فهرست مطالب
صنعت تاکسیهای هوایی خودران در آستانهٔ یک نقطهٔ عطف مهم قرار دارد و سال ۲۰۲۶ بهعنوان زمان آغاز عملیات تجاری گسترده برای این فناوری نوظهور شناخته میشود.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، حملونقل هوایی شهری که تا چند سال پیش در حد آزمایشهای مفهومی بود، اکنون بهسمت بهرهبرداری واقعی حرکت کرده و قرار است نقش تازهای در شبکههای حملونقل جهانی ایفا کند. شرکتهای پیشرو در این حوزه، با توسعهٔ فناوری، زیرساخت، همکاریهای بینالمللی و مسیرهای قانونی، آیندهٔ حملونقل هوایی شهری را شکل میدهند.
01
از 05هواگردS4 – Joby Aviation

در میان بازیگران این صنعت، شرکت Joby Aviation، جلوتر از سایر رقبا حرکت میکند. این شرکت، اعلام کرده است که ۵۴ فروند از هواگردهای خود را وارد مراحل نهایی اخذ گواهینامه تایپ کرده است.
«گواهینامهٔ تایپ» مجوزی رسمی است که یک نهاد مقرراتگذار هوانوردی، مانند FAA در ایالات متحده یا EASA در اروپا، صادر میکند و تأیید میکند که طراحی یک هواگرد مشخص، از نظر ایمنی، سازه، سامانهها، عملکرد و استانداردهای پروازی، کاملاً با مقررات رسمی مطابقت دارد.
این موضوع، Joby را به پیشتاز رقابت برای دریافت تأییدیهٔ سازمان FAA تبدیل میکند. هواگرد S4 این شرکت، با ظرفیت یک خلبان و چهار مسافر، سرعت پیمایشی حدود ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و برد تقریبی ۱۶۰ کیلومتر شامل ذخایر، یکی از پیشرفتهترین نمونههای موجود بهشمار میرود. استفاده از شش موتور الکتریکی دوسیمپیچه با توان ۲۳۶ کیلوواتساعت برای هر موتور، باعث شده است توان خروجی این هواگرد، تقریباً دو برابر یک خودروی Tesla Model S Plaid باشد..
برنامهٔ تجاری Joby، فراتر از مرحلهٔ آزمایش است. این شرکت، قصد دارد در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۶، پروازهای تجاری مسافری را در دبی آغاز کند و سپس، در ادامهٔ همان سال، فعالیت خود را به ایالات متحده گسترش دهد. انجام یک پرواز آزمایشی نقطهبهنقطه در نوامبر ۲۰۲۵، در فضای هوایی مشترک امارات متحدهٔ عربی، Joby را به نخستین تاکسی هوایی الکتریکی تبدیل کرد که در چنین شرایطی عملیاتی شده است. این شرکت، همزمان، آزمایشهای فنی روی نخستین هواگرد منطبق با الزامات FAA را ادامه میدهد.
02
از 05هواگرد Midnight – Archer Aviation

در سوی دیگر این رقابت، شرکت Archer Aviation، با هواگرد Midnight، مسیر متفاوتی را دنبال میکند. این شرکت، تلاش دارد همزمان مجوزهای FAA و پشتیبانی مقرراتی بینالمللی را دریافت کند تا امکان عملیات جهانی را فراهم سازد.
هواگرد Midnight، با ۱۲ روتور، یک خلبان و چهار مسافر را جابهجا میکند و در آزمونهای سرعت، ارتفاع و مداومت پروازی، عملکرد قابلتوجهی از خود نشان داده است. سرعت پیمایشی این هواگرد، حدود ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و برد مأموریتی آن، به حدود ۱۶۰ کیلومتر میرسد.
Archer، با ثبت یک پرواز حدود ۸۸ کیلومتری در مدت ۳۱ دقیقه و صعود به ارتفاع تقریبی ۲۱۳۰ متر، توان عملیاتی و انعطافپذیری هواگرد Midnight را به نمایش گذاشته است. این شرکت، برنامه دارد پروازهای مسافری را در سال ۲۰۲۶، از ابوظبی آغاز کند و همزمان، فرآیند اخذ گواهینامهٔ FAA را تکمیل کند. گزارشها، حاکی از آن است که Archer، میتواند از اوایل سال ۲۰۲۶، وارد فاز پروازهای تجاری شود.
03
از 05هواگرد VX4 – Vertical Aerospace

