افزایش سلامتی در پیری با مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدان

مکمل‌های آنتی‌اکسیدان می‌توانند زوال عقل و عضلانی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند که این یافته در مطالعات روی موش‌های مسن نشان داده شده است و منجر به بهبود در سلامت انسان هم می‌شود. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید قطعی این امر لازم است

دانشمندان به‌تازگی کشف کرده‌اند که موش‌هایی که مکمل آنتی‌اکسیدانی ترکیبی مصرف کرده‌اند، بهبود قابل‌توجهی در شناخت فضایی، حافظه کوتاه‌مدت و دوام ماهیچه‌ها را از خود نشان دادند.

به گزارش تکناک، کاهش وابستگی به سن در عملکرد شناختی و عضلانی همچنان یک چالش مهم در حوزه مراقبت‌های درمانی است. انتظار می‌رود هزینه‌های درمانی زوال عقل مرتبط با افزایش سن و ضعف عضلانی در آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد. یکی از مکانیسم‌های اساسی که مسئول کاهش سلامت مرتبط با افزایش سن است، استرس اکسیداتیو است که به آسیب تدریجی ناشی از رادیکال‌های بدون اکسیژن به سلول‌ها اشاره دارد.

نقش آنتی ‌اکسیدان‌ها

برخی از ترکیبات موجود در غذاها که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می‌شوند، می‌توانند رادیکال‌های بدون اکسیژن را خنثی کنند. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای کاهش آسیب سلولی و از بین بردن کاهش سلامت مرتبط با افزایش سن، مهم است. در غیاب یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان، مردم اغلب به مکمل‌های آنتی اکسیدانی روی می‌آورند که محافظت مناسبی را ارائه می‌دهند.

اکنون گروهی از دانشمندان به رهبری پروفسور کوجی فوکوی و دکتر فوکایو از دانشگاه گیفو کشف کرده‌اند که تجویز ترکیبی از مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی به موش‌های مسن، به‌طور قابل‌توجهی شناخت فضایی آنها را بهبود می‌بخشد.

تجویز Twendee X (TwX) توانایی یادگیری فضایی را در موش‌های مسن بهبود می‌بخشد. میانگین زمان هدف (تاخیر فرار) در آزمون شناخت فضایی در تصویر (الف) نشان داده شده است. درصد زمان صرف شده در ربع دایره در تصویر (B) نشان داده شده است. میانگین سرعت شنا در روز پنجم آزمایش در تصویر (C) نشان داده شده است
تجویز Twendee X (TwX) توانایی یادگیری فضایی را در موش‌های مسن بهبود می‌بخشد. میانگین زمان هدف (تاخیر فرار) در آزمون شناخت فضایی در تصویر (الف) نشان داده شده است. درصد زمان صرف شده در ربع دایره در تصویر (B) نشان داده شده است. میانگین سرعت شنا در روز پنجم آزمایش در تصویر (C) نشان داده شده است

یافته‌ها و پیامدهای تحقیق

در این مطالعه، پیشرفت‌های قابل توجهی در توانایی یادگیری فضایی و حافظه کوتاه مدت در موش‌های مسن تحت درمان با مکمل مشاهده شد. پروفسور فوکوی، محقق ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد که مصرف طولانی‌مدت مکمل‌های آنتی اکسیدانی ترکیبی، حتی با در نظر گرفتن اثرات افزایش سن و افزایش اکسیداسیون در بدن، ممکن است مؤثر باشد. از دست دادن حافظه با چندین بیماری ناتوان کننده مانند آلزایمر مرتبط است که به‌طور نامتناسبی افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این کشف که مکمل‌های آنتی اکسیدانی ترکیبی باعث بهبود حافظه در موش‌ها می‌شود، نشان می‌دهد که ممکن است در جلوگیری از کاهش حافظه در انسان نیز مفید باشد.

سارکوپنی که یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن است، منجر به از دست دادن تدریجی قدرت عضلانی در افراد مسن می‌شود. این وضعیت به‌طور قابل توجهی بر تحرک افراد تأثیر می‌گذارد و اغلب منجر به انزوای اجتماعی می‌شود. علاوه بر این، سارکوپنی می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی را افزایش دهد. اگر مکمل‌های آنتی اکسیدانی ترکیبی بتوانند قدرت عضلانی موش‌ها را افزایش دهند، ممکن است پتانسیل کاهش ضعف عضلانی و سارکوپنی را در انسان نیز داشته باشند.

درحال حاضر سستی و سارکوپنی مشکلات جدی و عوامل خطرناک قوی برای ابتلا به زوال عقل هستند. پروفسور فوکوی خاطرنشان می‌کند: اگرچه مکانیسم آن ناشناخته است، اما این که مصرف مکمل‌ها می‌تواند از ضعف عضلانی جلوگیری کند، کشفی پیشگامانه است.

موانع استفاده از مکمل‌های آنتی اکسیدانی

انواع مختلفی از مکمل‌های آنتی اکسیدانی در بازار موجود است و تعیین مکمل‌های مناسب برای خرید اغلب می‌تواند برای مصرف کنندگان دشوار باشد. نتایج این مطالعه پیشگامانه از استفاده از مکمل‌های آنتی اکسیدانی ترکیبی به منظور جلوگیری از کاهش سلامت مرتبط با افزایش سن حمایت می‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی و ایمنی مکمل‌های آنتی اکسیدانی ترکیبی در انسان ضروری است. علاوه بر این، ترکیبات آنتی اکسیدانی خاص ممکن است اثرات متفاوتی بر بدن انسان داشته باشند و استفاده از آنها باید به‌طور ایده آل بر اساس شواهد بالینی باشد. ترکیب آنتی اکسیدانی مورد استفاده در این مطالعه Twendee X بود که ترکیبی مشابه با مکمل تجاری موجود Oxycut® دارد.

اگرچه بسیاری از انواع مکمل‌های آنتی‌اکسیدان در دسترس هستند، اما اگر چندین نوع مکمل به‌جای یک نوع به‌طور همزمان مصرف شوند، تأثیر آن بیشتر است. محققان هشدار می‌دهند:‌ما فقط مصرف مولتی ویتامین‌هایی را توصیه می‌کنیم که ایمنی آنها تضمین شده باشد.

دستورالعمل‌های آینده در تحقیقات آنتی اکسیدانی

علاوه بر انتخاب مکمل آنتی اکسیدانی مناسب، اتخاذ رژیم مناسب نیز می‌تواند مصرف‌کنندگان را گیج کند. تحقیقات آینده در مورد تفاوت‌های فردی در اثرات آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سردرگمی در مورد دوز و ترکیب بهینه مکمل‌های آنتی اکسیدانی را کاهش دهد. در طولانی مدت، استفاده بهینه از مکمل‌های آنتی اکسیدانی ممکن است به‌طور قابل توجهی کاهش سلامت مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

پروفسور فوکوی در انتها نتیجه می‌گیرد: در آینده، زمانی فرا خواهد رسید که ما مکمل‌های چندگانه را متناسب با هر فرد ارائه خواهیم کرد و دیگر نیازی به نگرانی در مورد مصرف بیش از حد نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.