سه خودروساز بزرگ بینالمللی، تویوتا، یاماها و بیوایدی از این پس در بولیوی، تتر (USDT) را به عنوان روش پرداخت میپذیرند.
به گزارش تکناک، این اقدام در شرایطی رخ میدهد که ذخایر ارزی بولیوی به شدت سقوط کرده و استفاده از رمزارزها در این کشور رو به افزایش است.
پائولو آردوئینو، مدیرعامل تتر روز یکشنبه تأیید کرد که اکنون مشتریان میتوانند خودروهای این شرکتها را با تتر خریداری کنند. شرکت امنیت رمزارزی بیتگو نیز اولین خرید یک تویوتا با تتر را در بولیوی در روز شنبه در شبکه اجتماعی X تأیید کرد. همچنین آردوئینو، تصاویری از نمایشگاههای خودرو منتشر کرد که در آنها بنرهایی با شعار «پرداخت آسان، سریع و ایمن با تتر» به نمایش گذاشته شده بود.
فهرست مطالب
رشد وابستگی بولیوی به رمزارز
بولیوی تا سال گذشته یکی از آخرین کشورهای آمریکای لاتین بود که در برابر پذیرش داراییهای دیجیتال مقاومت میکرد. اما این کشور در ژوئن ۲۰۲۴ ممنوعیت طولانیمدت رمزارزها را لغو کرد و به بانکها اجازه داد که تراکنشهای بیتکوین و استیبلکوین را پردازش کنند. از آن زمان، پذیرش رمزارزها با سرعت افزایش یافته است.
شرکت دولتی نفت و گاز YPFB در ماه مارس، مجوزی دریافت کرد که برای واردات سوخت از رمزارز استفاده کند. فروشگاههای فرودگاهی شروع به قیمتگذاری کالاها بر اساس تتر کردهاند و واردکنندگان نیز برای پرداخت به تأمینکنندگان خارجی به استیبلکوینها متکی شدهاند.

طبق دادههای تریدینگ اکونومیکس، ذخایر ارزی بولیوی طی ده سال گذشته ۹۸ درصد کاهش یافته و از ۱۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به تنها ۱۷۱ میلیون دلار در اوت ۲۰۲۵ رسیده است. اگرچه بولیویاییها همچنان در زندگی روزمره از بولیویانو استفاده میکنند، اما بسیاری برای حفظ قدرت خرید به استیبلکوینها یا دلار روی آوردهاند.
سیاست و آینده
بولیوی در ۱۹ اکتبر به دور دوم انتخابات ریاستجمهوری خواهد رفت. رودریگو پاز پریرا پیشنهاد داده است از بلاکچین برای شفافیت استفاده شود، در حالی که رقیب او، خورخه «توتو» کیروگا، موضعی مبهم نسبت به رمزارزها داشته است. هر دو نامزد با چالش تثبیت اقتصادی روبهرو خواهند بود.
روند اخیر نشان میدهد که رمزارز در بولیوی صرفاً یک ابزار سرمایهگذاری نیست، بلکه به ابزاری حیاتی برای تجارت، کسبوکار و حتی خرید خودرو تبدیل شده است. این تجربه نمونهای است از اینکه چگونه بحرانهای اقتصادی میتوانند پذیرش پول دیجیتال را در جهان شتاب دهند.