خنک کردن زمین با آینه‌های فضایی!

گزارشی از سازمان ملل می گوید که برای خنک کردن کره زمین، ممکن است نیاز به نصب آینه های بزرگی باشد که نور خورشید را به فضا منعکس می کند.

گزارشی از سازمان ملل می گوید که برای خنک کردن کره زمین، ممکن است نیاز به نصب آینه های بزرگی باشد که نور خورشید را به فضا منعکس می کند.

به گزارش تکناک، یکی از ایده های بنیادی که برنامه محیط زیست سازمان ملل برای متوقف کردن شرایط اضطراری آب و هوایی ارائه کرده است، اصلاح تشعشعات خورشیدی (SRM) است که مهندسی زمین خورشیدی نیز نامیده می شود.

این ایده مشابه تلاش سایر محققان در زمینه خنک کردن کره زمین، مانند طرح رهاسازی صدها گرم دی اکسید گوگرد در استراتوسفر از بالون‌ها برای ایجاد یک اثر خنک‌کننده مشابه است.

در این گزارش که توسط گروهی متخصص از دانشمندان اقلیم گردآوری شده است، آمده است: “SRM تنها روش شناخته شده ای است که می تواند برای خنک کردن زمین در چند سال استفاده شود.”

شبیه‌سازی‌های مدل آب و هوا به طور مداوم نشان می‌دهد که SRM می‌تواند برخی از اثرات افزایش گازهای گلخانه‌ای بر اقلیم جهانی و منطقه‌ای، از جمله چرخه‌های کربن و آب را متعادل کند، اما ممکن است در مقیاس منطقه ای تغییرات ایجاد شده بیش از حد انتظار باشد.

این گزارش به این نتیجه رسید که تحقیقات بیشتری برای درک اثرات زیست محیطی و اجتماعی فناوری های مهندسی زمین (Earth :third planet from the Sun in the Solar System) مورد نیاز است. تزریق هواپخش (آئروسل) های بزرگ به اتمسفر فوقانی برای جلوگیری از تابش خورشید یکی از فناوری های دیگری بود که در این گزارش به آن اشاره شد.

این اولین باری نیست که آینه های فضایی برای کاهش بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی پیشنهاد می شوند. اندرو یانگ، نامزد سابق ریاست جمهوری ایالات متحده، طرحی را برای اصلاح این سیاره در سال 2019 طراحی کرد.

طرح او برای قرار دادن آینه های فضایی بزرگ و تاشو در مدار، 4.86 کوادریلیون دلار هزینه داشت و اجرای آن حدود 20 سال طول می کشد. سازمان ملل اعلام کرد که تلاش‌های جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به هدف 1.5 درجه سانتی‌گراد تعیین‌شده در توافق‌نامه پاریس نیست.

اینگر اندرسن، رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، گفت که SRM نباید جایگزینی برای اهداف فعلی برای کاهش انتشارات تلقی شود. این ماده کربن را از جو حذف نمی کند. همچنین SRM باعث بهبود محیط زیست یا مقابله با علل اصلی تغییرات آب و هوایی نمی شود. بهترین راه برای آینده ای مرفه و عادلانه این است که تلاش سخت خود را برای دستیابی به ثبات آب و هوایی از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، پیگیری کنیم.

با این حال، دانشمندان دیگر هشدار می دهند که چنین آینه هایی تنها به یک جنبه از تغییرات آب و هوایی می پردازند که آن گرمایش ناشی از تشعشعات خورشیدی است. در صورتی که از این روش استفاده کنیم سایر اثرات انتشار گازهای گلخانه‌ای، مانند اسیدی‌تر کردن اقیانوس‌ها، همچنان اتفاق می‌افتد. بنابراین، تنها وابستگی به آینه های فضایی می تواند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را دشوارتر کند.

استقرار آینه های فضایی غول پیکر می تواند عواقب ناخواسته ای برای سیستم آب و هوای زمین داشته باشد. به عنوان مثال، آینه ها می توانند نحوه حرکت ابرها، باران و باد را تغییر دهند و بر آب و هوا و آب و هوا در مقیاس محلی، منطقه ای یا جهانی تأثیر بگذارند.

بنابراین، در حالی که استفاده از آینه های بزرگ در فضا برای خنک کردن زمین ممکن است جذاب به نظر برسد، اما مهم است جنبه های منفی این پروژه را نیز نظر بگیریم.

 

1 دیدگاه برای “خنک کردن زمین با آینه‌های فضایی!

  1. مهرداد علی مدد گفته:

    اینقدر این کره زمین رو انگولک میکنن تا آخر سر قاطی کنه یه بلایی سر هممون بیاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.