آزمایش موفق فرود عمودی موشک در چین

چین فرود عمودی یک موشک را در اقیانوس با موفقیت آزمایش کرد و زمینه را برای سفرهای فضایی آینده و فناوری بازیابی موشک فراهم کرد.

به گزارش تکناک ، آکادمی علوم چین (CAS) تأیید کرد که شرکت پروازهای فضایی تجاری آن، CAS Space، این آزمایش موفقیت‌آمیز را روز پنجشنبه در استان شاندونگ چین شرقی انجام داده است.

لیان جی، مهندس ارشد این مؤسسه، به گلوبال گفت: نمونه اولیه موشک با طول 2.1 متر و قطر 0.5 متر در هنگام پرتاب 93 کیلوگرم وزن داشت و از موتورهای دوقلو که هر کدام نیروی رانش 550 نیوتن داشتند نیرو می گرفت. همچنین، یک موتور توربوجت در طول آزمایش برای شبیه‌سازی موتور موشک مایع با رانش متغیر که در هنگام فرود عمودی استفاده می‌شود، به کار گرفته شد.

نمونه اولیه موشک CAS بیش از 1000 متر اوج گرفت و به آرامی سقوط کرد. به لطف رانش معکوس موتور، سرعتش کاهش یافت و با دقت کمتر از 10 متر و با سرعت کمتر از دو متر بر ثانیه محکم فرود آمد.

آزمایشی که حدود ده دقیقه به طول انجامید، ممکن است در نهایت منجر به استفاده مجدد از موشکی شود، که دقیقاً عملکردی مانند همتای آمریکایی خود با نام SpaceX دارد.

آن را مانند SpaceX فرود آورید

لیان جی، مهندس ارشد CAS  ادعا می کند فناوری فرود موشک چینی با SpaceX متفاوت است. او گفت: تکنولوژی ما مبتنی بر فناوری بومی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری است.

ما به تنهایی در حال بررسی فناوری هایی مانند مدیریت رانش متغیر، موقعیت یابی دقیق و فناوری تثبیت کننده هستیم.

در این آزمایش عملکرد های ارتباطات، ردیابی فضاپیما و همچنین فناوری اندازه گیری در شرایط دریایی با صحت مورد تایید قرار گرفت. علاوه بر این مرحله بازیابی موشک در دریا نیز مورد تایید قرار گرفت.

بازیابی موشک در دریا ممکن است منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه پرتاب شود زیرا سکوی فرود ممکن است در حرکت باشد. تا 40 درصد از ظرفیت حمل محموله موشک پس از فرود از بین می رود، اگرچه این تلفات می تواند از طریق بازیابی در دریا به نصف کاهش یابد.

در گزارش گلوبال تایمز ادعا شده است که مدل‌های موشکی آینده مانند پرتابگرهای سنگین لیجیان-3 از فناوری توسعه یافته برای بازیابی راکت‌ها در دریا استفاده خواهند کرد و به اکتشاف فضایی مقرون‌به‌صرفه‌تر و گسترده‌تر آینده چین کمک خواهند کرد.

دولت چین در سال 2014 بازار را باز کرد و به شرکت های موشکی تجاری اجازه داد تا فعالیت، اختراع و رقابت کنند و اکنون صنعت فضایی خصوصی در تلاش است تا به همتای آمریکایی خود برسد.

آزمایش فرود نشان می دهد که چین در حال افزایش توانایی های خود برای مطابقت با SpaceX است. با این حال، مشخص نیست که موشک های فضایی چین چه زمانی به صورت عمودی روی زمین فرود خواهند آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.