پردازنده گرافیکی PS6 با تکنیکهای نوین Upscaling و Path Tracing، سطح واقعگرایی و جزئیات بصری در بازیها را به اوج میرساند.
به گزارش تکناک، درحالیکه AMD مشغول توسعه ترفندهای تازهای برای افزایش سرعت و بهرهوری GPUهاست، سونی نیز از همکاری مشترک خود با AMD برای طراحی نسل آینده کنسولهای خود خبر داده است. به نظر میرسد کنسول بعدی این شرکت، PS6، در چند سال آینده عرضه شود.
مارک سرنی، معمار ارشد PS5 و PS5 پرو، بههمراه جک هوین، معاون ارشد و مدیرکل بخش محاسبات و گرافیک شرکت AMD، در ویدئویی که اخیراً در یوتیوب منتشر شد، جزئیات تازهای از پیشرفتهای گرافیکی درحال توسعه را تشریح کردند. این دو اعلام کردند که فناوریهای جدید هنوز در مراحل ابتدایی هستند و فعلاً تنها در قالب شبیهسازی وجود دارند.
این همکاری بر توسعه فناوریهایی متمرکز است که بتوانند عملکرد GPUها را در زمینههایی همچون Upscaling و Ray Tracing و Path Tracing بهبود دهند؛ فناوریهایی که نقش مهمی در افزایش واقعگرایی دنیای بازیها دارند. سرنی دراینباره گفت که روش فعلی به مرز توانایی خود رسیده است؛ بنابراین، سونی با همکاری AMD قصد دارد بخشهایی از معماری RDNA نسل بعدی را در کنسولهای آتی خود ادغام کند.
درمقابل، جک هوین از معرفی فناوری جدیدی با نام Radiance Cores خبر داد؛ هستههایی که وظیفه پردازش مستقیم Ray Tracing و Path Tracing را برعهده دارند و ازنظر عملکرد، مشابه RT Cores انویدیا هستند. این فناوری نهتنها در کنسولهای آینده سونی به کار گرفته خواهد شد؛ بلکه به احتمال زیاد در GPUهای دسکتاپ AMD و حتی در همکاریهای آتی این شرکت با Xbox نیز دیده میشود.

براساس توضیحات هوین، Radiance Cores موجب افزایش سرعت عملکرد GPU و آزادسازی منابع سختافزاری دیگر برای پردازش سریعتر Shaderها و Textureها میشود. همچنین، این فناوری با FSR Redstone، جدیدترین فناوری افزایش وضوح مبتنیبر هوش مصنوعی AMD، سازگار است و از قابلیتهایی مانند Neural Radiance Caching بهره میبرد.
به نقل از ورج، یکی از بخشهای مهم دیگر در نسل بعدی سختافزار سونی بهبود فشردهسازی دادههای گرافیکی است. سونی قصد دارد تکنیک قدیمی Delta Color Compression را کنار بگذارد و از فناوری تازهای به نام Universal Compression استفاده کند که همه دادهها را در مسیر پردازش فشرده میکند. هوین درباره این موضوع گفت: «این فناوری جدید به GPU اجازه میدهد تا جزئیات و نرخ فریم بیشتر و بهرهوری بهتری ارائه دهد.» این فشردهسازی پیشرفته علاوهبر افزایش عملکرد کلی، امکان اجرای بهتر در حالتهای کممصرف را نیز فراهم میکند.
کارشناسان معتقدند که این پیشرفتها میتواند تأثیر مستقیمی بر کنسول دستی جدیدی بگذارد که گفته میشود سونی درحال توسعه آن است. بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش فشار بر GPUها میتواند راه را برای ساخت دستگاههای قابلحمل با عملکرد قدرتمند هموار کند. سونی پیشتر نیز در PS5 با معرفی حالت Power Saver نشان داده بود که بهدنبال کاهش مصرف انرژی بدون افت چشمگیر عملکرد است.
درمجموع، رویکرد جدید سونی نشاندهنده تمرکز این شرکت بر توسعه GPUهای قدرتمندتر و کارآمدتر و هوشمندتر برای نسل آینده کنسولهاست. هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه PS6 اعلام نشده است، به نظر میرسد این کنسول بتواند استانداردهای تازهای در حوزه گرافیک و عملکرد بازیها تعریف کند؛ حتی اگر فعلاً سایهای از آن بر سر PS5 و PS5 پرو فعلی بیفتد.