تلاش اینتل برای راه اندازی سریع‌تر سیستم‌عامل‌ها

اینتل در حال کار بر روی کَش جدید Meteor Lake L4 برای راه‌اندازی سریع‌ترسیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و کروم نسل بعدی است.

اینتل در حال کار بر روی کَش جدید Meteor Lake L4 برای راه‌اندازی سریع‌تر سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و کروم نسل بعدی است.

 به گزارش تکناک، پردازنده‌های Meteor Lake شرکت اینتل، که در واقع پردازنده‌های چهاردهمین نسل Core هستند، برنامه ریزی شده‌اند تا در پایان امسال یا اوایل سال آینده وارد بازار شوند. شایعاتی به گوش رسیده است که ادعا می‌کنند دو شرکت اینتل و مایکروسافت در حال هم گام سازی عرضه پردازنده‌های MTL-S دسکتاپ Meteor Lake-S  برای عرضه همزمان پردازنده‌های MTL-S و ویندوز ۱۲ هستند. با این حال، تا کنون هیچ شواهدی از ورود MTL-S به بازار از طریق درز اطلاعات منتشر نشده است و به نظر می‌رسد که حداقل تا اواسط سال آینده، ویندوز نسل بعدی در دسترس نخواهد بود.

به تازگی، شرکت اینتل یک ثبت اختراع جدید(Patent) برای کَش سطح ۴ (Meteor Lake L4) با نام “Adamantine” یا “ADM” انجام داده است. اینتل مدعی است  کش Meteor Lake L4 با هدف بوت  “سریع‌تر”. و “سبک تر”، طراحی شده است.

اینتل در حال کار بر روی کَش جدید Meteor Lake L4 برای راه‌اندازی سریع‌ترسیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و کروم نسل بعدی است.

digikala

اینتل اعلام کرده است با این کش جدید 300 تا 350 میلی ثانیه کاهش در زمان راه‌اندازی سیستم‌عامل ChromeOS را مشاهده کرده است، اما در حال حاضر آماری مرتبط با ویندوز 11 یا ویندوز 12 وجود ندارد. این توضیحی است برای بخش “سریع‌تر”. در مورد بخش “سبک تر”، استفاده از حافظه کش L4 به عنوان SRAM همچنین امکان طراحی فریمور با کمترین حجم را برای اینتل فراهم می‌کند.

نکاتی که در درباره Patent  راه‌اندازی سریع‌تر آمده است، آورده شده است:

  • [0088] این اجسام از الزامات طراحی استفاده می‌کنند که در شکل‌های ۳ و ۴ توضیح داده شده‌اند. این الزامات باعث می‌شوند حافظه بیشتر و سریع‌تری در زمان ریست فراهم شود و جریان نرم‌افزاری به گونه‌ای تغییر یابد که از آن حافظه پیش‌تنظیم شده استفاده کند. با استفاده از این حافظه، منابع DRAM وابسته نیستند و برای اطمینان از بوت امن SoC، جریان FSP تعریف می‌شود.
  • [0089] همچنین، برای بوت سریع‌تر سیستم، مدل‌های پیاده‌سازی شده از محیط چندنخی استفاده می‌کنند. در این مدل‌ها، به منظور حفاظت از امنیت، مراحل مستقلی برای آماده‌سازی ورودی-خروجی در نخ‌های موازی قرار می‌گیرند.
  • [0137] عملکرد بوت را با قابلیت کاهش حدود ۳۰۰-۳۵۰ میلی ثانیه از زمان بوت سیستم در آخرین نسخه پلتفرم CHROME به شدت بهبود می‌بخشد.
  • [0138] در طراحی یک فریمور سبک، حافظه نهان L4 به عنوان حافظه SRAM استفاده می‌شود. این فریمور، تنها بلوک‌های کارکردی کلیدی را با FSP اجرا می‌کند، به عنوان مثال، blob اولیه شروع SoC و روش بارگذاری bootloader را به سیستم‌عامل برای بوت کردن ارائه می‌دهد. استفاده از این روش، به طراحان کمک می‌کند تا یک فریمور با حجم کم و عملکرد بهتر طراحی کنند.

Patent در وب سایت دفتر ثبت اختراعات و علامت‌های تجاری ایالات متحده (USPTO) از طریق VideoCardz  در دسترس است. اگر به یاد داشته باشید، اینتل با پردازنده‌های Broadwell  نسل پنجم خود که 128 مگابایت eDRAM داشت، کار مشابهی را انجام داده بود. با این حال،  Broadwell  از آن برای گرافیک (GT) استفاده کرد، در حالی که کش جدید Adamantine (L4) برای پردازنده‌ها طراحی شده است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.