شرکت Vertical Aerospace، با هواگرد VX4، رویکردی دوگانه را در پیش گرفته است. این شرکت، همزمان، نسخههای تمامالکتریکی و هیبریدی-الکتریکی این هواگرد را توسعه میدهد. نسخهٔ تمامالکتریکی VX4، برای حمل ۵ تا ۶ مسافر طراحی شده و بردی بیش از ۱۶۰ کیلومتر را هدفگذاری میکند.
Vertical Aerospace، در سال ۲۰۲۴، مرحلهٔ نخست آزمایشهای پرواز با خلبان را تکمیل کرد و در این مرحله، دادههای فنی گستردهای را در بیش از ۲۰ پرواز و ۷۰ نقطهٔ آزمون جمعآوری کرد.
بر اساس اعلام این شرکت، هواگرد VX4، با ظرفیت محمولهٔ ۱۱۰۰ کیلوگرم، بردی تا حدود ۱۶۰۰ کیلومتر ارائه میدهد. این ویژگی، باعث شده است VX4، فراتر از نقش یک تاکسی هوایی شهری، برای کاربردهایی در صنایع دفاعی، بهداشتی و لجستیک مسافتطولانی نیز مورد توجه قرار گیرد
04
از 05 Lilium Jet

در این میان، شرکت Lilium، مسیر متفاوتی را نسبت به بیشتر رقبا انتخاب کرده است. تمرکز اصلی این شرکت، بهجای مسیرهای کوتاه شهری، بر تحرک هوایی منطقهای قرار دارد. هواگرد ششنفرهٔ Lilium Jet، بهجای روتورهای باز، از فناوری فنهای کانالی استفاده میکند که مزایایی در کاهش نویز و افزایش بهرهوری به همراه دارد. این شرکت، اعلام کرده است که نخستین تحویلها به مشتریان را در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد داد و پرواز با سرنشین را برای اوایل سال ۲۰۲۵ برنامهریزی کرده است.
Lilium، همزمان، آزمایشهای پیشرانش را بهصورت موازی پیش میبرد و در این فرآیند، هزاران نقطهٔ داده در هر ثانیه از چندین موتور جمعآوری میشود. این شرکت، قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴، بازار آغازین خود برای سال ۲۰۲۶ را معرفی کند. هدف Lilium، ورود سریع به فاز تجاری بلافاصله پس از دریافت گواهینامههای لازم است. سرعت پیمایشی Lilium Jet، بسته به پیکربندی مأموریت و میزان محموله، تا حدود ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و طراحی آیرودینامیکی بالدار آن، به افزایش برد و ظرفیت محموله کمک میکند.
05
از 05Wisk Aero Generation 6

در حوزهٔ پرواز کاملاً خودران، شرکت Wisk Aero، جایگاه ویژهای دارد. این شرکت، تنها بازیگری است که بهطور کامل بر پرواز مسافری خودران تمرکز کرده و پلتفرم Generation 6 eVTOL را بهعنوان یک هواگرد چهارصندلی تمامالکتریکی توسعه میدهد. Wisk، با بیش از ۱۶۰۰ پرواز آزمایشی در مقیاس کامل، بزرگترین و بالغترین ناوگان آزمایشی خودران صنعت را در اختیار دارد.
بر اساس اطلاعات منتشرشده، هواگرد Wisk، با سرعتی حدود ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت پرواز میکند، با در نظر گرفتن ذخایر، بردی معادل ۱۴۵ کیلومتر دارد و در ارتفاعی بین حدود ۷۶۰ تا ۱۲۲۰ متر بهصورت کروز حرکت میکند. حذف سامانههای هیدرولیکی، روغن و سوخت، باعث کاهش نقاط بالقوهٔ خرابی و سادهتر شدن نگهداری این هواگرد شده است. رویکرد «خودرانمحور» Wisk، چشماندازی متفاوت از آیندهٔ تاکسیهای هوایی را ترسیم میکند.

















