آیا خوردن موز باعث یبوست می شود؟

اینکه موز باعث یبوست می‌شود یا به درمان آن کمک می‌کند، ممکن است به میزان رسیده بودن آن بستگی داشته باشد.

اینکه موز باعث یبوست می‌شود یا به درمان آن کمک می‌کند، ممکن است به میزان رسیده بودن آن بستگی داشته باشد.

به گزارش تکناک، موز نارس دارای میزان بالاتری از تانن و نشاسته مقاوم است که این دو ترکیباتی هستند که ممکن است باعث ایجاد یا تشدید یبوست قبلی شوند.

موز رسیده ممکن است به دلیل داشتن فیبر به پیشگیری یا کاهش یبوست کمک کند، تا زمانی که فرد آب کافی مصرف کند. با این حال، افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است علائم خود از جمله یبوست را با اجتناب از مصرف موز رسیده در حالی که از رژیم غذایی کم FODMAP پیروی می کنند، بهبود بخشند.

چگونه رژیم غذایی می تواند بر یبوست تأثیر بگذارد؟

یبوست با داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته تعریف می شود. مدفوع سفت، خشک یا توده ای؛ دفع مدفوع سخت یا دردناک؛ یا احساس اینکه تمام مدفوع دفع نشده است، حالت‌های یبوست هستند.

دلایل زیادی برای یبوست وجود دارد. مصرف برخی داروها و مکمل های غذایی، و همچنین داشتن بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، اختلالات کف لگن، بیماری سلیاک، بیماری پارکینسون یا کم کاری تیروئید همگی می توانند به شکل‌گیری یبوست دامن بزنند.

علت غذایی اصلی یبوست، مصرف نکردن فیبر یا مایعات کافی است. عدم تحرک بدنی نیز می تواند به یبوست کمک کند.

چه زمانی موز باعث یبوست می شود؟

موز نارس یا سبز حاوی میزان بالاتری از تانن و نشاسته مقاوم است. تانن‌ها، انقباضات ماهیچه‌ای موج مانند که غذا را از طریق دستگاه گوارش حرکت می‌دهد، مهار می‌کند.

نشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات پیچیده است که در برابر تجزیه در روده کوچک مقاوم است. از آنجایی که روده قادر به هضم و جذب آن در جریان خون نیست، نشاسته مقاوم به روده بزرگ می رود و در آنجا با میکروب های روده تعامل می کند.

این نوع نشاسته در روده بزرگ تخمیر می شود که ترکیباتی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) تولید می کند. SCFA ها التهاب را کاهش می دهند و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشند. همچنین نشاسته مقاوم به عنوان یک پری بیوتیک یا غذا برای باکتری های پروبیوتیک مفید روده عمل می کند و میزان میکروب های مفید را افزایش می دهد.

به طور خلاصه، نشاسته مقاوم فوایدی برای سلامتی دارد، به همین دلیل است که برخی افراد موز نارس یا نشاسته موز سبز را انتخاب می کنند. با این حال، ترکیب تانن ها و نشاسته مقاوم در موز نارس ممکن است به یبوست کمک کند یا یبوست قبلی را تشدید کند، به ویژه اگر فرد مقدار کمی فیبر و مایعات مصرف کند.

آیا موز می تواند یبوست را برطرف کند؟

موز رسیده حاوی فیبر محلول و نامحلول است که در صورت مصرف آب کافی می تواند به پیشگیری یا مدیریت یبوست کمک کند. فیبر محلول آب را در روده جذب می کند تا بافتی ژل مانند ایجاد کند که مدفوع را نرم می کند. فیبر نامحلول حل نمی شود و دست نخورده باقی می ماند، به مدفوع حجم می دهد و به عبور سریعتر غذا از روده کمک می کند.

بسته به سن و جنسیت، بزرگسالان باید روزانه حدود 22 تا 34 گرم فیبر مصرف کنند تا از یبوست جلوگیری شود. هشت تا 10 فنجان (2 تا 2.5 لیتر) مایعات به ویژه آب، نیز باید روزانه مصرف شود تا از یبوست پیشگیری یا رفع شود.

موز چگونه بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر می گذارد؟

موز یکی از چهار غذای موجود در رژیم غذایی BRAT (موز، برنج، سس سیب و نان تست) است که گاهی اوقات زمانی که افراد علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ را تجربه می کنند توصیه می شود.

علاوه بر این، موز با تحریک تولید مخاط از پوشش معده، به تسکین ناراحتی معده کمک می کند. این مخاط یک مانع بین پوشش معده و اسیدهایی ایجاد می کند که به سوزش سر دل و ناراحتی معده کمک می کند.

برای افراد مبتلا به IBS، رسیده بودن موز نیز مطرح است. رژیم غذایی کم FODMAP یک رویکرد کوتاه مدت ایمن و موثر برای بهبود علائم گوارشی در افراد مبتلا به IBS است.

FODMAPs (الیگوساکارید قابل تخمیر، دی ساکارید، مونوساکارید و پلیول) گروهی از قندها هستند که به طور کامل در روده شما هضم یا جذب نمی شوند. هنگامی که FODMAP ها به روده کوچک می رسند، به آرامی حرکت می کنند و آب را جذب می کنند و زمانی که به روده بزرگ می روند، توسط باکتری های روده تخمیر می شوند که گاز تولید می کنند.

مطالعات نشان داده است که پس از پیروی از رژیم غذایی کم FODMAP، تا 86 درصد از بیماران مبتلا به IBS، بهبودی در علائم کلی GI و همچنین علائم فردی، از جمله درد شکم، نفخ، یبوست، اسهال، اتساع شکم و نفخ را تجربه کردند.

یک موز متوسط ​​سفت به عنوان یک غذای کم FODMAP در نظر گرفته می شود. یک موز متوسط ​​رسیده یک غذای با FODMAP بالا در نظر گرفته می شود.

با این حال، افراد مبتلا به IBS ممکن است بتوانند موز رسیده را بدون بازگشت علائم دوباره مصرف کنند، زیرا برخی از انواع FODMAP ممکن است بهتر از سایرین تحمل شوند. این تحمل از طریق یک سری چالش های غذایی سیستماتیک آزمایش می شود.

به طور کلی، اینکه موز از سلامت گوارشی بهینه حمایت می کند یا نه، ممکن است موقعیتی باشد. موز می تواند از یک رژیم غذایی سالم حمایت کند و به طور موثر ناراحتی معده را تسکین دهد، اما ممکن است علائم IBS را بدتر کند یا نکند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ناراحتی معده یا یبوست ناشی از یک بیماری مداوم یا بیماری مزمن دارید، با پزشک شخصی خود در مورد مصرف موز صحبت کنید. اگر یبوست مزمن دارید، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید که می تواند برنامه ای متناسب با نیازهای شما تنظیم کند و شما را در مورد موز، فیبر، مایعات و رژیم غذایی کلی شما راهنمایی کند.

اگر یبوست همراه با هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کنید، فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • وجود خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی
  • درد معده که از بین نمی رود
  • درد پایین کمر
  • مشکل در دفع گاز
  • استفراغ
  • تب
  • کاهش وزن غیر منتظره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.