این سرویس توسط خانواده مدل‌های GPT-4 پشتیبانی می‌شود و  فقط برای ۱۰۰۰۰ کاربر آزمایشی قابل دسترس خواهد بود. کیلا وود، سخنگوی OpenAIگفت

 OpenAI با شرکای ثالث همکاری می‌کند و از فیدهای مستقیم محتوا برای ساخت نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند. هدف نهایی، ادغام ویژگی‌های جستجو به طور مستقیم در ChatGPT است.

SearchGPTمی‌تواند به یک تهدید جدی برای گوگل تبدیل شود، زیرا گوگل به سرعت در حال افزودن ویژگی‌های هوش مصنوعی به کل موتور جستجوی خود است. این اقدامات از ترس از دست دادن کاربران به سمت رقبایی است که زودتر این ابزارها را ارائه می‌دهند.

همچنین، این توسعه‌ها OpenAI را در رقابت مستقیم‌تری با استارت‌آپ Perplexity قرار می‌دهد، که خود را به عنوان موتور پاسخ هوش مصنوعی معرفی کرده است. Perplexity اخیراً به دلیل ویژگی خلاصه‌سازی هوش مصنوعی‌اش مورد انتقاد قرار گرفته، زیرا ناشران مدعی شده‌اند که این ویژگی به طور مستقیم کار آنها را کپی می‌کند.

به نظر می‌رسد که OpenAI به بازخوردهای دریافتی توجه نموده و اعلام کرده است که رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است. این شرکت در یک پست وبلاگ تاکید می‌کند SearchGPT با همکاری چندین شریک خبری توسعه یافته است، که شامل سازمان‌های معتبری چون مالکان وال استریت ژورنال، آسوشیتد پرس و Vox Media، شرکت مادر The Verge، می‌شود. این همکاری‌ها نشان‌دهنده تلاش OpenAI برای اطمینان از دقت و قابلیت اعتماد محتوای ارائه شده توسط SearchGPT است.

شرکت OpenAI می‌گوید:

شرکای خبری بازخورد ارزشمندی ارائه داده‌اند و ما همچنان به دنبال نظرات آن‌ها هستیم. این رویکرد به شرکای خبری امکان می‌دهد تا در مدیریت نحوه نمایش خود در ویژگی‌های جستجوی OpenAI نقش داشته باشند. آن‌ها می‌توانند از استفاده از محتوای خود برای آموزش مدل‌های OpenAI خودداری کنند و همزمان در نتایج جستجو ظاهر شوند. این امکان، هم تضمین‌کننده حفظ حقوق مالکیت معنوی است و هم اینکه محتوای آن‌ها در دسترس و قابل دستیابی باقی می‌ماند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است که SearchGPT به‌گونه‌ای طراحی شده که به ناشران اینترنتی کمک کند تا بازدیدکنندگان بیشتری برای محتوایی جذب کنند که به‌عنوان پاسخ به پرسش‌ها با ارجاع صریح، درون‌متنی، نام‌گذاری‌شده و پیوندها به آن منابع ظاهر می‌شود.

همچنین، این موتور جست‌وجو امکان می‌دهد وب‌سایت‌هایی که از استفاده از محتوای خود برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT مانع می‌شوند، همچنان بتوانند اطلاعاتشان را به‌عنوان منبع برای SearchGPT دراختیار قرار دهند.

عرضه  موتور جستجوی خود به عنوان یک نمونه اولیه به OpenAI در چندین جنبه کمک می‌کند. اول، اگر نتایج SearchGPT به طور قابل توجهی نادرست باشند، مانند موردی که گوگل در ارائه‌های AI Overviews توصیه به استفاده از چسب روی پیتزا کرد، بهانه‌گیری که این تنها یک نمونه اولیه است آسان‌تر خواهد بود. دوم، این وضعیت احتمال خطا در ذکر منابع یا حتی سرقت کامل مقالات، همانطور که Perplexity متهم به آن شده است، را به حداقل می‌رساند.

 

از ماه‌ها قبل درباره این محصول جدید بحث و گفتگو وجود داشته است و نشریاتی مانند The Information در فوریه و Bloomberg در ماه مه، گزارش‌هایی در مورد توسعه آن منتشر کرده‌اند. ما نیز به طور همزمان گزارش داده‌ایم که OpenAI با جدیت در تلاش است تا کارمندان گوگل را برای تشکیل یک تیم جستجو به خدمت بگیرد. برخی کاربران X نیز متوجه شده‌اند که OpenAI در حال کار بر روی یک وب‌سایت جدید است و به این تلاش اشاره کرده‌اند.

OpenAI به تدریج  ChatGPT را بیشتر به اینترنت متصل کرده است. زمانی که GPT-3.5 عرضع شد، مدل هوش مصنوعی ماه‌ها از داده‌های جدید در اینترنت عقب مانده بود. در سپتامبر گذشته، OpenAI امکانی برای جستجوی اینترنت از طریق ChatGPT راه‌اندازی کرد که به آن Browse with Bing می‌گفتند، اما به نظر میرسد این ابزار  بسیار ابتدایی‌تر از SearchGPT است.

پیشرفت‌های سریع OpenAI توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر را برای ChatGPT جذب کنند، اما هزینه‌های این شرکت در حال افزایش است. این هفته، The Information گزارش داد که هزینه‌های آموزش و استنتاج هوش مصنوعی OpenAI امسال ممکن است به ۷ میلیارد دلار برسد و میلیون‌ها کاربر نسخه رایگان ChatGPT هزینه‌های محاسباتی را بیشتر افزایش می‌دهند. SearchGPT در طول عرضه اولیه خود رایگان خواهد بود و از آنجایی که به نظر می‌رسد در حال حاضر این ویژگی تبلیغاتی ندارد، واضح است که شرکت باید به زودی راهی برای کسب درآمد پیدا کند.

افرادی که می‌خواهند SearchGPT را امتحان کنند، می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی رسمی آن برای لیست انتظار ثبت‌نام کنند. اطلاعاتی درباره‌ی تعداد افرادی که برای بررسی موتور جست‌وجو انتخاب خواهند شد، وجود ندارد. OpenAI می‌گوید در‌نهایت، ویژگی‌هایی که در نمونه‌ی اولیه‌ی SearchGPT آزمایش می‌شوند، به مدل هوش مصنوعی ChatGPT آن اضافه خواهند شد.

SearchGPT یک روز پس از اعلام مایکروسافت مبنی‌بر افزودن مدل مولد هوش مصنوعی جدید برای تعداد محدودی از کاربران موتور جست‌وجوی بینگ خود و چند ماه پس از آن منتشر شد که گوگل، رهبر جست‌وجوی اینترنتی، اعلام کرد که پاسخ‌های مرور کلی هوش مصنوعی را برای سؤالات در موتور جستجوی خود ارائه می‌کند، منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram