گزارش جدید مرکز پژوهشی Pew نشان میدهد که حدود یکسوم نوجوانان در ایالات متحده هر روز از چتباتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، بر اساس این پژوهش، چتباتهای هوش مصنوعی به بخش قابل توجهی از عادات آنلاین نوجوانان آمریکایی تبدیل شدهاند؛ هرچند هنوز نتوانستهاند جای شبکههای اجتماعی را بگیرند.
این گزارش که نخستین بررسی جامع Pew درباره میزان استفاده نوجوانان از هوش مصنوعی محسوب میشود، همزمان با مطالعه جدید این مرکز درباره عادات حضور نوجوانان در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. دادهها بر اساس نظرسنجی آنلاین از ۱,۴۵۸ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله آمریکایی جمعآوری شدهاند؛ نظرسنجی که طبق اعلام Pew از نظر سن، جنسیت، نژاد، درآمد خانوار و سایر شاخصها وزندهی شده است تا بازتابدهنده جمعیت واقعی نوجوانان باشد.
طبق یافتههای پژوهش، ۴۸ درصد نوجوانان چندبار در هفته یا بیشتر از چتباتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. از این میان، ۱۲ درصد چندبار در روز و ۴ درصد «تقریباً دائمی» از این ابزارها بهره میبرند. هرچند این ارقام در مقایسه با استفاده مداوم از شبکههای اجتماعی کمتر است، —برای مثال ۲۱ درصد از نوجوانان «تقریباً دائماً» در تیکتاک و ۱۷ درصد به همین میزان در یوتیوب فعال هستند— اما با توجه به تازگی سرویسهای هوش مصنوعی، نرخ نفوذ آنها قابل توجه ارزیابی میشود.
همچنین این گزارش، تصویری دقیق از محبوبترین چتباتهای هوش مصنوعی میان نوجوانان ارائه میدهد. در صدر فهرست، ChatGPT با اختلاف قابل توجه قرار دارد؛ ۵۹ درصد نوجوانان اعلام کردهاند که از این سرویس استفاده کردهاند. پس از آن، Gemini با ۲۳ درصد و Meta AI با ۲۰ درصد قرار دارند. تنها ۱۴ درصد از نوجوانان Copilot مایکروسافت را امتحان کردهاند و Character AI و Claude شرکت آنتروپیک به ترتیب ۹ و ۳ درصد سهم دارند.

انگجت مینویسد، انتشار این دادهها در شرایطی صورت میگیرد که شرکتهای هوش مصنوعی تحت نظارت و فشار روزافزون درباره نحوه تعامل پلتفرمهای خود با کاربران کمسن قرار گرفتهاند. هم OpenAI و هم Character AI با پروندههای قضایی مربوط به مرگ نوجوانان مواجه هستند. در این شکایتها والدین مدعی هستند که گفتوگو با چتباتهای هوش مصنوعی نقش مستقیمی در مرگ فرزندان آنها داشته است. از سوی دیگر، شرکتهایی مانند آلفابت و متا نیز تحت بررسی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا درباره سیاستهای ایمنی کاربران نوجوان قرار دارند.
بخش نهایی این پژوهش نشان میدهد که الگوی استفاده نوجوانان از شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر تغییر چندانی نکرده است. یوتیوب همچنان محبوبترین پلتفرم با پوشش ۹۲ درصدی است. پس از آن تیکتاک با ۶۹ درصد، اینستاگرام با ۶۳ درصد و اسنپچت با ۵۵ درصد قرار دارند. تنها سرویس با رشد قابل توجه واتساپ است، که استفاده نوجوانان از آن از ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۴ درصد افزایش یافته است.

















