هفت عادت موثر بر کاهش خطر زوال عقل

مطالعات جدیدی که بر روی داوطلبان زن انجام شده ، نشان می دهد که ایجاد هفت عادت سالم در سبک زندگی می تواند در کاهش خطر زوال عقل نقش داشته باشد.

مطالعات جدیدی که بر روی داوطلبان زن انجام شده ، نشان می دهد که ایجاد هفت عادت سالم در سبک زندگی می تواند در کاهش خطر زوال عقل نقش داشته باشد.

به گزارش تکناک، این مطالعه مقدماتی که داوطلبان زن را به مدت 2 هفته بررسی کرده است، در فوریه 2023 منتشر شد و در هفتاد و پنجمین نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه خواهد شد. این هفت عامل موثر در سلامت قلب و عروق و مغز که به عنوان Life’s Simple 7 انجمن قلب آمریکا شناخته می شوند، عبارتند از: فعال بودن، کیفیت بالای تغذیه، حفظ تناسب وزن، سیگار نکشیدن، حفظ فشار خون سالم، کنترل کلسترول و قند خون پایین.

پاملا ریست، سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعات گفت: امروزه  ما می دانیم که زوال عقل می تواند چندین دهه قبل از تشخیص در مغز شروع شود. بنابراین خیلی مهم است که درباره تاثیر عادت های فردی در میانسالی و خطر بروز زوال عقل در سنین بالا بیاموزیم. خبر خوب این است که انتخاب سبک زندگی سالم در میانسالی ممکن است منجر به کاهش خطر زوال عقل در آینده شود.

Life’s Simple 7 انجمن قلب آمریکا، مجموعه ای از اهداف بهداشتی است که برای کمک به افراد در بهبود سلامت عمومی خود و کاهش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های مزمن طرح شده است. این هفت هدف عبارتند از:

1-مدیریت فشار خون: نگه داشتن فشار خون در محدوده سالم می تواند احتمال بروز بیماری قلبی و سکته را پایین بیاورد.

2-کنترل کلسترول: میزان بالای کلسترول در خون خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

3-کاهش قند خون: میزان بالای قند خون می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مزمن شود.

4-فعالیت: فعالیت بدنی منظم سلامت عمومی شما را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

5-تغذیه سالم تر: داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد و باعث ارتقا سلامت عمومی شما شود.

6-کاهش وزن: حفظ وزن سالم هم خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش داده و سلامت عمومی شما را بهبود می بخشد.

7-ترک سیگار: ترک سیگار خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های مزمن را کاهش  می دهد.

با تمرکز بر این هفت عادت سالم، افراد می توانند تغییرات مثبتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند که همین موضوع منجر به نتایج بهتر سلامت و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می شود.

این مطالعه شامل 13 هزار و 720 شرکت کننده زن با میانگین سنی 54 سال در شروع مطالعه بود. پس از 20 سال آزمایش، محققان داده های یک موسسه سالمندان را برای شناسایی افرادی که مبتلا به زوال عقل بودند، بررسی کردند.در بین شرکت کنندگان، هزار و 771 نفر یا 13 درصد از گروه مورد مطالعه به زوال عقل مبتلا شدند.

برای هر یک از این هفت مورد موثر در سلامتی، به شرکت‌ کنندگان نمره صفر برای سلامت ضعیف یا متوسط ​​و یک امتیاز برای سلامت ایده ‌آل برای مجموع امتیاز 7 داده شد. میانگین امتیاز در شروع مطالعه 4.3 و 10 سال بعد 4.2 بود.

پس از تعدیل عواملی مانند سن و تحصیلات، محققان متوجه شدند که به ازای هر یک امتیاز افزایش، خطر ابتلا به زوال عقل در شرکت ‌کنندگان 6 درصد کاهش می ‌یابد.

سرپرست این مطالعه گفت: دانستن اینکه اقداماتی مانند نیم ساعت ورزش در روز یا کنترل فشار خون خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند، می تواند موثر باشد.

تنها محدودیت این مطالعه این بود که محققان نمی‌توانستند ببینند که چگونه عواملی مانند ترک سیگار بر خطر زوال عقل در مراحل بعدی زندگی تأثیر می‌ گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.