اسپری یا کرم ضد آفتاب ؛ کدام بهتر است ؟

وقتی صحبت از محافظت از پوست در برابر اشعه های قدرتمند خورشید می شود، استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. اما آیا نوع ضدآفتابی که استفاده می کنید، می تواند بر محافظت از پوست شما تأثیر بگذارد؟

به گزارش تکناک، تا زمانی که از آنها به درستی استفاده کنید، هر دو شکل ضد آفتاب به حالت اسپری و لوسیون برای استفاده بسیار ایمن و مناسب هستند. باید میزان  SPFو مقدار مناسبی از ضد آفتاب را استفاده کنید.

همه ضدآفتاب‌های موجود در بازار، تحت یک فرآیند دقیق تاییدیه FDA قرار گرفته‌اند تا اطمینان حاصل شود که این ضدآفتاب‌ها ایمن و مؤثر هستند.

هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده منظم از ضد آفتاب می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. در واقع، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی (SCC) را تا حدود 40 درصد کاهش دهد و خطر ملانوم (خطرناک نوع سرطان پوست) را تا 50 درصد کاهش دهد.

بیشترین آسیب اشعه UV که ما به پوست ما وارد می شود، از قرار گرفتن تصادفی در معرض نور خورشید است. قرار گرفتن اتفاقی در معرض نور خورشید شامل فعالیت هایی است که در آن افراد پوست خود را به طور غیرمنتظره ای در معرض نور خورشید قرار می دهند.

آنچه درباره SPF باید بدانید

اخیرا کرم‌های ضدآفتاب به حالت اسپری، با فرمول‌های ساده و بدون چربی محبوبیت پیدا کرده‌اند. اما استفاده از اسپری ضدآفتاب به طور یکنواخت می تواند سخت باشد.

اسپری مستقیم کرم ضد آفتاب به بدن، اغلب بیشتر از خود بدن وارد هوا می شود. برای مقابله با این مشکل، کرم ضد آفتاب را روی کف دست خود اسپری کنید و سپس آن را روی صورت یا بدن خود ماساژ دهید.

ضد آفتاب های به حالت اسپری به اندازه کرم های ضد آفتاب لوسیونی، پوشش ندارند. اما اگر کرم ضد آفتاب لوسیونی در دسترس ندارید، اسپری ضد آفتاب هم به اندازه کافی می تواند موثر باشد، اما نه برای مدت طولانی. در واقع در دراز مدت باید بیشتر از ضد آفتاب به شکل اسپری استفاده کنید تا تاثیر مناسبی بر پوست شما بگذارد.

تحقیقات نشان داده است که کرم های ضد آفتاب اسپری اغلب سریع خشک می شوند و پس از اسپری روی پوست به وضوح قابل مشاهده نیستند.

همچنین ترکیبات شیمیایی ضد آفتاب موجود در اسپری ها می تواند در برخی افراد باعث آلرژی و درماتیت تماسی فوتو آلرژیک شود. بیشتر اوقات، مردم به اکتوکریلن، اکسی بنزون ​​و اکتیل متوکسی سینامات موجود در اسپری ضد آفتاب واکنش نشان می دهند. اگر پوست حساسی دارید، اسپری ضد آفتاب ممکن است برای شما گزینه مناسبی نباشد.

بنزن چیست؟

بنزن یک ماده سرطان‌زای شیمیایی معروف است که با سرطان‌های خاصی مانند لوسمی و لنفوم مرتبط است. معمولاً از بنزن برای تولید نفت و پلاستیک استفاده می شود، بنابراین همه افراد به طور منظم به دلیل بنزین، آلودگی و دود سیگار در معرض این ماده شیمیایی قرار می گیرند.

در تابستان 2021 مقدار کمی از این ماده شیمیایی مضر در برخی از ضدآفتاب‌ها شناسایی شد. از آن زمان، محققان 294 دسته منحصر به فرد ضدآفتاب و محصولات مرتبط را آزمایش کردند و نشان دادند که بنزن در 73 درصد از ضد آفتاب های آزمایش شده، شناسایی نشده است. آنها نتیجه گرفتند که اجتناب از یک اقدام پیشگیرانه مؤثر در برابر اشعه ماوراء بنفش، می تواند مضرتر از قرار گرفتن در معرض مقادیر کمی بنزن باشد.

مزایا و معایب کرم ضد آفتاب لوسیونی

وقتی مردم به لوسیون‌های ضد آفتاب فکر می‌کنند، کرم‌های سفیدی را به یاد می‌آورند که به نظر می‌رسد جذب پوست نمی شوند. بزرگترین مزیت کرم ضد آفتاب لوسیونی این است که می‌توانید محل استفاده از آن را ببینید تا هیچ ناحیه‌ای از بدن خود را از دست ندهید. اما استفاده از آن در مناطق خاصی مانند پوست سر ممکن است کمی مشکل باشد و در این مناطق بهتر است از اسپری استفاده شود.

اسپری های ضد آفتاب در صورت استنشاق می توانند ریه ها را تحریک کنند. کرم های ضد آفتاب لوسیونی، حاوی مواد مرطوب کننده و ضد پیری مانند اسید هیالورونیک هستند.

کرم های ضدآفتاب نسبت به ضد آفتاب‌های اسپری گران‌تر هستند، اما رایج‌تر هستند و بنابراین پیدا کردن آنها اغلب آسان‌تر است.

برخی از افراد از این واقعیت که کرم ضد آفتاب می تواند در صورتی که حاوی موادی مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی باشد، رنگ سفیدی روی پوست ایجاد کند، خوششان نمی آید. اما امروزه فرمولاسیون های ظریف تری وجود دارد که از مواد میکرونیزه یا ضدآفتاب های رنگی برای جلوگیری سفید شدن، استفاده می کنند.

آیا استفاده از هر دو لوسیون ها و اسپری های ضد آفتاب بی خطر است؟

اگر به کرم ضد آفتاب خاصی برای صورت خود عادت دارید و گزینه متفاوتی را برای بدن خود ترجیح می دهید، ترکیب و تطبیق ضد آفتاب ها به هر دو شکل کاملا بی خطر است. اگر فردی هستید که مستعد آلرژی یا بثورات پوستی هستید، ترکیب این دو نوع ضد آفتاب برای شما بهتر هم هست. لوسیون های ضد آفتاب کمتر واکنش های آلرژیک ایجاد می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.