این ژن مسیر درمان بیماری های چشم را هموار می کند

 محققان موفق شدند به واسطه مطالعات جدیدی، ژن ELN را به عنوان یک هدف موثر برای درمان بیماری های مربوط به شبکیه، شناسایی کنند.

به گزارش تکناک، مطالعه جدیدی که در مجله Genes & Diseases منتشر شده است، درک ما از سیستم بینایی انسان را به میزان قابل توجهی ارتقا داده است.

اخیرا یک مطالعه پیشگامانه، گام مهمی در جهت درک پیچیدگی های چشم انسان برداشته است. این تحقیق با ترسیم ساختار مولکولی اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) و مشیمیه که از اجزای جدایی ناپذیر سیستم بینایی هستند، بینش های مهمی را در مورد ترکیبات سلولی و مکانیسم های مولکولی اساسی تغییرات چشم ناشی از افزایش سن، ارائه می دهد.

RPE و مشیمیه که در پشت شبکیه چشم انسان قرار دارند، ساختارهای اساسی برای بینایی هستند و نقش های بی شماری از جذب نور گرفته تا تامین خون اکسیژن دار به سلول های گیرنده نور را ایفا می کنند. با این حال، درک ما از فعالیت ژن در این سلول‌ها و چگونگی کمک آنها به بیماری‌های شبکیه تاکنون محدود بوده است. با گذشت زمان، RPE انسان چیزی به نام لیپوفوسسین که محصول نهایی تجزیه فاگوزوم است را انباشته می کند، که سلول های RPE را ضعیف می کند. همزمان، ضخامت مشیمیه به طور چشمگیری با افزایش سن کاهش می یابد و جریان خون داخل آن کاهش می یابد. هر دو این عوامل به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) دامن میزنند. دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) بیماری است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

در مطالعه ای که در مجله Genes & Diseases منتشر شد، محققان این فرآیندهای مرتبط با بیماری دژنراتیو ماکولا را نشان دادند و مهمتر از همه، اهداف درمانی موثر برای این مشکل را شناسایی کردند.

این مطالعه توالی RNA حدود 0.3 میلیون سلول منفرد از RPE و مشیمیه انسان را در دو منطقه در هفت سن مختلف تعیین کرد. این تجزیه و تحلیل دقیق، تفاوت‌های منطقه‌ای و سنی خاص را بین RPE انسان و مشیمیه آشکار کرده است. چنین تعاملات سلولی بر شبکه های اتصال گسترده بین RPE و انواع مختلف سلول مشیمیه تاکید می کند.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی کشف کردند که فاکتورهای رونویسی خاص و ژن‌های هدف آنها در طول پیری تغییر می‌کنند. آنها ژن ELN را به عنوان یک کاندید موثر برای کاهش انحطاط RPE و زوال ساختار مشیمیه در طول پیری شناسایی کردند و راه های امیدوارکننده ای را برای مداخلات درمانی در بیماری های شبکیه ارائه کردند.

این مطالعه در نهایت یک اطلس رونویسی تک سلولی جامع از RPE و مشیمیه انسان در مناطق و سنین مختلف و اطلاعات زیادی در مورد امضاهای ژنی این اجزای جدایی ناپذیر سیستم بینایی ارائه می دهد. علاوه بر این، این مطالعه شناسایی ELN به عنوان یک کاندید مناسب برای مبارزه با انحطاط ساختارهای مشیمیه و RPE راه را برای مداخلات هدفمند برای درمان ضد پیری یا بیماری های چشمی هموار می کند.

(زیرنویس تصویر: یک مطالعه پیشگامانه، ساختارهای مولکولی اجزای جدایی ناپذیر سیستم بینایی را ترسیم کرده است و نشان می دهد که چگونه آنها در طول زمان تحلیل می روند و به بیماری دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن منجر می شود. با تعیین توالی RNA تک سلولی، محققان ژن ELN را به عنوان یک هدف موثر برای درمان بیماری های مربوط به شبکیه، شناسایی کردند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.