ایران در تولید بذرهای هیبریدی به خودکفایی رسید

خودکفایی ایران در تولید بذرهای هیبریدی

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از خودکفایی کشور در تولید بذرهای هیبریدی سبزیجات و صیفی‌جات خبر داد.

به گزارش تک ناک به نقل از ایرنا، گیاهان حاصل از بذرهای هیبریدی وارداتی از سازگاری لازم با شرایط محیطی ایران برخوردار نیستند و به همین علت مصرف سموم در تولید آنها بالاتر از حد استاندارد است.

برهمین اساس تولید این بذرها در کشور علاوه بر اشتغال زایی، کارآفرینی و جلوگیری از خروج ارز، تولید بذور سازگار به شرایط محیطی ایران و متحمل به آفات و بیماری های رایج کشور را به دنبال داشته است.

مساله بسیار مهمی که سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نیز بر آن تاکید دارد، این است که با وجود خودکفایی ایران در تولید بذر هیبریدی در حوزه سبزیجات و صیفی‌جات،‌ میزان واردات رسمی بذور در کشور ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌ دلار و میزان واردات غیررسمی نیز به همین میزان بوده است.

رضا آذربایجانی در ادامه گفت: ابتدا این طرح با دیدگاه کلان حاکمیتی شکل گرفت و با توجه به اینکه یکی از راهبردهای اصلی در موضوع زیستی کشور تاثیر در امنیت غذایی است، این پروژه به طور مستقیم به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران واگذار شد.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان آسایش و رفاه‌ اجتماعی ما حوزه امنیت غذایی است، افزود: با توجه به اینکه هر کشوری نیازمند تعریف سازوکارهای حوزه امنیت غذایی به صورت کلان است، در کشور ما نیز که معمولا چالش های مختلفی به لحاظ تحریم‌ها و دسترسی به منابع وجود دارد، موضوع امنیت غذایی اهمیت پیدا کرده است.

آذربایجانی یکی از اجزای مهم امنیت غذایی در بحث کشاورزی را تولید بذر دانست و گفت: کشاورزی در کشور هر چقدر هم که پیشرو باشد اگر در بذور وابسته به جای دیگر باشد، عملا اختیار خود را از دست داده و همواره به کشورهای دیگر وابسته‌ است.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ادامه خاطرنشان کرد:‌ ناظر براین موضوع، در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی به عنوان زیست‌بانک ایران، از منابع ژنتیکی کشور در چهار حوزه صیفی‌جات و سبزیجات مشتمل بر کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای با ترکیب منابع ژنتیکی داخلی و منابع عملکرد بالای خارجی، خودکفایی در بذور هیبریدی را فراهم کرده ایم.

آذربایجانی تصریح کرد: این محصول با انجام یک پروژه چندساله علمی و کاملا با دانش فنی بالا شکل گرفت تا به هیبرید مناسب در تولید کاهو، خیار، گوجه و فلفل‌دلمه‌ای دست پیدا کنیم. این درحالی است که تقریبا ۹۸ درصد بذور مصرفی در حوزه سبزی و صیفی وارداتی هستد.

وی با بیان اینکه بذر هیبریدی از تلاقی دو والد با ویژگی‌های منحصر به فرد حاصل می‌شود، افزود: این بذور نسبت به ارقام بومی از مزایایی مانند عملکرد بیشتر یا مقاومت به آفات و بیماری‌ها برخوردار است و مخاطرات بذور تراریخته را ندارد؛ ضمن اینکه با تولید این بذور می‌توانیم بحث قطع وابستگی‌ به خارج را داشته‌ باشیم.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران همچنین اظهار داشت: با ارایه و تولید این بذرها می‌توانیم بحث قطع وابستگی‌ به خارج را داشته‌ باشیم و حتی قادر خواهیم بود که بذور تولیدی را به خارج از کشور صادر کنیم.

آذربایجانی افزود: به طور رسمی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌دلار ارز از کشور خارج می‌شود و به‌طور غیررسمی به همین میزان واردات بذر داریم. در واقع کشور از راه‌های رسمی و غیررسمی بذر وارد می‌کند که حوزه کشاورزی را تحت خطرات مختلفی اعم از آلودگی، آفات و بیماری‌ها قرار می‌دهد و صدمات آن‌ را طی سال‌های اخیر دیده ایم.

وی در پایان تصریح کرد:‌ هنگامی که تولید داخل نداشته باشیم، به طور طبیعی تامین نیاز و قاچاق افزایش پیدا می‌کند همچنین ارز بسیار زیادی از کشور خارج می شود و این مساله تهدیداتی را متوجه کشور خواهد کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.