آیا خوابیدن روی شکم ضرر دار د؟

تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن روی شکم می تواند به بافت های ستون فقرات شما فشار وارد کند و در نهایت منجر به درد ستون فقرات هنگام بیدار شدن از خواب شود.  

به گزارش تکناک، مطالعات نشان داده‌اند که خوابیدن روی شکم می‌تواند به گردن و کمر فشار بیاورد که در طول زمان می‌تواند منجر به درد در این نواحی شود.

بهترین راه برای تراز بودن ستون فقرات و جلوگیری از درد گردن یا کمر، خوابیدن به پهلو یا پشت است. اگر نمی توانید این تغییر را ایجاد کنید، چند راه برای بهبود خواب به‌منظور استراحت ایمن تر وجود دارد.

اثرات خوابیدن بر شکم

خوابیدن روی شکم فوایدی دارد. تحقیقات نشان می دهد که خواب رو به جلو می تواند به کاهش خروپف و آپنه خواب کمک کند. معایب این نوع خوابیدن بیشتر از مزایای آن است که تا حد زیادی شامل درد است.

گردن درد

وقتی روی شکم می خوابید، سرتان باید به یک طرف بچرخد. این امر سر و ستون فقرات شما را ناهماهنگ می کند و گردن شما را می پیچد و در نهایت می تواند منجر به گردن درد شود. اگر به طور منظم روی شکم خود بدون حالت مناسب بخوابید، فشار و ناراحتی در گردن شما همچنان بدتر می شود.

کمر درد

کمردرد یکی دیگر از عوارض خوابیدن روی شکم است. از آنجایی که این وضعیت تراز ستون فقرات شما را مختل می کند، بافت های ستون فقرات شما را تحت فشار قرار می دهد و در نهایت منجر به درد می شود.

اگر روی شکم بخوابید، که خوابیدن روی یک تشک نرم یا استفاده از یک بالش ضخیم می‌تواند درد کمر را تشدید کند. هنگام خواب بر روی شکم، بالش نازک‌تر و تشک سفت‌تری را انتخاب کنید تا از کمردرد جلوگیری کنید.

فشار و ناهماهنگی ستون فقرات

با افزایش سن، ستون فقرات شما شروع به از دست دادن انعطاف پذیری می کند و این مسئله می تواند باعث شود خواب بر روی شکم فشار بیشتری به کمر شما وارد کند. خوابیدن به پهلو می تواند احساس راحتی بیشتری داشته باشد و همچنین برای تنفس بهتر است، زیرا در این حالت نسبت به خوابیدن روی شکم، ریه تلاش کمتری می کند.

با گذشت زمان، خواب بر روی شکم همچنان به ستون فقرات فشار وارد می کند، که باعث افزایش استرس و فشار به سایر قسمت های بدن مانند پشت و گردن می شود.

چین و چروک صورت

در مطالعات مختلف خوابیدن روی شکم با ایجاد چین و چروک صورت مرتبط است. با گذشت زمان، هنگامی که صورت هنگام خواب روی سطحی مانند بالش فشار داده می شود، چین و چروک ایجاد می شوند. برای جلوگیری از چین و چروک صورت، سعی کنید به جای اینکه به پهلو یا جلو بخوابید، به پشت بخوابید. اگر تغییر وضعیت خوابیدن خیلی سخت است، می توانید از بالش مخصوصی که برای جلوگیری از چین و چروک طراحی شده است، استفاده کنید.

آیا می توان در دوران بارداری روی شکم خوابید؟

اگر باردار هستید، متخصصان به شما توصیه می کنند به جای شکم یا پشت، به پهلوی چپ بخوابید. خوابیدن به پهلوی چپ به بهبود جریان خون در کلیه‌ها، قلب، جنین و رحم کمک می‌کند و در عین حال از فشار روی کبد شما جلوگیری می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که خوابیدن به پشت یا پهلو در هفته سی ام بارداری با عوارض جانبی مانند افزایش خطر مرده زایی، کاهش وزن نوزاد تولد، یا فشار خون بالا در دوران بارداری همراه نیست.

خوابیدن به پهلو با زانوهای خم شده نیز ممکن است راه راحت تری برای خوابیدن در دوران بارداری باشد. این وضعیت باعث می شود که قلب شما راحت تر پمپاژ کند، زیرا از فشار آوردن نوزاد به رگ بزرگی که خون را از پاها به قلب شما می برد، جلوگیری می کند.

قرار دادن یک یا دو بالش زیر شکم یا بین پاها می تواند به افزایش راحتی کمک کند. همچنین می توانید از یک پتو یا بالش تا شده در پشت خود برای کاهش فشار استفاده کنید.

چگونه می توان خواب روی شکم را بهبود بخشید؟

چه به طور منظم روی شکم بخوابید و چه گاهی اوقات این کار را انجام دهید، چند راه برای کمک به کاهش خطر انحراف ستون فقرات و درد در گردن و کمر وجود دارد. سعی کنید این تنظیمات را در محیط و برنامه خواب خود انجام دهید:

  • از یک بالش نازک تا متوسط (به ضخامت حدود 10 سانتی متر) زیر سر خود استفاده کنید یا سعی کنید بدون بالش بخوابید. بالش‌های نازک‌تر به بالش‌های ضخیم‌تر ترجیح داده می‌شوند چون می‌توانند گردن شما را به سمت بالا متمایل کنند و باعث فشار بیشتر شوند.
  • روی تشک سفت تری بخوابید تا در این حالت از ستون فقرات، گردن و پشت شما حمایت بیشتری شود.
  • بعد از بیدار شدن در صبح، حرکات کششی انجام دهید. حرکات کششی می توانند به بهبود تحرک ستون فقرات و تسکین کمردرد کمک کنند.

آیا باید وضعیت خواب خود را تغییر داد؟

خوابیدن روی شکم خطراتی دارد، مانند افزایش فشار بر ستون فقرات که بعداً می‌تواند منجر به درد در گردن و کمر شود. برای جلوگیری از درد یا آسیب، بهتر است به جای آن به پشت یا پهلو بخوابید. این حالت‌ها برای بدن ملایم تر هستند.

می‌توانید از یک بالش حمایتی که برای خوابیدن به پهلو یا پشت طراحی شده است استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پتو یا بالش بدن برای راحت‌تر کردن وضعیت خواب خود استفاده کنید.

اگر می خواهید وضعیت خواب خود را از خوابیدن روی شکم به وضعیت دیگری مانند به پشت یا پهلو تغییر دهید، به یاد داشته باشید که این کار را آهسته انجام دهید و صبور باشید. این کار یک شبه اتفاق نمی افتد، اما شدنی است. تغییر در وضعیت خواب ممکن است تا 4 هفته طول بکشد.

گرفتن یک بالش با اندازه مناسب یا یک تشک جدید می‌تواند به آسان‌تر کردن این فرآیند کمک کند. همچنین می‌توانید از تکنیک توپ تنیس استفاده کنید که به معنای دوختن یک توپ تنیس به پیراهن خود بین تیغه‌های شانه‌ها است. همچنین می‌توانید از یک دستگاه تمرین خواب ارتعاشی برای جلوگیری از غلتیدن به پشت و تشویق به خوابیدن به پهلو استفاده کنید. پزشکان همواره می‌توانند روش‌هایی را برای رسیدن به وضعیت خواب دلخواه شما توصیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.