زنبورها شهرها را برای زندگی بیشتر دوست دارند

تحقیقات نشان می دهد که بر خلاف تصور عموم تنوع زنبورها در شهرها می تواند بسیار بیشتر از مناطق روستایی اطراف باشد.

به گزارش تک ناک، با گسترش کشاورزی صنعتی، محصولات تک محصولی مانند گندم و ذرت جایگزین جنگل‌ها با گیاهان گلدار متنوع شده‌اند و منبع غذایی زنبورها را از بین برده‌اند.

کشاورزی همچنین حجم وسیعی از سموم دفع آفات را به همراه آورده است که زنبورها را به طور دسته جمعی از بین می برند.

اما باغ‌های شهری به اندازه کافی ، جایی که محصولات مختلف می‌توانند در کنار یکدیگر رشد کنند به طور فزاینده‌ای برای زنبورها رزق و روزی فراهم می‌کنند.

جراردو کامیلو زیست‌شناس، که زنبورهای شهری را در دانشگاه سنت لوئیس مطالعه می‌کند، می‌گوید: شواهد نشان میدهد تنوع زیاد زنبورها در شهرها یک روند رایج و بسیار مهم است که هیچ‌کس متوجه آن نشده است.

برخی شهرها می توانند اساساً پناهگاهی برای این حشره گرده افشان باشند. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که از می سی سی پی به ایلینویز برویم، جایی که مقادیر زیادی ذرت و سویا وجود دارد و تنوع زنبور عسل به شدت احساس می شود. بنابراین، زنبور روستایی به طور فزاینده ای نسبت به زنبور شهری حسادت می کند.

با شتاب برنامه ریزان برای سبز کردن کلان شهرهای خود، راه هایی وجود دارد که شهرها را برای زنبورها ایمن تر و جذاب تر می کند. این به شکلی جذاب به خنک شدن مناطق شهری کمک می کند.

کامیلو عضوی از گروهی از دانشمندان شش مؤسسه سنت لوئیس است که در سراسر شهر خود برای زیر نظر گرفتن زنبورها و دیگر گرده افشان ها به این شهر آمده اند.

آنها با کار در بیش از 250 باغ محلی، گونه های زنبور عسل را شمارش می کنند و رفتار آنها را زیر نظر می گیرند. آنها همچنین در حال بررسی نحوه واکنش گیاهان به جمعیت های سالم گرده افشان ها، به ویژه انواع بومی هستند.

ایمی دانلپ که رفتار زنبورها را در دانشگاه میسوری سنت لوئیس مطالعه می‌کند، دوربین های گوپرا به سمت گل‌ها نشانه می‌گیرد تا رفتار زنبور ها را فیلمبرداری کند. دانلپ می‌گوید: کار ما اساسا بررسی رفتار زنبور و دیدن آنها هنگامی که رو گلها نشسته اند است.

وقتی به زنبورها فکر می‌کنید، احتمالاً به زنبورهای عسل بسیار اجتماعی فکر می‌کنید که در کندوها جمع می‌شوند و با نیش زدن از خانه‌های خود دفاع می‌کنند. اما در واقع، اکثریت قریب به اتفاق گونه‌های زنبور عسل حشرات منفرد هستند . برای مثال زنبورهای لانه‌ساز زمینی که در خاک فرو می‌روند. زنبور عسل در ایالات متحده گرده افشانی زیادی انجام می دهد، اما در واقع در اینجا مهاجم محسوب می شود.

این دانشمندان بیشتر به زنبورهای بومی سنت لوئیس علاقه دارند. اد اسپواک، مدیر مرکز حفاظت از گرده افشان بومی موسسه باغ وحش سنت لوئیس، می‌گوید: ما متنوع‌ترین شهر زنبور عسل در میان شهرهای جهان هستیم که مورد بررسی قرار گرفته‌ایم. همه چیز در مورد تنوع زیستی است، چه از نظر  تنوع زیستی زنبورها برای بهترین تولید محصول یا تنوع زیستی زیستگاه برای حمایت از تنوع زیستی زنبورها.

هدف این پروژه علمی درک بهتر این است که کدام زنبورهای بومی در حال گرده افشانی کدام محصولات در این فضاهای اجتماعی هستند و باغبان ها چگونه می توانند آنها را جذب و محافظت کنند. برای مثال زنبورها فضاهای باز و بزرگ را دوست ندارند. پوشش گیاهی ، مکان هایی برای پنهان شدن از شکارچیانی مانند سنجاقک ها که منتظر برداشتن آنها هستند فضای ایده آل زنبورها هستند.

