پروژه Teammates یوبیسافت NPCها را به هوش مصنوعی مولد مجهز میکند تا دربرابر بازیکنان رفتار طبیعی و واکنشهای لحظهای نشان دهند.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، یوبیسافت از پروژه تازهای با نام Teammates پردهبرداری کرده است؛ تجربهای کوتاه اما قابل بازی که برپایه هوش مصنوعی مولد ساخته شده است. این پروژه را همان تیمی توسعه داده است که در سال ۲۰۲۴ دمو تحسینشده Neo NPC را توسعه داد؛ دمویی که اخیراً در چهارچوب برنامه France 2030 بهعنوان یکی از دستاوردهای مهم نوآوری فرانسه معرفی شد.
در نسخه اولیه Neo NPC، شخصیتهای غیربازی (NPC) تواناییهای زبانی و شناختی جدیدی نشان داده بودند؛ اما در محیطی ایستا قرار داشتند. حالا در Teammates این NPCها در فضایی شبیه شوتر اولشخص سنتی جای گرفتهاند و با قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی مجهز شدهاند. این تواناییها باعث میشوند تا آنها به فرمانهای صوتی کاربر بهصورت لحظهای واکنش نشان و رفتار خود را با شرایط مختلف تطبیق و حتی شخصیت منحصربهفرد خود را بروز دهند.
با ظهور عاملهای مختلف هوش مصنوعی، بسیاری از شرکتها مانند انویدیا نیز روی آینده NPCها در بازیها کار میکنند. اخیراً نیز مدیرعامل Take-Two، شرکت مادر راکاستار گیمز، درباره بهینهکردن تعاملات و دیالوگهای NPCها بهواسطه هوش مصنوعی صحبت کرده بود.


از مأموریتهای گوناگون گرفته تا فرمانهای میدان نبرد، این شخصیتها بهطور طبیعی و پویا به استراتژیها و حالت روحی و حتی اصطلاحات شخصی بازیکن پاسخ میدهند. یوبیسافت میگوید NPCها میتوانند قصد و لحن صدا و نشانههای محیطی را تفسیر و واکنشهایی یکپارچه و متناسب با موقعیت تولید کنند تا حس غوطهوری و کنترل بازیکن در بازی افزایش یابد.
یوبیسافت شخصیت همراه جدیدی به نام Jaspar را نیز معرفی کرده است؛ دستیار هوشمندی که بازیکن را در طول مأموریتها همراهی میکند. Jaspar میتواند کاربر را با نام شناسایی و در مراحل آغازین راهنمایی کند و از جزئیات دنیای بازی آگاه است. او با شناسایی تهدیدها یا اشیای مهم در محیط، یادآوری اهداف مأموریت، پیشنهاد گام بعدی و ارائه راهنمایی تاکتیکی، نقش فعالتری از یاران مرسوم بازیها دارد. Jaspar حتی میتواند اجزای رابط کاربری (HUD) را کنترل و منوها را باز کند و تنظیمات را تغییر دهد.


پروژه Teammates علاوهبر تجربه قابل بازی، بهعنوان بستری پژوهشی برای آزمایش فناوری زیربنایی نیز عمل میکند. تیم توسعهدهنده API اختصاصی نیز طراحی کرده که پیچیدگی سیستمهای زایشی را انتزاعی میکند و با استفاده از محدودکنندههای داخلی، مشکلات احتمالی مانند توهم و سوگیری یا گفتار سمی را کنترل کند تا توان این فناوری در خدمت خلاقیت انسانی و تجربه بازی قرار گیرد.
در بیانیه رسمی معرفی پروژه Teammates، ایو گیلمو، همبنیانگذار و مدیرعامل یوبیسافت، تأکید کرد که خلاقیت بهطور عمیق انسانی باقی خواهد ماند و ابزارهای هوش مصنوعی فقط به تحقق ایدههای خلاقانه در قالبی جدید کمک میکنند.
به نقل از Wccftech، اگرچه احتمالاً مدتی طول میکشد تا این فناوری در بازیهای نهایی دیده شود، Teammates هماکنون برای چند صد بازیکن منتخب در مرحله آزمایشی بسته (Closed Playtest) در دسترس قرار گرفته است. تیم سازنده قصد دارد با دریافت بازخورد از بازیکنان و تیمهای خلاق درون یوبیسافت، ابزارها را گسترش و این سیستمها را بهبود دهد.

















