گوگل اعلام کرد هفته آینده ابزارهای جایگزین cookie خود را برای توسعهدهندگان کروم فعال خواهد کرد.
به گزارش تکناک، این شرکت از تاریخ ۲۴ جولای API های جدید خود را با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی فعال می کند و با هدف کامل کردن حذف کوکی های شخص ثالث در سه ماه سوم سال ۲۰۲۴، این کار را آغاز می کند.
فاز نخست برنامه بلندمدت گوگل برای حذف cookies های شخص ثالث در مرورگر کروم تقریباً به پایان رسیده است. پس از انتشار عمومی Chrome 115 در تاریخ ۱۸ ژوئیه، گوگل اعلام کرده است که به تدریج شروع به فعالسازی ابزارک Privacy Sandbox برای توسعه دهندگان کروم خواهد کرد که به جای کوکی های ردیابی شخص ثالث، از جایگزینهای API حفظ حریم خصوصی استفاده می کند.
هنوز چندین مرحله برای تکمیل عرضه Privacy Sandbox توسط گوگل باقی است، اما عرضه این API ها یک دستاورد قابل توجه برای دستیابی به هدف کامل کردن حذف کوکی های شخص ثالث توسط این شرکت است.
گوگل هنوز هدف دارد که یک حالت آزمایشی opt-in را فعال کند که به تبلیغ کنندگان امکان آزمایش ابزارهای Sandbox بدون کوکی ها را بدهد و این کار تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد و در فصل اول سال ۲۰۲۴، cookies شخص ثالث را برای ۱٪ از کاربران کروم خاموش خواهد کرد. هدف شرکت این است که تا سومین سه ماهه سال ۲۰۲۴ بهطور کامل کوکیهای شخص ثالث را خاموش کند.
شما میتوانید جزئیات خاص درباره API های جدید “اهمیت و اندازهگیری” را در وبلاگ توسعهدهندگان کروم برای Chrome 115 بخوانید. این شامل API موضوعاتی است که بر اساس استفاده وب کاربران از وبسایتها، بدون به اشتراک گذاشتن مستقیم اطلاعات با تبلیغ کنندگان، دستهبندی میکند، Attribution Reporting API که زمانی را اندازهگیری میکند که کلیکها یا بازدیدهای تبلیغاتی منجر به تبدیل شوند، و API مخاطبین محافظت شده (قبلاً به عنوان FLEDGE شناخته میشد) که به تبلیغ کنندگان امکان نمایش تبلیغات مرتبط را بر اساس تعاملات قبلی کاربران با تبلیغ کننده میدهد.
در ابتدا، API ها برای تعداد محدودی از نمونه های مرورگر توسعه دهنده کروم فعال خواهند شد که به تدریج در حین پیشرفت عرضه، تعداد آنها افزایش مییابد تا به گوگل اجازه دهد هر مشکل بالقوه را مشاهده کند.
به همین ترتیب، تنها برخی از توسعه دهندگان کروم در طول این عرضه، تمام API های موجود را فعال خواهند داشت. تعداد کمی از گروهها فقط زیرمجموعهای از APIهای جدید را فعال میبینند تا شناسایی و جداسازی مشکلات مربوط به API های خاص آسانتر شود.
گوگل میگوید که این فرآیند احتمالاً از ۲۴ ژوئیه، شروع خواهد شد و قصد دارد در طی این هفته، API ها را برای حدود ۳۵٪ از مرورگرها فعال کند. تا اوایل ماه آگوست، این شرکت قصد دارد این کار را به ۶۰٪ از مرورگرها ارتقا دهد و هدفش این است که در همان زمانی که Chrome 116 در میان کاربران قرار میگیرد، حدود ۹۹٪ از مرورگرهای Chrome 115 API ها را فعال کند. در این مرحله، گوگل میگوید که اکثر گروههای آزمایشی دسترسی محدود قبلی باید همه APIهای مرتبط و اندازهگیری را فعال کنند، با این که شرکت برنامهریزی میکند «فقط گروههای کوچک و جدا شده» را بدون هر API فعال نگه دارد.
گوگل در ابتدا پیش بینی کرده بود که در اوایل سال ۲۰۲۴ کوکی های شخص ثالث را به تدریج حذف خواهد کرد، اما مسائل مختلف پیوستن به پروژه و تحقیقات نظارتی، این پروژه را به تأخیر انداخته است. سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) که پیش از این نگرانی خود را از اینکه رویکرد جدید میتواند به نفع تبلیغات گوگل منجر شود، در ماه ژوئن راهنمایی خود را برای آزمایشگاههای شخص ثالث در استفاده از ابزارهای Privacy Sandbox گوگل منتشر کرد. برنامه گوگل در سال ۲۰۲۲ موانع نظارتی CMA را پشت سر گذاشت (اگر گوگل به لیست تعهداتی که برای تأیید آنها ارائه داده بود، عمل کند) و شرکت گفت که “پیش از اقدام به حذف کامل کوکی های شخص ثالث، به همکاری نزدیک با CMA ادامه خواهیم داد”.