بازی های ویدئویی منجر به وسواس فکری در کودکان می‌شود

مطالعات نشان می دهدتماشای فیلم و بازی های ویدئویی ممکن است اثرات منفی بر سلامت روان کودکان داشته باشد و آنها را به نوعی وسواس فکری دچار کند.

مطالعات نشان می دهد استفاده بیش از حد از مانیتور (تماشای فیلم و بازی های ویدئویی) ممکن است اثرات منفی بر سلامت روان کودکان داشته باشد و آنها را به نوعی وسواس فکری دچار کند.

به گزارش تکناک، بر اساس این مطالعه برای کودکان پیش‌ از دوره نوجوانی، خطر ابتلا به اختلال وسواس فکری (OCD) در یک دوره دو ساله به ازای هر ساعتی که صرف بازی های ویدیویی می‌شود، ۱۵ درصد و به ازای هر ساعت تماشای فیلم، ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

این مسئله نگرانی‌هایی را برای والدینی که ممکن است نگران تأثیر افزایش زمان استفاده از مانیتور در طول فصل تعطیلات بر سلامت روانی فرزندشان باشند،ایجاد می کند.

دکتر جیسون ناگاتا نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار اطفال در UCSF گفت: کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی های ویدیویی می‌کنند،گزارش می‌دهند که احساس می‌کنند بیشتر و بیشتر به این بازی نیاز دارند و علیرغم تلاش هایشان نمی‌توانند دست از این کار بردارند.افکار مزاحمی که در محتوای بازی های ویدئویی به سراغ این بچه ها می آید، می تواند به گونه ای از وسواس فکری تبدیل شود.

او افزود،تماشای برخی فیلم ها نیز می‌تواند مانند بازی های ویدیویی عمل کند و تبلیغاتی که بین آنها پخش می شود می‌توانند این رفتارهای وسواسی  را تشدید کنند.

OCD یک وضعیت روانی است که شامل افکار مکرر و ناخواسته و همچنین رفتارهای تکراری است که فرد احساس می‌کند برای انجام آن‌ها تحریک می‌شود. این افکار و رفتارهای مزاحم می تواند به شدت برای مبتلایان و افراد نزدیک به آنها باعث دردسر و ناتوانی شود.

ناگاتا گفت: اعتیاد به استفاده از مانیتور با اجبار و از دست دادن کنترل، رفتاری مرتبط با OCD است.

یک رسانه خانوادگی بسازید

محققان از 9204 نوجوان 9 تا 10 ساله پرسیدند که چقدر زمان صرف انواع مختلف پلتفرم ها می کنند. میانگین آن 3.9 ساعت در روز بود. دو سال بعد، محققان از بیماران خود در مورد علائم و تشخیص OCD سوال کردند. استفاده از صفحه نمایش برای اهداف آموزشی حذف شد.

در پایان دو سال، 4.4 درصد از نوجوانان پیش از نوجوانی، OCD را به تازگی تجربه می کردند. بازیهای ویدیویی (video game : electronic game with user interface and visual feedback) و فیلم دیدن هر کدام با خطر بیشتری برای ابتلا به OCD مرتبط بودند. به گفته محققان، پیامک، چت ویدیویی و رسانه های اجتماعی به طور جداگانه با OCD مرتبط نبودند و این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که نوجوانان از آنها استفاده زیادی نمی کردند. آنها افزودند که این نتایج ممکن است برای نوجوانان که سن شان بیشتر است، متفاوت باشد.

در ماه ژوئن، ناگاتا و همکارانش متوجه شدند که زمان بیش از حد استفاده از مانیتور با اختلالات رفتاری مخرب در کودکان 9 تا 11 ساله مرتبط است، اگرچه رسانه های اجتماعی، بزرگ ترین عامل در این مورد بودند. در سال 2021، آنها متوجه شدند که زمان استفاده از مانیتور در نوجوانان در زمان همه گیری کرونا دو برابر شده است.

ناگاتا افزود: اگرچه تماشای تلویزیون می تواند مزایای مهمی مانند آموزش و افزایش اجتماعی شدن داشته باشد، والدین باید از خطرات احتمالی آن، به ویژه برای سلامت روان آگاه باشند. خانواده‌ها می‌توانند برنامه‌ای برای استفاده از انواع رسانه ها داشته باشند ،مثلا می توانند قانون بگذارند که تا 1 ساعت قبل از خواب،به مانیتور نگاه کردن ممنوع باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.