استفاده از محافظ های دهانی برای مدیریت آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب می‌تواند باعث فشار خون بالا شود یا به آن کمک کند، بنابراین یک مطالعه جدید بررسی کرد که کدام درمان‌های آپنه خواب یعنی دستگاه CPAP یا محافظ دهانی که مجاری تنفسی را باز نگه می‌دارد، در کاهش فشار خون موثرتر است.

به گزارش تکناک، دارو اولین گزینه درمانی برای مدیریت فشار خون بالا است. با این حال، آپنه انسدادی خواب (OSA) که می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید فشار خون بالا شود، به‌عنوان یک عامل خطرناک ناشناخته و قابل اصلاح شناخته می‌شود.

آپنه انسدادی خواب شایع‌ترین اختلال تنفسی خواب است که ناشی از فروپاشی مجاری تنفسی فوقانی در طول خواب است که منجر به قطع خواب مکرر تا 30 بار در ساعت در تمام طول شب می‌شود.

اغلب برای درمان آپنه انسدادی خواب از فشار مثبت مداوم راه تنفسی (CPAP) از طریق ماسک صورت یا بینی استفاده می‌شود. یک درمان جایگزین، دستگاه پیشروی فک پایین یا MAD است. مشابه CPAP ، MAD فک پایین (فک پایین) و زبان را به سمت جلو نگه می‌دارد و راه تنفسی را باز نگه می‌دارد.

هر دو این دستگاه‌ها مزایا و معایبی دارند. CPAP در حالی که موثر است، معمولا ناراحت کننده است، بنابراین تحمل آن ضعیف است. MAD ها تاثیر کمتری دارند اما مطالعات نشان داده‌اند که در مورد شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) که به معنای تعداد دفعاتی است که جریان هوا به طور کامل (آپنه) یا تا حدی (هیپوپنه) در هر ساعت در طول خواب متوقف می‌شود، از CPAP بهتر عمل می‌کنند.

دستگاه CPAP بینی

اخیرا محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) و دانشگاه سیدنی یک آزمایش تصادفی کنترل شده را برای مقایسه اثر MAD و CPAP در کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب متوسط تا شدید انجام دادند.

رونالد لی چی هانگ، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: با نگاهی به مجموع شواهد موجود، منطقی است که بگوییم CPAP هنوز اولین گزینه درمانی است تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد MAD کسب کنیم.

با این حال، برای بیمارانی که واقعاً نمی‌توانند استفاده از CPAP را تحمل کنند یا آن را بپذیرند، باید در جستجوی یک درمان جایگزین مانند MAD که بر اساس مطالعه ما از نظر عددی کاهش فشار خون بهتری در بیماران داشت، باشیم.

این مطالعه آزمایش کرد که آیا یک درمان جدید (MAD) بدتر از درمان ثابت شده (CPAP) است یا خیر. محققان 220 شرکت‌کننده مبتلا به آپنه انسدادی خواب متوسط تا شدید را انتخاب کردند و آنها را به صورت تصادفی برای استفاده از CPAP یا MAD تقسیم کردند.

44.5 درصد از شرکت‌کنندگان اضافه وزن داشتند و 49.5 درصد آنها چاق بودند. شایع‌ترین عوامل خطرناک بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر (60.9٪) و دیابت (59.1٪) بود و 44.1٪ از شرکت‌کنندگان بیش از 10 سال فشار خون داشتند.

در ابتدا و پس از یک پیگیری شش ماهه، هر دو گروه تحت نظارت 24 ساعته فشار خون سرپایی (BP)، پرسشنامه‌ای درمورد خواب‌آلودگی و آزمایش خون برای بررسی نشانگرهای قلبی عروقی قرار گرفتند. پیامد اولیه تفاوت در میانگین فشار خون سرپایی 24  ساعته بین شروع و پیگیری بود.

MADها به‌طور قابل توجهی میانگین فشار خون 24 ساعته را از پایه تا پیگیری شش ماهه کاهش دادند که در گروهی که از CPAP استفاده می‌کردند، معنی‌دار نبود. کاهش در گروه دارنده MAD به‌طور متوسط 1.64 میلی‌متر جیوه بیشتر از گروه دارنده CPAP بود.

در مقایسه با گروه دارنده CPAP، گروه دارنده MAD کاهش بیشتری را در تمام موارد فشار خون سرپایی به ویژه فشار خون سرپایی در شب از خود نشان دادند و شرکت‌کنندگان بیشتری به فشار خون سرپایی سیستولیک (بالاترین عدد) زیر 120 میلی‌متر جیوه دست یافتند. هیچ یک از شرکت‌کنندگان فشار خون پایین یا افت فشار خون را تجربه نکردند. از این داده‌ها، محققان به این نتیجه رسیدند که عملکرد MAD نسبت به CPAP کمتر نیست.

دستگاه خوراکی مانند SomnoDent Flex® به اندازه CPAP در کاهش فشار خون بالا مرتبط با آپنه خواب مؤثر است

همچنین محققان به تفاوت‌های پایبندی بین این دو دستگاه توجه کردند. تفاوت‌های پایبندی یعنی شرکت‌کنندگان چه مدت در درمان اختصاص داده شده خود باقی ماندند. بیش از نیمی (56.5٪) از شرکت‌کنندگان اختصاص داده شده به MAD از آن برای شش ساعت یا بیشتر هر شب در طول دوره مطالعه استفاده کردند، در حالی که 23.2٪ از کاربرانی که از CPAP استفاده می‌کردند، به استفاده از آن پایبند بودند.

چی هانگ گفت: بیماران دارنده MAD به سادگی از این دستگاه برای مدت طولانی‌تری استفاده کردند. این مسئله می‌تواند توضیح دهد که چرا کاهش فشار خون در شب یعنی زمانی که بیماران واقعاً از آن استفاده می‌کنند، کاهش بهتری داشته است.

پیروی از توصیه آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) مبنی بر چهار ساعت یا بیشتر استفاده در حداقل 70 درصد از شب‌ها، در کل بین گروه‌ها مشابه بود، به‌طوری که 69.4 درصد از گروه دارنده MAD و 64.3 درصد از گروه دارنده CPAP این توصیه را رعایت کردند. خواب‌آلودگی در هر دو گروه در طول روز کاهش پیدا کرده بود و هیچ تفاوتی بین گروه‌ها در نشانگرهای قلبی عروقی وجود نداشت.

چی هانگ گفت: مردم باید بدانند که بیش از 400 میلیون نفر در سراسر جهان آپنه انسدادی خواب متوسط تا شدید دارند و این بیماری در آنها تشخیص داده نشده است که ممکن است عاملی در افزایش فشار خون آنها باشد. بیمارانی که کنترل فشار خون آنها سخت است یا خواب‌آلودگی زیادی در طول روز دارند، باید برای مدیریت آپنه خواب به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرند.

شرکت‌کنندگان در مطالعه از نژاد آسیای شرقی بودند و 85.5٪ مرد بودند. اگرچه چینی‌ها حدود 17.3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، تحقیقات بیشتری در مورد جمعیت‌های متنوع‌تر برای تعیین اینکه آیا نتایج قابل تعمیم هستند یا خیر، مورد نیاز است.

در آینده مطالعات بیشتری برای بررسی تأثیر دستگاه‌ها بر شناخت برنامه‌ریزی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.