آغاز پروازهای آزمایشی تاکسی هوایی برقی VA

Vertical Aerospace مستقر در بریتانیا پروازهای آزمایشی تاکسی هوایی برقی خود را آغاز کرده است و برای سال 2026 اولین پرواز واقعی خود را هدف قرار داده است.

به گزارش تکناک، این هواپیمای با قابلیت برخاست و فرود عمودی الکتریکی VX4 (eVTOL) روتور شیبدار دارد و تا پنج سرنشین را می تواند حمل کند. این تاکسی هوایی بیش از 160 کیلومتر برد را با حداکثر سرعت 322 کیلومتر در ساعت نوید می‌دهد.

شرکت Vertical Aerospace در حال حاضر در رتبه ۱۲ شاخص تحرک هوایی پیشرفته قرار دارد و یکی از رقبای برتر در این حوزه حمل و نقل هوایی است. قبل از اینکه VA بتواند تحویل 1400 پیش‌سفارش مشروط را که از اپراتورهای مختلف خدمات هوایی پذیرفته می‌شود، آغاز کند، باید گواهینامه های لازم را دریافت کند.

صدور گواهینامه از زمان اعلامیه شرکت در ماه مارس مبنی بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا و دفتر هوانوردی کشوری ژاپن، هر دو موافقت کرده‌اند که در صورتی که VX4 الزامات گواهینامه اتحادیه اروپا را برآورده کند آنها نیز تأیید کنند، کمی ساده‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین اکنون Vertical Aerospace می تواند تلاش های خود را بر همکاری با EASA و FAA ایالات متحده متمرکز کند تا بازارهای زیادی را باز کند.

نمونه اولیه ای که به تازگی پرواز کرد، همان نمونه ای است که در سال گذشته شاهد انجام تمرینات شناور سرنشین دار آن بودیم. مشخص نیست که چرا اینقدر طول کشیده تا این وسیله بدون طناب پشتیبان به پرواز درآید، اما در ویدیوی کوتاه زیر می توانید این پرواز را مشاهده کنید که خلبان آزمایشی به خوبی پرواز می کند.

در یک پرواز آزمایشی VX4 از فرودگاه Cotswold، در چند ساعتی غرب لندن، بلند شد در حالت شناور عمودی ثابت ماند و در پرواز کوتاهی که از راه دور هدایت می شد سرعتش از 74 کیلومتر در ساعت تجاوز نکرد. احتمالاً مدتی طول می کشد تا VA انتقال به پرواز با بال را انجام دهد، که در آن چهار ملخ جلویی به گونه ای طراحی شده اند که 90 درجه به جلو متمایل شوند و چهار ملخ عقب در موقعیت کم کشش قفل می شوند.

این شرکت جدول زمانی صدور گواهینامه خود را بازنگری کرده است و اکنون برنامه ریزی می کند برای سال 2026 خدمات خود را ارائه دهد. با توجه به زمان بندی های تهاجمی که در روزهای اولیه جمع آوری کمک های مالی در بازار eVTOL و پیچیدگی های صدور گواهینامه هوایی و تولید مطرح شد انتظار می رود سایر رقبا در این حوزه برنامه زمانبندی خود را تغییر دهند.

اخذ گواهینامه های لازم برای هواپیماهای کاملاً متفاوت، که از نظر آیرودینامیکی پیچیده هستند و کاملاً الکتریکی می باشند کار ساده ای نیست، اما به محض عبور از موانع افق های جدیدی گشوده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.