آمار تکان‌دهنده ابتلا به آسم در مناطق خارج شهر

محققان با ترکیب داده‌های سرشماری با تحلیل‌های آماری پیشرفته و تصاویر ماهواره‌ای، تفاوت فاحشی را بین زندگی در داخل و خارج شهر از نظر خطر ابتلای کودکان به آسم نشان دادند.

به گزارش تکناک، منطقی به نظر می‌رسد که افزایش دودهای ترافیکی و سایر آلودگی‌های هوا مرتبط با زندگی در داخل شهر، خطر ابتلا به آسم را در کودکان در مقایسه با زندگی در حومه شهر افزایش دهد. با این حال، طبق یک مطالعه جدید استرالیایی، برعکس این موضوع هم صادق است.

این مطالعه که توسط محققان موسسه Telethon Kids و دانشگاه کرتین انجام شد، داده‌های سرشماری سال 2021 را با مدل‌سازی آماری پیشرفته و تصاویر ماهواره‌ای ترکیب کرد تا توزیع آسم دوران کودکی را ترسیم کند. چیزی که آنها پیدا کردند شکاف فاحشی بین زندگی شهری و خارج شهری بود.

ایوان کامرون، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما داده‌های چهار شهر بزرگ سیدنی، ملبورن، بریزبن و پرث را گرفتیم و روی آسم تمرکز کردیم تا بفهمیم چه عوامل خطرناکی می‌توانند الگوهای وقوع این بیماری را در کودکان 5 تا 14 ساله پیش‌بینی کنند.در همین بین محققان به یک کشف جالب رسیدند.

کامرون گفت: ما فکر می‌کردیم که ممکن است در داخل شهرها به دلیل ترافیک سنگین و آلودگی هوا، آسم دوران کودکی بیشتر باشد، اما در عوض الگویی را مشاهده کردیم که نشان می‌داد افزایش خطر ابتلا به آسم در مناطق خارج شهری بیشتر است. کودکان ساکن در حومه شهرها با شیوع 12 درصدی، دو برابر بیشتر از داخل شهر (6 درصد) از آسم دوران کودکی برخوردار بودند.

کامرون این نابرابری جغرافیایی را به ترکیبی از عوامل اجتماعی-اقتصادی و ترکیبی از عوامل آب و هوایی و محیطی نسبت می‌دهد که تقریباً به‌طور مساوی از نظر مشارکت‌های مربوطه تقسیم شده‌اند. عوامل اقلیمی و محیطی 30 درصد، آلودگی هوای بیرون 19 درصد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در 51 درصد باقی مانده نقش داشتند.

او گفت: از بسیاری جهات، تعجب‌آور بود که همه مناطق چقدر شبیه هم هستند. ما به این نتیجه رسیدیم که در هر شهر، همین روند افزایش شیوع از درون شهر به حومه‌های بیرون شهر وجود دارد. ما از مطالعات قبلی می‌دانیم که خطر ابتلا به آسم به شدت توسط عوامل اجتماعی-اقتصادی شکل می‌گیرد. این عوامل شامل میزان بالاتر استرس مزمن خانوادگی و کیفیت نامناسب مسکن از جمله رطوبت و اجاق گازهای با تهویه نامناسب و همچنین عوامل غذایی و چاقی است. مردم ساکن مناطق اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر که بسیاری از آنها اجاره‌نشین هستند، اغلب فاقد ابزاری برای کاهش این مشکلات هستند و ممکن است دسترسی ضعیف‌تری به درمان‌های مناسب برای مدیریت آسم داشته باشند.

محققان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای تعیین سطح آلاینده‌ها در اطراف هر شهر، همراه با پوشش گیاهی، دما و تغییرات بارندگی، نقش مهمی در اقلیم و عوامل محیطی ایفا کردند.

کامرون گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که محیط‌زیست نقشی مهم در این زمینه دارد. مکان‌هایی که تغییرات دمای روزانه زیادی را تجربه می‌کنند، احتمال ابتلا به آسم در آنها بیشتر است. آب و هوای سخت نیز می‌تواند عاملی برای تحریک آسم باشد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در بین کودکان در سراسر جهان است. مطالعاتی مانند مطالعه فعلی، مشکلاتی را که مقامات بهداشتی و دولت‌ها در تلاش برای مدیریت این بیماری با آن‌ها مواجه هستند، نشان می‌دهد.

کامرون گفت: با آشکار کردن مکان‌هایی که خطر آسم در آن‌ها در بالاترین سطح است، می‌توانیم مناطق دولتی محلی را که به بیشترین حمایت نیاز دارند، شناسایی کنیم.

محققان مشتاقانه منتظر تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در سرشماری بعدی در سال 2026 و مقایسه این دو آمار هستند.

کامرون گفت: ما در مورد دریافت نتایج از دور بعدی هیجان‌زده هستیم. این نتایج به ما یک نقطه زمانی جدید برای علامت‌گذاری هرگونه تغییر در شیوع این بیماری مزمن می‌دهد و در ترکیب با بینش‌های سایر نظرسنجی‌ها و مجموعه داده‌های کلیدی، به ما کمک می‌کند تا شواهد پیرامون نابرابری بهداشتی در شهرهای بزرگ استرالیا را تقویت کنیم.

این مطالعه در مجله Allergy and Clinical Immunology منتشر شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.