دوستی‌ های صمیمی در محل کار منجر به افزایش بهره وری می‌شود

بررسی ها نشان می‌دهد داشتن یک دوست صمیمی در محل کار با بهره وری کسب و کار از جمله بهبود در سودآوری، ایمنی، حفظ کارمندان مرتبط است.

بررسی ها نشان می‌دهد داشتن یک دوست صمیمی در محل کار به شدت با بهره وری کسب و کار از جمله بهبود در سودآوری، ایمنی، کنترل موجودی و حفظ کارمندان مرتبط است.

به گزارش تک ناک، بر اساس داده های گالوپ، بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان حتی یک دوست هم ندارند و بیش از 20 درصد از مردم دوستان یا خانواده ای که بتوانند هر زمان که به آنها نیاز داشتند روی آنها حساب کنند، ندارند.

به گزارش تک ناک، یک فرد به طور متوسط 81396 ساعت (معادل بیش از 9 سال ) را در محل کار می‌گذراند. به گفته مرکز بررسی زندگی آمریکایی، آمریکایی‌ها اکنون بیش از هر جای  دیگری در محل کار دوست پیدا می‌کنند از جمله در مدرسه، محله‌شان، محل عبادتشان یا حتی از طریق دوستان فعلی.

بنابراین، مردم بخش زیادی از زندگی خود را در محل کار می گذرانند، و محل کار محتمل ترین جایی است که در آن روابط دوستانه ایجاد می‌کنند. با این حال، طبق نظرسنجی گالوپ از CHRO  یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، از هر کاری که شرکت‌ها برای بهبود زندگی کارکنان و ارتقای میزان  خوشحالی  آنها انجام می‌دهند، رفاه اجتماعی حداقل جنبه‌ای است که شرکت‌ها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع، گالوپ به این نتیجه رسیده است که در سطح جهانی، از هر 10 کارمند تنها 3 نفر به شدت مایل  هستند که یک دوست صمیمی در محل کار داشته باشند.

چرا شرکت‌ها باید برای این موضوع اهمیت قائل شوند؟

digikala

علیرغم این ادعا که مردم بزرگترین دارایی ما هستند، بسیاری از مدیران، از کارمندان انتظار دارند که وقتی سر کار می آیند، زندگی شخصی خود را پشت در بگذارند. با این حال، داده های گالوپ نشان می‌دهد که داشتن یک دوست صمیمی در محل کار به شدت با نتایج کسب و کار، از جمله بهبود در سودآوری، ایمنی، کنترل موجودی و حفظ کارمندان مرتبط است.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه مینه‌سوتا نه تنها تأیید کردند که دوستی‌ (friendship : relationship between people who have mutual affection for each other) های نزدیک بهره‌وری در محل کار را افزایش می‌دهد، بلکه دلیل آن را نیز متوجه شدند . دوستان متعهدتر هستند، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و یکدیگر را تشویق می‌کنند. و بر اساس یک مطالعه جهانی توسط برنامه بین المللی بررسی اجتماعی (ISSP)، روابط [کار] بین فردی تأثیر مثبت قابل توجهی بر رضایت شغلی کارکنان متوسط دارد. روابط از نظر قدرت برای توضیح تنوع در رضایت شغلی در بین 12 حوزه کیفیت محیط کار رتبه اول را دارد.

اگر افزایش بهره وری، سودآوری، رضایت شغلی و ماندگاری کافی نباشد، آخرین یافته های گالوپ نشان می دهد که از زمان شروع همه گیری، داشتن یک دوست صمیمی در محل کار تأثیر بیشتری بر نتایج مهم دارد مانند احتمال اینکه کارکنان محل کار خود را پیشنهاد کنند، قصد ترک محل خود را  داشته باشند، و رضایت کلی.

با افزایش اجتناب ناپذیر کار از راه دور و کار کردن ترکیبی، بهترین دوستان در محل کار تبدیل به شاهرگی شده اند که ارتباط اجتماعی، همکاری و حمایت را زمان تغییر برای یکدیگر فراهم می‌کنند.

