نخستین ناوگان رباتهای پنگوئن خودران به تازگی در شهر شنژن چین رونمایی شدند که نوشیدنیها و تنقلات فروشگاههای زنجیرهای 7-Eleven را با استفاده از مترو به مشتری تحویل میدهند.
به گزارش تکناک، این رباتها که حدود یک متر ارتفاع دارند، در ساعات خلوت سوار قطار میشوند، در ایستگاههایی با فروشگاههای 7-Eleven پیاده میشوند و کالاها را مستقیم به فروشگاهها میبرند.
این سامانه نوآورانه توسط شرکت VX Logistics، وابسته به غول املاک Vanke و تحت مالکیت جزئی متروی شنژن، مدیریت میشود. پس از نخستین اعزام این رباتها، بسیاری از مسافران کنجکاو در ایستگاهها توقف کردند تا از این موجودات چهارچرخ فیلمبرداری کنند، که منظم در واگنها صف کشیده بودند.
ناوگان رباتهای پنگوئن چین که برای نخستینبار توسط رسانههای SZNews و South China Morning Post گزارش شد، به عنوان نخستین سامانه تحویل خردهفروشی مبتنی بر مترو در جهان معرفی شده است.

پیش از این، مدیران فروشگاهها برای جابهجایی کالاها در مترو، متکی به نیروی انسانی و چرخدستی بودند. اما حالا، رباتهایی طراحی شدهاند که به گفته «هُو شانگجی»، مدیر بخش اتوماسیون VX Logistics، دارای شاسیهای خاصی هستند، که امکان عبور از فواصل میان سکوها، سوار شدن به آسانسور و ورود به واگنها را فراهم میکنند. وی تصریح کرد که طراحی این رباتها در آینده بر اساس عملکرد واقعی، بهروزرسانی خواهد شد.
این رباتهای پنگوئنمانند با چرخهای چهارگانه، بدنه براق و چهرههای LED که لبخند میزنند، اکنون بیش از ۱۰۰ فروشگاه را در شبکه گسترده متروی شنژن پوشش میدهند. به گفته «لی یانیان»، مدیر یکی از فروشگاههای مشارکتکننده، تحویل کالا با این رباتها بسیار راحتتر و سریعتر شده است.
این پروژه بخشی از برنامه اقدام رباتهای هوشمند مجسم شنژن است، که در ماه مارس معرفی شد و هدف آن، گسترش گسترده رباتهای خدماتی و صنعتی تا سال ۲۰۲۷ میباشد. شنژن با داشتن بیش از ۱۶۰۰ شرکت رباتیک، سالها است که به عنوان میدان آزمایش ملی اتوماسیون شناخته میشود. اما اکنون تمرکز جدید، بر انتقال رباتها از محیطهای صنعتی به نقشهای عمومی است.

این رویکرد با سیاستهای ملی چین همراستا است. دولت چین برای مقابله با جمعیت رو به سالمندی، به طور رسمی استفاده از رباتهای انساننما را در برنامه مراقبت از سالمندان پذیرفته است؛ رباتهایی که میتوانند بیماران را جابهجا کنند، اتاقها را مرتب کنند یا بستهها را حمل نمایند. به گزارش رویترز، پروژه Ant Lingbo از شرکت Ant Group نیز نمونهای از این تلاشها است.
مقامات منطقه توسعه فناوری-اقتصادی پکن نیز از توسعه رباتهای انساننما برای مشاغل «خطرناک، یکنواخت یا تخصصی» نظیر بازرسیهای عمیق دریا و اکتشافات فضایی خبر دادهاند، که هدف آن افزایش بهرهوری بدون حذف نیروی انسانی ماهر است.
اجرای این پروژه برای متروی شنژن و شرکت Vanke، با فروشگاههای 7-Eleven تنها آغاز راه است. در صورتی که ناوگان رباتهای پنگوئن چین بتوانند با موفقیت از پس آسانسورها، ازدحام جمعیت و زمانبندی قطارها برآیند، استفاده از آنها برای تحویل بستههای پستی، لوازم نظافت یا تجهیزات پزشکی در سراسر شهر، دور از ذهن نخواهد بود.
به گفته لی یانیان، اکنون فرایندی که طاقتفرسا بود، به حرکتی ساده درون مترو تبدیل شده است. اگر آزمایش شنژن موفق باشد، دیدن رباتهای پیک در حال انتظار برای قطار بعدی، ممکن است به اندازه دستگاههای فروش خودکار روی سکوها عادی شود، که نشانهای دیگر از ورود هوش مصنوعی مجسم به زندگی روزمره شهری است.