با این موزه مجازی رایگان از تماشای مهره‌داران تاریخ لذت ببرید

تکمیل پروژه oVert نقطه عطف مهمی برای موزه‌های تاریخ طبیعی است. این کتابخانه دیجیتال اولین کتابخانه‌ای است که دسترسی رایگان به تصاویر سه‌بعدی فوق‌العاده دقیق و زیبا از بیش از 13000 مهره‌دار را ارائه می‌دهد.

به گزارش تکناک، oVert(openVertebrate ) بیش از یک پروژه تحقیقاتی و یک همکاری بین متخصصان گوناگون در 25 موسسه بود که تنها هدف آنها افزودن ارزش به این موزه‌ها از طریق در دسترس قرار دادن آنها به‌طور گسترده برای محققان، مربیان، دانشجویان و عموم مردم است.

نکته مهم این است که این تصاویر بینشی را ارائه می‌دهند که در غیر این صورت تنها با کالبد شکافی مخرب و نمونه‌برداری بافت به دست می‌آید.

دیوید بلکبرن، محقق اصلی این پروژه گفت: موزه‌ها دائماً درگیر یک عمل متعادل‌کننده هستند. در چنین موزه‌هایی شما دائما باید از نمونه‌ها محافظت کنید درحالی که مردم می‌خواهند از آنها استفاده کنند. oVert راهی برای کاهش ساییدگی و پارگی نمونه‌ها و همچنین افزایش دسترسی است و گامی منطقی در جهت انجام درست پیشبرد اهداف مجموعه‌های موزه است.

اسکن کنتراست آنول کوبایی

اعضای این پروژه در طول شش سال، سی‌تی اسکن بیش از نیمی از رده‌ها یا طبقات را از همه دوزیستان، خزندگان، ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران گرفتند و مدل‌هایی را ارائه کردند که نگاهی دقیق به درون و بیرون این موجودات ارائه می‌دهد.

در این پروژه فقط نهنگ گوژپشت اسکن نشد. البته گفتنی است که به موزه تاریخ طبیعی آیداهو برای تولید نمونه دیجیتالی نهنگ گوژپشت کمک مالی شد. بدیهی است که نهنگ برای قرار دادن در اسکنر بیش از حد بزرگ بود، بنابراین محققان با زحمت اسکلت حیوان را تکه تکه جدا کردند، نمونه‌هایی از هر استخوان ایجاد کردند و سپس آن را به صورت فیزیکی و دیجیتالی دوباره سرهم کردند.

 

پروژه oVert قبلاً به بینش‌های جالبی از جهان طبیعی منجر شده است. به عنوان مثال، آرمادیلوها تنها پستانداران زنده با دم پوشیده شده با پوشش داخلی از صفحات استخوانی به نام استئودرم تصور می‌شدند. به لطف oVert مشخص شد که این مسئله صحت ندارد. در سال 2023، ادوارد استنلی که محقق اصلی این پروژه است، در حال انجام اسکن معمولی از موش‌های خاردار بود و متوجه شد که آنها نیز مانند آرمادیلو هستند.

سی‌تی اسکن رنگی وزغ شاخدار برمه‌ای که اسکلت و پوست معدنی را نشان می‌دهد
سی‌تی اسکن رنگی وزغ شاخدار برمه‌ای که اسکلت و پوست معدنی را نشان می‌دهد

در این مطالعه کشفی جالب رخ داد. این کشف با مطالعه بیش از 500 نمونه oVert  بود که در آن قورباغه‌ها بیش از 20 بار در طول تاریخ تکامل خود، دندان‌های خود را از دست داده و دوباره به دست آورده بودند.

برای نمونه‌ای از جزئیات و اطلاعات باورنکردنی موجود در تصاویر oVert، به سایت Sketchfab بروید تا نمونه‌ای از مدل‌های سه بعدی تعاملی مانند مار دریایی زیتونی را مشاهده کنید. برای دسترسی به مخزن کامل oVert به وب‌سایت MorphoSource بروید.

نمونه ای از مدل‌های سه‌بعدی تعاملی موجود در Sketchfab

دانشمندان تنها کسانی نیستند که از oVert سود برده‌اند. هنرمندان نیز از مدل‌های سه‌بعدی آن برای ایجاد تصاویر واقعی حیوانات استفاده کرده‌اند. عکس‌های نمونه‌های oVert  در نمایشگاه‌ها نمایش داده شده‌اند و نمونه‌ها در هدست‌های واقعیت مجازی گنجانده شده‌اند تا کاربران بتوانند با آنها تعامل داشته باشند. به نظر می‌رسد نقطه پایانی برای استفاده‌های oVert وجود ندارد.

دکتر جیمی گری که یکی از محققان این پروژه بود، گفت: تولید داده‌ها فقط شروع کار است. هدف oVert همیشه تسهیل کاوش در تنوع مهره‌داران بود. ما به کاوش خود ادامه می‌دهیم، اما هدف NoCTURN این است که ابزارهایی را در اختیار مردم قرار دهد تا از داده‌ها استفاده کنند، خواه برای تحقیق، آموزش یا صنعت باشد.

اگر 30 دقیقه وقت دارید، ویدیوی کامل تهیه شده توسط موزه فلوریدا را که مجموعه‌ای از نمونه‌های متنوع oVert را به نمایش می‌گذارد، تماشا کنید.

(زیرنویس ششم: سی‌تی اسکن از نمونه‌های دیجیتالی موزه)

مطالعه‌ای که خلاصه‌ای از پروژه oVert را ارائه می‌کند، در مجله BioScience منتشر شد.

(زیرنویس تصویر: پروژه openVertebrate (oVert) امکان دسترسی رایگان به تصاویر بیش از 13000 مهره‌داران را فراهم می‌کند)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.