امروز (۹ می ۲۰۲۵)، بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی X با اختلال در بهروزرسانینشدن اعلانها و تایملاینهای خود مواجه شدند.
به گزارش تکناک، به نظر میرسد شبکه اجتماعی X از شامگاه پنجشنبه با اختلال گستردهای مواجه شده است؛ مشکلی که باعث شده است تا تایملاین و اعلانهای کاربران در سراسر جهان بهروزرسانی نشوند.
از عصر ۸ می (۱۹ اردیبهشت) بسیاری از کاربران گزارش دادهاند که تایملاین آنها دیگر پستهای جدید را نمایش نمیدهد و اعلانها نیز کار نمیکنند. این گزارشها را کاربران نسخههای موبایلی و وب تأیید کردهاند. تغییر دستگاه و مرورگر و حتی ارتقای حساب کاربری به X Premium نیز کمکی به حل مشکل نکرده است.
براساس دادههای وبسایت Downdetector که وضعیت سرویسهای آنلاین را در لحظه پایش میکند، تعداد گزارشهای مربوط به اختلال در شبکه اجتماعی X در ۲۴ ساعت گذشته افزایش چشمگیری یافته است. همچنین، در ردیت و انجمنهای غیررسمی مرتبط با X، دهها کاربر از بروز مشکل مشابه در اعلانها و تایملاینها خبر دادهاند. یکی از کاربران آلمانی در ردیت نوشته است: «از ساعت ۲۲ دیشب هیچ اعلانی دریافت نکردهام!» کاربر دیگری هم گفته است: «اپ را حذف و دوباره نصب کردم؛ اما فایدهای نداشت.»

تا زمان نگارش این گزارش، تیم X هنوز واکنشی رسمی به این اختلال نشان نداده است.
فهرست مطالب
سابقه اختلال گسترده در شبکه اجتماعی X
تککرانچ مینویسد که این اولینبار نیست که پلتفرم تحت مالکیت ایلان ماسک دچار اختلال سراسری میشود. در مارس ۲۰۲۴ نیز، کاربران بهطور ناگهانی دسترسی خود را از دست دادند و نتوانستند فید و پیامها یا دیگر محتواها را مشاهده کنند. ماسک بدون ارائه سند مشخصی، دلیل آن اتفاق را به «حمله سایبری» نسبت داده بود. پیشاز آن، دو اختلال گسترده دیگر در دسامبر ۲۰۲۲ و ژوئیه ۲۰۲۳ نیز رخ داده بودند.
کاهش نیروی انسانی؛ عاملی تأثیرگذار؟
پساز فروش توییتر به ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ با قیمت ۴۴ میلیارد دلار، او حدود ۸۰ درصد از کارکنان این شرکت را اخراج کرد. از میان ۷,۵۰۰ نفر نیروی کاری پیشین، تنها ۱,۳۰۰ نفر باقی ماندهاند. براساس گزارشی از CNBC، تا ژانویه ۲۰۲۳ فقط ۵۵۰ مهندس تماموقت در این شرکت مشغول به کار بودند. موج جدیدی از تعدیل نیرو نیز در نوامبر ۲۰۲۴ عمدتاً مهندسان را هدف قرار داد. کاهش شدید منابع انسانی و محدودشدن تیم فنی میتواند دلیل تکرار و پایداری دور از انتظار اینگونه خدمات در X باشد.