امکان سرایت آنفولانزای سگی به انسان

بر اساس مطالعه جدیدی که ماه گذشته منتشر شد، مشخص شد که ویروس «آنفولانزای سگی» به آرامی در حال تبدیل شدن به شکلی است که می تواند انسان ها را مبتلا کند.

به گزارش تکناک، ویروس H3N2 اولین بار در سال 2006 سگ ها را آلوده کرد و از آن زمان به شکلی از آنفولانزای پرندگان سازگار با پستانداران تبدیل شد.

اکنون در یک تحقیق، نمونه های بینی بیش از 4000 سگ را مورد بررسی قرار گرفت تا محققان متوجه شوند که این ویروس در حال حاضر نشانه‌هایی از توانایی در تشخیص گیرنده‌های سلولی انسان را نشان می‌دهد یا خیر.

نویسندگان در مقاله خود نوشتند: نتایج ما نشان داد که این ویروس ممکن است به عنوان واسطه‌ای برای سازگاری ویروس‌های آنفلوانزای مرغی با انسان عمل کنند.

در این مطالعه به شش سگ، یکی از شش سویه شناخته شده آنفولانزای سگی H3N2 تزریق شد. البته خوشبختانه حال سگ ها فقط کمی ناخوشایند بود.

ویروس آنفولانزای سگی با پستانداران سازگارتر است

تغییرات در ویروس آنفولانزای سگی، ظاهراً در پستانداران به شکل سازگارتری منتقل می شود. به نظر نمی رسد که این ویروس تهدیدات نگران کننده ای برای سلامتی سگ ها ایجاد کند و به نظر می رسد این ویروس بیشتر برای انسان ها خطرناک باشد.

محققان می گویند این ویروس خیلی سریع دارد به سمت سازگاری با انسان جهش می یابد. جدیدترین سویه این ویروس ها (کلاد 5) نسبت به ویروس اصلی که از یک پرنده جهش کرده بود، با پستانداران سازگارتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.