اپلیکیشن Sora از OpenAI تنها چند روز پس از عرضه محدود، از ChatGPT و Gemini پیشی گرفت و در صدر اپاستور اپل قرار گرفت.
به گزارش تکناک، شرکت OpenAI این اپلیکیشن تولید ویدیوی مبتنی بر هوش مصنوعی را سهشنبه گذشته به صورت محدود و با دعوتنامه عرضه کرد. گزارشها نشان میدهد که با وجود محدودیت دسترسی، کدهای دعوت Sora در وبسایتهایی مانند eBay تا ۴۵ دلار به فروش میرسند.
اپلیکیشن Sora به کاربران اجازه میدهد تنها با چند خط توضیح متنی، ویدیوهایی ۱۰ ثانیهای بسازند، که میتواند شامل حضور خود کاربر یا دوستان او نیز باشد؛ البته در صورتی که اجازه استفاده از تصویر خود را بدهند. یکی از جذابترین قابلیتها بخش Cameos است، که کاربران را در موقعیتهای دلخواه، از قهرمانی در المپیک گرفته تا ایفای نقش در تبلیغ برندهایی مانند Dunkin قرار میدهد.
businessinsider مینویسد که این اپ از مدل جدید تولید صدا و تصویر Sora 2 استفاده میکند. نسخه قبلی این مدل پیشتر از طریق ChatGPT در دسترس بود، اما OpenAI اعلام کرده است که نسخه جدید میتواند تصاویری طبیعیتر و هماهنگی دقیقتری میان صدا و تصویر ایجاد کند. نتیجه، ویدیوهایی است که بهطرز شگفتانگیزی واقعی به نظر میرسند و مرز میان ساختگی و واقعی را کمرنگتر میکنند.

در کنار محبوبیت سریع اپلیکیشن Sora از OpenAI، بحثهای جدی حقوقی نیز در جریان است. روزنامه Wall Street Journal گزارش داده که OpenAI به استودیوها و آژانسهای هالیوود اطلاع داده که Sora ممکن است از شخصیتها و محتوای دارای حق مالکیت آنها استفاده کند، مگر اینکه به طور رسمی از این سیاست انصراف دهند. تحلیل Business Insider این رویکرد را آغاز «تحولی بنیادین در ساختار رسانه و حقوق مالکیت محتوا» توصیف کرده است.
با توجه به استقبال گسترده و جایگاه فعلی در اپاستور، به نظر میرسد که Sora در حال تبدیل شدن به مهمترین محصول جدید OpenAI پس از ChatGPT است و مسیر تازهای را برای تولید محتوای ویدیویی با کمک هوش مصنوعی هموار میکند.