استفاده از باکتری‌های پوست برای درمان آکنه

آکنه زمانی شروع می‌شود که فولیکول‌های مو توسط سلول‌های مرده و چربی پوست مسدود می‌شوند و ملتهب شوند و در نتیجه جوش‌ها، برآمدگی‌ها و جوش‌های سرسفیدی که همه ما با آن‌ها آشنا هستیم، ایجاد می‌شوند.

آکنه زمانی شروع می‌شود که فولیکول‌های مو توسط سلول‌های مرده و چربی پوست مسدود می‌شوند و ملتهب شوند و در نتیجه جوش‌ها، برآمدگی‌ها و جوش‌های سرسفیدی که همه ما با آن‌ها آشنا هستیم، ایجاد می‌شوند.

به گزارش تکناک، وقتی آنها را فشار نمی‌دهیم و بیرون نمی‌آوریم، با داروهایی که سلول‌های تولیدکننده روغن را می‌کشند یا آنتی‌بیوتیک‌هایی که باکتری‌های موجود در فولیکول‌ها را هدف قرار می‌دهند، این بیماری را درمان می‌کنیم.

مطالعات تجربی جدید بیشتر شامل واکسن‌ها، پروبیوتیک‌ها یا تکه‌های میکروسوزن هستند که به باکتری‌های مسئول آکنه حمله می‌کنند.

اما چه می‌شود اگر بتوانیم کاری کنیم آن باکتری‌ها آکنه را از بین ببرند؟ برای پاسخ به این سوال در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه پومپئو فابرا (UPF) در اسپانیا چگونگی مهندسی باکتری‌های ساکن پوست را برای تولید مواد فعال در داروهای آکنه بررسی کردند. هدف آنها Cutibacterium acnes بود که رایج‌ترین گونه باکتری است که روی پوست ما یافت می‌شود و در عمق فولیکول‌های مو زندگی می کند.

تولید بیش از حد روغنی به نام سبوم، یک محرک رایج برای آکنه است و بسیاری از داروهای آکنه مانند ایزوترتینوئین با از بین بردن سلول‌های تولید کننده آن عمل می کنند. در این مورد، C. acnes برای تولید پروتئینی به نام NGAL مهندسی شد که واسطه ایزوترتینوئین طبیعی است.

محققان باکتری‌های ویرایش شده را در کشت‌های آزمایشگاهی سلول‌های پوست انسان آزمایش کردند و به این نتیجه رسیدند که آنها قادر به تولید و ترشح NGAL هستند و ‌تولید سبوم را کاهش می‌دهند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، مشخص شد که این باکتری‌ها در واقع قادر به زندگی و کار نیز بودند، اگرچه نمی‌توان اثرات آن را روی آکنه به این روش آزمایش کرد زیرا پوست موش با پوست ما بسیار متفاوت است.

این تکنیک نه تنها می‌تواند به از بین بردن آکنه کمک کند، بلکه وابستگی به آنتی‌بیوتیک‌ها را که به طور فزاینده‌ای باعث ایجاد مقاومت در باکتری‌ها می‌شوند، کاهش می‌دهد. در حالی که باید تحقیقات بیشتری برای استفاده از این روش در انسان انجام شود، محققان می‌گویند که این روش می‌تواند برای درمان سایر بیماری‌های پوستی نیز سازگار باشد. اولین بیماری که قرار است اثربخشی این روش در آن ارزیابی شود درماتیت آتوپیک است.

مارک گوئل، محقق ارشد این مطالعه گفت: ما یک پلتفرم فناوری ایجاد کرده‌ایم که در را برای ویرایش هر گونه باکتری برای درمان بیماری‌های متعدد باز می‌کند. ما اکنون بر روی استفاده از C. acnes برای درمان آکنه متمرکز شده‌ایم، اما می‌توانیم مدارهای ژنتیکی را برای ایجاد میکروب‌های هوشمند برای کاربردهای مرتبط با حس پوست یا تعدیل ایمنی ارائه دهیم.

این تحقیق در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.