ساخت دستگاهی برای انتقال دارو از طریق پوست

دانشمندان موسسه MIT یک پچ پوشیدنی جدید ساخته اند که می تواند دارو ها را از طریق پوست به طور موثرتر و بدون درد منتقل کند.

به گزارش تکناک، بسیاری از داروها به صورت خوراکی یا داخل وریدی تجویز می شوند اما مصرف دارو به روش خوراکی به دوزهای بیشتری نیاز دارد و مصرف دارو به صورت داخل وریدی ناخوشایند است و هدایت دارو با هر دو این روش ها به مناطق مورد نظر، دشوار است.

در این مطالعه جدید، تیم محققان موسسه MIT  به دنبال راهی برای رساندن داروها از طریق پوست ومستقیماً به نقطه هدف بودند. پچ پوشیدنی از پالس های اولتراسوند برای باز کردن پوست استفاده می کند که می تواند اثربخشی دارو های موضعی را نیز بهبود ببخشد.

تیم تحقیقاتی این سیستم را پچ سونوفورزیس فراصوت سازگار (cUSP) می‌نامد که در یک هیدروژل وجود دارد و به پوست کاربر می‌چسبد. در داخل این پچ، چهار مبدل وجود دارد که با یک ردیاب مسی برای هدایت الکتریسیته به هم متصل شده اند. بالای هر مبدل، حفره‌ای حاوی مولکول‌های حل شده دارو در یک مایع است و هنگامی که مبدل‌ها نیرو مورد نیاز را دریافت می‌کنند، مرتعش می‌شوند و حباب‌هایی در مایع ایجاد می‌کنند. سپس یک سری ریز مولکول هایی از مایع خارج می‌شود که به لایه بیرونی و سخت پوست شلیک می‌شوند.

محققان این سیستم را روی نمونه‌هایی از پوست خوک آزمایش کردند و نوعی ویتامین B به نام نیاسینامید را که در بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب و مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شود، تحویل پوست دادند. آنها متوجه شدند که cUSP قادر است مولکول های دارویی را 26 برابر بیشتر از طریق پوست به داخل بدن ارسال کنند.

digikala
نموداری که لایه ها و اجزای مختلف پچ دارورسان جدید را نشان می دهد

همچنین، آنها این پچ پوشیدنی را با یک روش نوظهور دیگر برای تحویل دارو مقایسه کردند که همچنان بدون درد است. این روش شامل تکه‌های میکروسوزنی و حاوی خوشه‌های ریز خشک شده دارویی هستند که به پوست نفوذ کرده و حل می‌شوند. در مقایسه با این روش، پچ اولتراسوند موفق به تحویل محموله نیاسینامید خود در ۳۰ دقیقه شد، در حالی که پچ میکروسوزنی بیشتر از شش ساعت طول کشید تا همین مقدار را به بدن تحویل دهد.

محققان می گویند که این پچ پوشیدنی می تواند به طور ویژه ای برای ارائه دارو ها در درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی، سرطان پوست و یا داروهای مربوط به سن مفید باشد. این پچ همچنین می‌تواند محموله‌های دارویی را به نقاط عمیق‌تری بفرستد تا به جریان خون مانند فنتانیل یا هورمون‌هایی مانند انسولین یا پروژسترون برسد. حتی ممکن است این سیستم به انجام خالکوبی بدون درد نیز کمک کند.

سهولت استفاده و تکرارپذیری بالا ارائه شده توسط این پچ پوشیدنی انتقال دارو، جایگزینی را برای بیماران و مصرف کنندگانی که از بیماری های پوستی و پیری زودرس پوست رنج می برند، فراهم می کند. تحویل دارو به بدن به این روش، می تواند عوارض کمتری داشته باشد و دقیق تر، راحت تر و قابل کنترل تر باشد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.