دین گاندرسون، مدیر آموزش در موسسه غیرانتفاعی Seed St می گوید باغبانان محترم ممکن است دوست نداشته باشند این را بشنوند، زیرا به این معنی است که اجازه دهید همه چیز کمی نامرتب شود اما اگر دانشمندان شواهدی ارائه دهند که از این استراتژی پشتیبانی کند، قابل دفاع تر می شود – او به شوخی می گوید: من فقط یک باغبان تنبل نیستم.

زنبورهای لانه‌ساز زمینی نیز به مقداری خاک نیاز دارند که از نظر زیبایی‌شناختی خوشایندترین گزینه نیست. اما باغبان‌های شهری با باز کردن زمین به جای مالچ کردن، به این گونه‌ها لطف بزرگی می‌کنند، زیرا بخش زیادی از محیط ساخته شده از قبل با بتن پوشانده شده است. و خوب، آنها باید از زنبورها نترسند. اما، اسپواک می‌گوید، زنبورها به شما آسیبی نمی‌رسانند ، آنها فقط می‌خواهند از گل‌های شما دیدن کنند. اسپواک می‌گوید: اگر ماشین چمن‌زنی‌تان را روی لانه زنبور بچرخانید، نیش می‌خورید. اگر ماشین چمن‌زنی خود را روی دسته‌ای از زنبورهای لانه‌دار روی زمین بچرخانید، آنها از شما عصبانی می شوند.

اسپواک می‌افزاید: آنها هم خیلی بامزه هستند. آنها واقعا حیوانات تماشایی هستند. اگر فقط وقت بگذارید و به آنها نگاه کنید، آنها در واقع از پرندگان باغ شما متنوع تر هستند.

زنبورها بازیگران مهمی در زمینه علمی رو به رشدی هستند که به روستایی شدن معروف است، راهی برای بهبود امنیت غذایی و زیباسازی مناظر شهری. دانشمندان در حال تحقیق هستند که کدام محصولات کشاورزی  ممکن است برای شهرها مناسب تر باشند .

احتمالاً گونه هایی با مواد مغذی متراکم و با رشد سریع مانند سبزی های برگ دار. (مواد اصلی مانند ذرت و گندم هنوز از مناطق روستایی می آیند، جایی که به راحتی با ماشین آلات نگهداری می شوند.) محققان همچنین در حال کشف این هستند که کدام محصولات برای کشت روی پشت بام ها، به طور ایده آل در زیر پنل های خورشیدی، که باعث ایجاد سایه می شود تا گیاهان بیش از حد تحت تأثیر آفتاب قرار نگیرند مناسب هستند. چنین agrivoltaics ساختمان ها را خنک می کند در حالی که انرژی و غذا تولید می کند.

فضاهای سبز اضافی اثر جزیره گرمایی شهری را که در آن فضای  شهری انرژی خورشید را جذب می‌کند و دما را شاید تا 6 درجه سانتیگراد بالاتر از مناطق روستایی مجاور بالا ببرد را کاهش می‌دهد. یک باغ اجتماعی “عرق می کند”، زیرا گیاهان بخار آب را آزاد می کنند و اطراف را خنک می کنند – و اگر در خود باغ هستید، می توانید از سایه آن لذت ببرید.

اما برای سالم نگه داشتن این باغ ها به یک لشکر زنبور نیاز است. در جنوب لس آنجلس، شبکه مزرعه Crop Swap LA متوجه تضاد شدید بین محله های دارای گرده افشان و بدون گرده افشان شده است. هارگینس بنیانگذار و مدیر اجرایی گروه می گوید: ما تفاوت بسیار مهمی را در میزان گلدهی و سرعت رشد و نمو گیاهان مشاهده می کنیم. وقتی کمبود گرده‌افشان وجود دارد، گیاه به اندازه‌ای گل نمی‌دهد یا به ازای هر گل به ما گرده نمی‌دهد. و در نهایت کارایی آنچه را که ساختار گیاه واقعاً می تواند به دست آورد، محدود می کند.

زندگی شهری هنوز خطراتی را برای  زنبور های شهری به همراه دارد. دانشمندان در سنت لوئیس در حال بررسی عواملی هستند مانند اینکه چگونه می توانند با دمای بالا با تشدید اثر جزیره گرمایی کنار بیایند و چگونه آلودگی ازن ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد.

 

محققان امیدوارند که پروژه نظارتی آنها به تحقیقات در شهرهای دیگر کمک کند تا دانشمندان بتوانند چگونگی تقویت رابطه بین گرده افشان ها و مردم را بیابند. اسپواک می‌گوید: ما به زنبورها منابع شهد گلی اضافی می‌دهیم تا جمعیت‌هایشان را حفظ کنند، و سپس فعالیت‌های آن‌ها ثمره کارشان را از طریق سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها  هر چه که باشد، به ما می‌دهد. این رابطه ای بود که به نوعی فراموش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.