آیا نسبت طلایی واقعی است؟

سؤالات مهمی در رابطه با نسبت طلایی مطرح می شود از جمله اینکه آیا نسبت طلایی ما را وادار می کند که انواع خاصی از زیبایی را دوست داشته باشیم؟

نسبت طلایی یا همان نسبت الهی عددی است که برای همیشه ادامه دارد و اینگونه شروع می شود: ….6180339

به گزارش تکناک، سؤالات مهمی در این رابطه مطرح می شود از جمله اینکه آیا نسبت طلایی ما را وادار می کند که انواع خاصی از زیبایی را دوست داشته باشیم؟ آیا زیبایی شناسی که ما به سمت آن کشیده می شویم از درک زیبایی شناختی فردی فاصله دارد؟

نسبت طلایی در فرهنگ عامه مدرن نیز محبوبیت زیادی به دست آورده است و موضوع یک کتاب سه گانه ترکی (Fİ/Çİ/Pİ) است که در یک سریال تلویزیونی نیز از آن اقتباس گرفته است.

نویسنده معروف، دن براون نیز در کتاب های خود واقعیت نسبت طلایی را زیر سوال برده است.

برای شروع پاسخ به این سؤالات، محققان باید یک گام به عقب برمی‌داشتند و به آغاز نسبت طلایی می‌رسیدند.

باور عمومی بر این است که اولین تعریف مکتوب نسبت طلایی توسط ریاضیدان یونانی اقلیدس ارائه شد که از آن به عنوان «نسبت شدید و متوسط» یاد کرد. معادله او رابطه ای را برای محاسبه نسبت طلایی ایجاد کرد که به شکل زیر است:

a/b = (a + b)/a = 1.61803398875

a و b به ابعاد دو کمیت اشاره دارد که a بزرگتر b و b بزرگتر از صفر است

در کنار اقلیدس، محققان اشاره می کنند که هنگام بحث در مورد نسبت طلایی، تقریباً غیرممکن است که از فیبوناچی نام نبریم. دنباله فیبوناچی و نسبت طلایی ارتباط نزدیکی دارند.

در سری فیبوناچی، هر عدد حاصل جمع دو عدد قبلی است. با افزایش این اعداد، نسبت بین دو عدد متوالی در سری به نسبت طلایی همگرا می شود. هر چه اعداد بزرگتر باشند، نسبت به نسبت طلایی نزدیکتر است.

The Fibonacci spiral or Fibonacci sequence is one of the mathematical formulas par excellence in terms of the proportion aurea or divine proportion. The number is repeated infinitely, we can find it both in the organic form of nature and in the galaxies of the universe itself.
It consists of drawing circular arcs connecting the opposite corners of the squares adjusted to the succession values, by putting side squares 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 and so on.

یوهانس کپلر ستاره شناس ارتباط بین دنباله فیبوناچی و نسبت طلایی را کشف کرد. با این حال، این مارتین اهم بود که برای اولین بار اصطلاح “طلایی” را ابداع کرد. سپس، در دهه اول 1900، مارک بار، ریاضیدان آمریکایی، از حرف یونانی فی () برای تعیین این نسبت استفاده کرد.

با همه آنچه گفته شد، از آنجایی که عددی گنگ است، غیرممکن است که هیچ شی ای از دنیای واقعی به نسبت‌طلایی بیفتد. همیشه کمی استثنا خواهد بود و در این حالت این سؤال پیش می آید آیا تناسب طلایی در طبیعت وجود دارد؟

جواب کوتاه، نه است. اما شکل دیگری وجود دارد که ممکن است نزدیک به این نسبت باشد، مارپیچ. مارپیچ را می توان در طبیعت و هنر مشاهده کرد، به عنوان مثال به شکل یک پوسته ناتیلوس یا کهکشان.

سؤالات مهمی در رابطه با نسبت طلایی مطرح می شود از جمله اینکه آیا نسبت طلایی ما را وادار می کند که انواع خاصی از زیبایی را دوست داشته باشیم؟

در نهایت، اگر شخصی نسبت‌طلایی را به عنوان طرح مورد علاقه خود انتخاب کند، اساساً این مغز اوست که با آنها بازی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.