اپل و سامسونگ با تشکیل یک جبهه مشترک، علیه شیائومی اقدام حقوقی کردهاند. این دو شرکت به دلیل کمپین تبلیغاتی اخیر شیائومی، که در آن سیستم دوربین Xiaomi 15 Ultra به صورت مستقیم با پرچمداران آنها مقایسه و تمسخر شده است، اخطار «توقف و انصراف» (cease-and-desist) را به این شرکت چینی ارسال کردهاند.
به گزارش تکناک، شرکتهای اپل و سامسونگ، دو غول بزرگ دنیای فناوری، به دلیل یک کمپین تبلیغاتی جنجالی از سوی شیائومی، دست به یک اقدام حقوقی مشترک زدهاند. این دو شرکت با ارسال اخطارهای حقوقی، خواستار توقف فوری کمپینی شدهاند که با مقایسه مستقیم سیستم دوربین گوشی Xiaomi 15 Ultra با پرچمداران آنها، به وجهه برندشان لطمه میزند.
فهرست مطالب
کنایههای شیائومی به غولهای فناوری
ماجرا از زمان عرضه سری Xiaomi 15 در هند آغاز شد؛ جایی که شیائومی در یک کمپین تبلیغاتی جسورانه، سیستم دوربین iPhone 16 Pro Max را «بامزه» خواند و به صورت تلویحی بر برتری محصول خود تأکید کرد. این اقدامات با انتشار یک آگهی تمامصفحه در روزنامهها ادامه یافت که در آن، شیائومی به صورت آشکار، سیستم دوربین خود را با پرچمداران اپل و سامسونگ مقایسه کرده و آنها را به چالش کشیده بود.
این سبک از تبلیغات که در دنیای بازاریابی به «بازاریابی کمین» (ambush marketing) معروف است، بدون رضایت رقیب، برند یا محصولی را با آن مرتبط میسازد و میتواند به اعتبار و ارزش تجاری آن آسیب بزند.

اخطار حقوقی: توقف و انصراف
به نقل از اندرویدهدلاینز، در پاسخ به این کمپین، اپل و سامسونگ اخطارهای «توقف و انصراف» را به شیائومی ارسال کردند. این اخطارها اسناد حقوقی رسمی هستند که به طرف مقابل دستور میدهند فوراً فعالیتی را که غیرقانونی یا آسیبزننده تلقی میشود، متوقف کند. به گفته یک منبع آگاه، «مقایسه مشخصات فنی اشکالی ندارد، اما نباید به صورت مستقیم نام رقیب خاصی را برد.»
این دو شرکت با هدف حفاظت از تصویر برند خود، به ویژه در بازار استراتژیک هند که در آن به شدت بر بازار گوشیهای ردهبالا تسلط دارند، دست به این اقدام زدهاند. بر اساس دادههای IDC، سامسونگ با سهم بازار ۱۴.۵ درصد در سهماهه دوم ۲۰۲۵، در صدر بازار هند قرار دارد و اپل با رشد چشمگیر ۲۱.۱ درصدی در نیمه اول سال ۲۰۲۵، در حال صعود است. شیائومی نیز با سهم ۹.۶ درصد در رتبه دوم این بازار قرار دارد.
در حالی که شیائومی هنوز به این اخطارهای حقوقی پاسخی نداده، این رویداد نشاندهنده یک نبرد بزرگ در بازار رقابتی گوشیهای هوشمند است.