ابتکار جدید اتریوم برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای

اتریوم علیرغم کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای خود در سال جاری ، تلاش های جدیدی برای مقابله با میراث آلودگی ارز دیجیتال خود آغاز کرده است.

اتریوم علیرغم کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای خود در سال جاری ، تلاش های جدیدی برای مقابله با میراث آلودگی ارز دیجیتال خود آغاز کرده است.

به گزارش تکناک، شرکت نرم‌افزار اتریوم ConsenSys روز گذشته در جریان اجلاس آب و هوای سازمان ملل که در مصر برگزار می‌شود، در کنار بیش از ده‌ها شرکت فناوری و Web3، ابتکار جدیدی را آغاز کرد.

هدف از این ابتکار که پلتفرم آب و هوای اتریوم نامیده می‌شود، «رفع و مقابله با آلودگی‌های آب و هوایی» است که اتریوم از زمان آغاز به کار خود در سال 2015 تا امسال ایجاد کرده است.

در ماه سپتامبر، اتریوم پروژه The Merge را تکمیل کرد. این پروژه که ادغام هم نامیده میشود  یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری بود که مصرف برق شبکه بلاک چین را 99.988 درصد کاهش داد. اما قبل از آن به‌روزرسانی، اتریوم از یک سیستم بسیار تشنه انرژی برای تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین خود استفاده می‌کرد.

استخراج کنندگان این رمزارز برای حل پازل‌های پیچیده به رقابت پرداختند تا فرصتی برای اضافه کردن بلوک‌های تراکنش‌های تایید شده به زنجیره داشته باشند و در ازای آن توکن‌های جدیدی را به دست آورند. پروژه  ادغام اساساً پازل ها را از بین برد و به همین دلیل است که مصرف انرژی فعلی شبکه اکنون کسری از انرژی است که قبلا استفاده می کرد .

digikala

با این وجود، شبکه اتریوم همچنان آلودگی های محیط زیستی زیادی را در طول هفت سال گذشته ایجاد کرده است. پیش از ادغام، تخمین زده می شد که اتریوم سالانه به اندازه کشور بنگلادش برق مصرف می کرد. اکنون ConsenSys که با The Merge درگیر بود و مدیرعامل آن یکی از بنیانگذاران اتریوم بود، می‌خواهد از شر این انتشارات کربن خلاص شود.

اولین قدم برای پلتفرم آب و هوای اتریوم این خواهد بود که بفهمد این ارز دیجیتال واقعاً چه میزان آلودگی دی اکسید کربن ایجاد کرده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی ConsenSys، این فناوری کربن را در ده ها میلیون تن متریک بر جای می گذارد. البته این پلتفرم قصد دارد یک مطالعه را انجام دهد تا به تخمین دقیق تری از حجم کربن منتشر شده برسد.

فراتر از آن، کار پلتفرم آب و هوا هنوز مبهم است. آنها قصد دارند طیف وسیعی از پروژه ها را تأمین مالی و حمایت کنند، از جمله پروژه هایی که ممکن است بتوانند دی اکسید کربن را از جو جذب کند. ConsenSys از پروژه‌هایی مانند فن‌آوری‌های نوظهور حذف کربن و استراتژی‌های مبتنی بر طبیعت نام می‌برد که از توانایی جنگل‌ها و اقیانوس‌ها برای جذب  CO2 موجود در اتمسفر استفاده می‌کنند.اتریوم کاهش انتشار 

این شک و تردید وجود دارد که چنین طرح‌هایی زمانی که توسط شرکت‌هایی استفاده می‌شوند که آلودگی آن‌ها همچنان در حال افزایش است، به منزله شستشوی سبز است. خوشبختانه، این مورد در مورد اتریوم موضوعیت ندارد. از آنجایی که شبکه برای کاهش ردپای کربن فعلی خود به حذف کربن متکی نیست، این تلاش‌ها ممکن است در واقع به ایجاد فرورفتگی در انبوه زباله‌های آلودگی که قبلاً به اتمسفر پمپاژ شده اند کمک کند.

البته اخطار این است که آیا ConsenSys و شرکای آن واقعاً می توانند تعهدی را که دیروز انجام داده اند عملی کنند یا خیر. این سازمان می‌گوید که قصد دارد با گروه‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های بین‌دولتی همکاری کند تا اقدامات بعدی خود را برنامه ریزی کند. همچنین از دیگران می‌خواهد که به این ابتکار بپیوندند. این شرکت مایکروسافت، Polygon و شورای تجارت جهانی بلاک چین را از اعضای موسس خود می داند.

اما بسیاری از اعضای موسس  آن شرکت‌های Web3 هستند که قصد دارند از فناوری‌های بومی Web3 در دنبال کردن هدف پلتفرم آب و هوا برای مقابله با انتشارات کربن گذشته اتریوم استفاده کنند. گزارشی که در اوایل سال جاری منتشر شد، نشان می‌دهد که پروژه‌های Web3 در نتیجه هک‌ها بیش از 2 میلیارد دلار تنها در شش ماه اول سال 2022 از دست داده‌اند واین آمار و ارقام خطراتی را که این فناوری همچنان با آن مواجه است، نشان می‌دهد.  از آنجایی که زمستان کریپتو پس از طوفان خبری FTX  شروع شده، صنعت کریپتو در حال حاضر با مشکلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.