متأسفانه، همه گیری نه تنها تنهایی جهانی را تشدید کرد، بلکه بر دوستی های محل کار نیز تأثیر گذاشت. در میان افرادی که در محیط های ترکیبی کار می‌کنند، گالوپ از سال 2019 شاهد افت پنج واحدی در افرادی بوده است که ادعا می‌کنند در محل کار خود یک دوست صمیمی دارند.

ایجاد دوستی های پایدار در محل کار

چه یک محل کار کاملاً شخصی باشد، یا کاملاً از راه دور یا ترکیبی باشد، فرهنگی که دوستی کاری را در اولویت قرار می‌دهد و به آن تشویق می‌کند برای کارمندان و نتیجه گرفتن  خوب است. بنابراین چگونه مدیران می توانند یک محل کار دوستانه ایجاد و حفظ کنند که درعین حال که به مبارزه با همه گیری جهانی تنهایی کمک کند، نتایج قابل اندازه گیری ارائه دهد؟در اینجا اقداماتی وجود دارد که باید در حال حاضر انجام دهید:

یک سیستم دوستانه ایجاد کنید

همه به یک دوست نیاز دارند، به خصوص وقتی تازه وارد یک شرکت شده اند. تیم شدن استخدامی‌های جدید با کارمندان کهنه‌کار می‌تواند کارکرد و بهره‌وری را تسریع کند. دوستان محل کار نه تنها به استخدام شده‌های جدید نکاتی مانند مکان و قوانین نانوشته را می‌گویند، بلکه به آنها کمک می کنند تا با سایر افراد شرکت ارتباط برقرار کنند و برخی از این ارتباطات اولیه تقریباً به طور قطع به روابط طولانی مدت منجر خواهند شد.

کلید یک سیستم دوستانه موثر فراوانی تعاملات است. مایکروسافت دریافت که وقتی افراد جدید استخدام شده در 90 روز اول کار خود بیش از هشت بار با دوستان خود ملاقات کردند، 97 درصد گفتند که دوست آنها به آنها کمک کرده تا سریعاً سازنده و مؤثر شوند. اما زمانی که افراد جدید تنها یک بار در 90 روز اول با دوستان خود ملاقات کردند، این عدد تنها 56 درصد بود.

زمان تعامل مستقیم را افزایش دهید

قبل از همه‌گیری، محل کار جایی بود که همکاران می‌توانستند در آن قهوه بنوشند، ناهار بخورند و در راهرو برای گفتگوهای بداهه با یکدیگر برخورد کنند. برای افرادی که کار از راه دور تمام وقت را در سال 2020 شروع کردند، یکی از بزرگترین تغییرات کاهش شدید ساعاتی بود که صرف تعامل اجتماعی با دوستان کاری می‌کردند.

ایجاد دوستی مستلزم صحبت کردن، دیدن و بودن با مردم است. بهترین راه برای ارتباط دیدن یکدیگر است حتی اگر در نرم افزارهای زوم یا فیس تایم باشد. اما حداقل، همکاران باید بیشتر صحبت کنند و کمتر ایمیل بزنند. ایمیل هرگز در حد گفتگوی رودررو کارکرد ندارد. به علاوه، تفسیر نادرست از منظور یک شخص از طریق ایمیل بسیار محتمل تر است.

رهبران کسب و کار باید یک الگو تعریف کنند. بیشتر ارتباط حضوری برقرار کنید و کمتر ایمیل بزنید. علاوه بر این، رهبران می توانند با تجدید نظر در انتظارات، ایجاد هنجارهای فرهنگی جدید و حتی به روز رسانی تنظیمات محل کار، تعاملات حضوری را تشویق کنند.

