ارتباط آسپرین با کم خونی در سالمندان

مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف طولانی مدت آسپرین، حتی در دوز های پایین می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به کم خونی در سالمندان شود.

به گزارش تکناک، آسپرین به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون، اغلب در دوزهای پایین برای جلوگیری از حملات قلبی یا سکته مغزی یا برای جلوگیری از عود این شرایط استفاده می شود. اگرچه خطرات ناشی از آسپرین کاملا شناخته شده است، اما مطالعات کمی به این موضوع پرداخته اند که چگونه مصرف طولانی مدت آسپرین با دوز پایین بر خطر کم خونی در سالمندان تأثیر می گذارد.

کم خونی زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز سالم و کافی در خون وجود نداشته باشد. گلبول های قرمز خون، اکسیژن را از طریق هموگلوبین که یک پروتئین حاوی آهن است، حمل می کنند. کمبود این سلول‌ها به این معنی است که اکسیژن کمتری در اندام‌ها و بافت‌ها گردش می‌کند که این مسئله می‌تواند باعث خستگی، تنگی نفس، سبکی سر یا ضربان قلب سریع شود. کم خونی می تواند ناشی از کمبود ویتامین B12، اسید فولیک یا آهن و بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی، سرطان یا آرتروز باشد.

یک مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاه موناش در استرالیا، داده‌های یک آزمایش در مورد آسپرین و سلامت در سالمندان را بررسی کرد. در نهایت نشان داده شد که مصرف آسپرین در طولانی مدت بر خطر کم خونی در سالمندان سالم، تأثیر می گذارد.

محققان 18 هزار و 153 بزرگسال سالم از استرالیا و ایالات متحده را با سن 70 سال یا بیشتر به مدت بیش از چهار سال و نیم تحت نظر داشتند. نیمی از شرکت کنندگان روزانه دوز کم (100 میلی گرم) آسپرین مصرف کردند و نیمی دیگر دارونما مصرف کردند.

محققان متوجه شدند که خطر ابتلا به کم خونی در گروه مصرف کننده آسپرین، 20 درصد بیشتر از گروهی بود که دارونما مصرف می کرد. همچنین آنها متوجه شدند که میزان هموگلوبین و فریتین در افرادی که آسپرین مصرف می کردند، سریعتر کاهش می یابد. فریتین یک پروتئین موجود در خون است که حاوی آهن است.

Zoe McQuilten این مطالعه تصویر واضح‌تری از خطر کم‌خونی با مصرف آسپرین را ارائه می‌دهد و احتمالاً تأثیر آن در سالمندان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری کلیوی، بیشتر خواهد بود.

محققان می گویند یافته های مطالعه آنها نشان می دهد که متخصصان بهتر است نظارت مکرری برای علائم کم خونی در سالمندان مصرف کننده آسپرین در نظر بگیرند.

بیشتر احتمال دارد که سالمندان به طور کلی دچار کم خونی شوند و اکنون پزشکان به لطف یافته های این تحقیق، به طور موثر می‌توانند بیمارانی را که در معرض خطر بالاتر ابتلا به کم خونی هستند، شناسایی کنند.

اما محققان از مردم می‌خواهند بدون مشورت با پزشک، مصرف آسپرین را قطع نکنند یا دوز داروی خود را تغییر ندهند، مخصوصاً در مواردی که این دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون، حمله قلبی یا سکته مغزی مصرف می‌شود.

(زیرنویس تصویر: یک مطالعه جدید نشان  می دهد که سالمندان سالمی که آسپرین با دوز پایین مصرف می کنند، ممکن است در معرض خطر کم خونی باشند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.