تلسکوپ ملی اولین تصاویر خود از اجرام آسمانی را ثبت کرد

تلسکوپ ملی اولین تصاویر خود از اجرام آسمانی را ثبت کرد

مجری طرح رصدخانه ملی ایران از ثبت تصویر دو جرم آسمانی توسط تلسکوپ ملی خبر داد و گفت: کیفیت تصویر دریافت شده از این تلسکوپ همانند تصویر تلسکوپ فضایی هابل است.

به گزارش تکناک به نقل از ایرنا، حبیب خسروشاهی اظهار کرد: در ساخت تلسکوپ ملی ۷۰ هزار قطعه الکترونیکی در سیستم کنترل و ۱۰۰ هزار قطعه مکانیکی استفاده شده است.

وی یادآور شد: فعالیت اصلی برای توسعه و ساخت این رصدخانه و تلسکوپ از سال گذشته آغاز شد، ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا و تامین برخی اقلام در اجرای فرآیند تاخیری صورت گرفت.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا اوایل تابستان امسال لایه‌نشانی آینه تلسکوپ اجرایی شد، این لایه‌نشانی آلومینیوم خالص به ضخامت ۸۰ نانو متر به روش کندوپاش است.

خسروشاهی با یادآوری اینکه اولین تصاویر این تلسکوپ در هفته اول مهرماه دریافت شد، گفت: این امر بسیار نادر است که با اولین نورگیری اولین تصاویر نجومی دریافت شود و ما با اولین نورگیری تصویری از ” آرپ ۲۸۲” را در فاصله ۳۲۰ میلیون سال نوری از زمین دریافت کردیم.

digikala

وی درمورد دقت تصاویر این تلسکوپ، اظهار داشت: تصویری که ما از تلسکوپ ملی دریافت کردیم، همانند تصویر دریافت شده از تلسکوپ فضایی هابل روی زمین است.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران، دومین تصویر دریافت شده از تلسکوپ ملی را از کهکشان INO۳۴۰_NGC۲۳ اعلام کرد و افزود: اجرای فاز ۳ گام دیگری از این طرح بعد از نورگیری است، ‌در این فاز تلسکوپ در موقعیتی قرار می گیرد که امکان جدید رصدی را در شبکه تلسکوپ‌های کلاس ۴ متری در دنیا ایجاد کند.

خسروشاهی درخصوص چرایی اجرای اولین نورگیری این تلسکوپ در سکوت خبری خاطرنشان کرد: در شرایط امروز نمی‌توان بی‌تفاوت بود و ما بر اساس استانداردهای دنیا پروژه را اجرایی و اطلاع‌رسانی کردیم.

طرح رصدخانه ملی ایران که در قله گرگش شهر کامو توابع کاشان واقع است، در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با تکیه بر دانش و فناوری بومی‌ شد و با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه اجرا می‌شود. این طرح، گام مهمی در توسعه نجوم و کیهان‌شناسی رصدی و ایجاد و توسعه فناوری‌های مرتبط به آن در بخش اپتیک، مکانیک و کنترل محسوب می شود.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.