به عنوان مثال، هم‌آموزی را تشویق کنید یا از کارگران بخواهید وظایف شغلی خود را به صورت چرخشی انجام دهند تا بتوانند با افراد در سایر بخش‌های شرکت همکاری کنند. مواجهه با افراد جدید فرصت‌هایی برای آشنایی با دوستان جدید ایجاد می‌کند. رویدادهای اجتماعی، جلسات یا ناهار را در محل کار برنامه‌ریزی کنید. فضاهای کاری افراد را به هم نزدیکتر کنید. در چه مکان دیگری چنین زمان زیادی را با افرادی از طبقات مختلف که حول یک مأموریت مشترک سازماندهی شده‌اند می گذرانید؟ و دیگر کجا تا این اندازه وابسته به تلاش دیگران هستید؟

به طور مداوم ارتباط غیر رسمی برقرار کنید

وقتی افراد یک هدف مشترک دارند و مشترکاً به موفقیت‌های بزرگ می‌رسند، با هم یک ارتباط شکل می‌دهند. لذت، برای این در کار مشترک وجود دارد تا نتایج جادویی به وجود آورد.

اکونومیست با استفاده از بیتلز به عنوان نمونه ای از یک تیم با عملکرد بالا، می گوید: بیتلز کاری را که برای امرار معاش انجام می دهد، دوست دارد. وقتی موسیقی پخش نمی‌کنند، در مورد آن صحبت می‌کنند یا به آن فکر می‌کنند. آن‌ها آهنگ‌های خود را بارها و بارها ضبط می‌کنند و…

اگر تا به حال عضوی از یک “اجرای غیر رسمی” مشترک بوده اید، این احساس را می‌دانید. کارمندان شما هم می‌خواهند این احساس را داشته باشند .رضایت و غرور از خلق چیزی عالی در حین مفرح بودن. دوستان صمیمی به یکدیگر اعتماد می‌کنند، یکدیگر را می‌پذیرند و می‌بخشند و هنگامی که آنها با هم کار می‌کنند، تحقیقات گالوپ نشان داده است که آنها به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که به مشتریان و شرکای داخلی متعهد شوند، کارهای بیشتری را در زمان کمتر انجام دهند، از یک محل کار امن تر حمایت کنند، نوآوری کنند، ایده‌ها را به اشتراک بگذارند، و در کار خوش بگذرانند.

به اجبار تبدیلش نکنید

به لطف همه‌گیری، از روزهایی که صرفاً ساعت های شاد اجباری داشتند و ادارات مهدکودکی که پر از ابزار بازی رنگارنگی بودند که برای تشویق کارکنان به بیشتر ماندن و انجام فعالیت‌های تیمی سرگرم کننده طراحی شده بودند، گذر کردیم. به گفته پاول لوپوشینسکی، بنیانگذار شرکت مشاوره Playficient مستقر در ونکوور، این فرهنگ در واقع جنبه سرگرم‌کنندگی ندارد، بلکه برای وادار کردن مردم به بیشتر ماندن در محل کار است.

وی افزود: می‌توانید خط ‌مشی‌ها یا آموزش‌ها یا برگه‌های زمانی را اجباری کنید، اما نمی‌توانید مردم را وادار به دوست شدن با هم کنید.

اگر شرکت شما با وجود مزایای ثابت شده برای نتایج تجاری، هنوز دوستی در محل کار را منع می‌کند، این فرض ساده را به خاطر بسپارید: نادیده گرفتن دوستی ها نادیده گرفتن طبیعت انسان است. در نبرد بین سیاست شرکت و طبیعت انسان، طبیعت انسان همیشه برنده است. شواهد حاکی از آن است که مردم نیازهای اجتماعی خود را بدون توجه به آنچه که اجباری است برآورده خواهند کرد. شرکت ها در مهار قدرت این نوع سرمایه اجتماعی بسیار بهتر از مبارزه با آن عمل می کنند.

در ایالات متحده، از هر 10 کارمند، 2 نفر بیشتر روز را احساس تنهایی می‌کنند. برای کارمندان شما که دوستانی ندارند که بتوانند روی آنها حساب کنند، کار می تواند نوعی بدبختی باشد  و این بدبختی می تواند زندگی آنها را از حالتی که هیچ شغلی ندارند هم بدتر کند. اما شرکت‌هایی که رفاه اجتماعی کارکنان  خود را در اولویت قرار می‌دهند و به افراد فرصت‌هایی برای دوست‌ یابی در محل کار می‌دهند، می‌توانند به حل اپیدمی “تنهایی” که بخش عظیمی از بشریت را آزار می‌دهد، کمک کنند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.