هواپیمای STRIX از نوع VTOL (برخاست و فرود عمودی) نخستین پرواز خود را با موفقیت انجام داد و گام مهمی در مسیر تولید این هواپیمای پیشرفته برداشت.
به گزارش تکناک، هواپیمای STRIX، که توسط شرکت استرالیایی BAE Systems و شرکت فناوری هوافضای استرالیایی Innovaero در حال توسعه میباشد، برای استفاده نظامی طراحی شده است و به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین با سیستم برخاست و فرود عمودی (tail-sitting) شناخته میشود.
این هواپیما نخستین بار در نمایشگاه هوایی آوالون (Avalon) استرالیا در فوریه گذشته به نمایش گذاشته شد و قابلیت پرواز به صورت خودکار یا تحت کنترل از راه دور دارد.
یکی از ویژگیهای برجسته STRIX، طراحی بالهای افقی دوگانه آن است، که بهراحتی جمع میشوند و این امکان را میدهند تا در زمانی که از هواپیما استفاده نمیشود، در داخل یک کانتینر حمل و نقل استاندارد قرار گیرد.
همچنین این هواپیما نیازی به باند فرود ندارد و میتواند از حالت ایستاده به صورت عمودی برخاست کند. پس از روشن شدن چهار پروانه، دماغه هواپیما بلند میشود و روی دو چرخ عقب آن قرار میگیرد، سپس با انجام برخاست عمودی، به حالت افقی برای پرواز مستقیم تغییر وضعیت میدهد. این فرایند در هنگام فرود نیز به صورت عمودی انجام میشود و هواپیما پس از فرود به طور کامل روی چهار چرخ خود مینشیند.
برنامهها برای نسخه تولیدی هواپیمای STRIX شامل بهرهگیری از یک سیستم نیروی هیبریدی سوختی-الکتریکی است، که میتوااند 160 کیلوگرم بار را به مسافت 800 کیلومتر حمل کند.
نمونه اولیه مقیاس کامل STRIX که در ماه اکتبر پرواز کرد، به طور کامل با نیروی الکتریکی عمل میکرد تا امکان انجام آزمایشهای سریعتر و کاهش ریسک برنامه فراهم شود.
طبق اعلام شرکت BAE Systems، این پرواز موفقیتآمیز توانایی سیستم مدیریت STRIX را در کنترل خودکار هواپیما در مراحل مختلف پرواز، از جمله راهاندازی، مانور، تعلیق پایدار و بازیابی، بهخوبی به نمایش گذاشت.
در طول پرواز، اپراتوری آماده بود تا در صورت نیاز، کنترل دستی هواپیما را از راه دور بهعهده بگیرد، اما در نهایت نیازی به این اقدام پیش نیامد.
آندرو گریشام، مدیر اجرایی واحد تحویل دفاعی شرکت BAE Systems استرالیا عنوان کرد: «در این آزمایش پرواز، اهداف اصلی به طور کامل محقق شد، از جمله آزمایش و کنترل خودکار و ایمن یک پیکربندی جدید VTOL که تاکنون هیچگاه مورد آزمایش قرار نگرفته بود.»