فهرست مطالب
چین با استفاده از ماشین حفاری لینگهانگ، بزرگترین ماشین حفاری زیرآبی جهان، تونلی پیشرفته در مسیر راهآهن پرسرعت شانگهای–نانجینگ–هفی میسازد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، ماشین حفاری لینگهانگ، بزرگترین ماشین حفاری تونل راهآهن سریعالسیر جهان، روز سهشنبه به رکورد ۱۰ کیلومتر حفاری رسید.
طبق گزارش گروه رسانهای چین (CMG) این دستگاه که بهطور ویژه برای تونل چونگمینگ-تایژو ساخته شده است، تنها ۱۰۰۰ متر دیگر تا جنوب رودخانه یانگتسه فاصله دارد. ماشین حفاری لینگهانگ نخستین ماشین حفاری با قطر ۱۵ متر است که موفق به عبور از مرز ۱۰ هزار متر تونل شده و گامی کلیدی در تکمیل تونلی بهشمار میرود که امکان عبور قطارهای سریعالسیر از رودخانه را فراهم خواهد کرد. پس از اتمام، این تونل زمان سفر میان شهرهای حاشیه یانگتسه، از جمله شانگهای، نانجینگ و هفی را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.
ماشین حفاری لینگهانگ مجهز به یک سیستم کنترل هوشمند پیشرفته است که میتواند فشار را بهصورت خودکار تنظیم و با استفاده از دادهها شرایط پیش رو را پیشبینی کند. طبق گزارش Science and Technology Daily، این سیستم باعث پایداری بیشتر تونلزنی، جریان دوغاب و حرکت ماشین نسبت به عملیات دستی میشود.
به لطف این سیستم، ماشین حفاری بهطور هوشمند و بدون اپراتور در کل مسیر تونلزنی میکند و رکورد جهانی حفر ۷۱۸ متر تونل در یک ماه را ثبت کرده است. ماشین حفاری لینگهانگ همچنین دارای بزرگترین چرخ برش دنیا با قطر ۱۵.۴ متر، طول ۱۴۸ متر و وزنی حدود ۴۰۰۰ تن است. لی بین، مهندس ارشد پروژه، میگوید: «این نخستین بار در جهان است که یک ماشین با قطر ۱۵ متر تونلزنی پیوسته بیش از ۱۰ هزار متر را در یک عملیات تحقق بخشیده است.»
حتما بخوانید: معرفی ۱۰ تونل غولآسا که مرزهای مهندسی را به چالش کشیده اند + تصاویر
01
از 01ماشین حفاری لینگهانگ رکوردها را جابهجا میکند
گزارشهای شرکت China Railway Tunnel Group، پیمانکار پروژه، حاکی از آن است که ساختار تونل تکمحوره با دو ریل موفق به ثبت چندین دستاورد شده است. علاوه بر ثبت طولانیترین تونل تکرانش با مسافت ۱۱.۳۲ کیلومتر، این پروژه بالاترین سرعت طراحی جهانی برای تونلهای زیرآبی را با ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت به دست آورده و عمیقترین تونل در رودخانه یانگتسه را با ۸۹ متر عمق ثبت کرده است.
عملیات حفاری تا اواخر سال ۲۰۲۶ به اتمام برسد. وانگ یی، معاون مدیر تجهیزات پروژه، میگوید: «ماشین حفاری لینگهانگ مجهز به سیستم پیشرفته تونلزنی است که با تحلیل هوشمند و تصمیمگیری خودکار، امکان عملیات مستقل را فراهم میکند.» او ادامه میدهد: «با بهرهگیری از صدها مجموعه داده تاریخی و مدلهای یادگیری ماشینی، این سیستم امکان نظارت کارآمد انسانی همراه با عملکرد بدون اپراتور را فراهم میآورد.»
بیشتر بخوانید: نروژ عمیقترین تونل جادهای زیر دریای جهان را میسازد

برای مطالعه بیشتر: چین رکورد بزرگترین تونل سپری زیر آب جهان را شکست
لی فاش کرد که تیم پروژه رعایت دقیق قوانین حفاظت محیط زیست را در دستور کار قرار داده است، چرا که مسیر تونل از مناطق مسکونی، حاشیههای رودخانه، مناطق لنگرگیری و زیستگاههای آبی محافظتشده عبور میکند.
با ورود پروژه به مرحله نهایی حفاری زیرآبی، تمرکز اصلی بر ایمنی و کیفیت کار است که شامل بررسی و نگهداری دقیق تجهیزات و استفاده از سیستمهای هوشمند ساخت برای تضمین پیشرفت روان عملیات میشود. راهآهن پرسرعت شانگهای–نانجینگ–هفی بخشی کلیدی از شبکه ملی ریلی چین محسوب میشود و پس از تکمیل، ارتباط بین این سه شهر را بهبود میبخشد.
در سال ۲۰۱۷، چین نخستین ماشین حفاری کلاس ۱۵ متری خود را معرفی کرد که سلطه خارجی در این حوزه را پایان داد. از آن زمان، مدلهای بزرگتر تولید شده و اکنون ماشینهای حفاری ساخت چین تقریبا ۷۰ درصد بازار جهانی را در اختیار دارند.

















