بروز مشکل در یکی از ویژگی های کلیدی NFT

یکی از وعده‌های بزرگ NFT، این بود که هنرمند سازنده هر اثر، با هر بار فروش آن، سهمی از آن دریافت کند اما به نظر می رسد در اجرای این وعده موانعی ایجاد شده است.

به گزارش تکناک، OpenSea، بزرگترین بازار فروش NFT که هنوز به طور کامل هزینه های حق امتیاز را اعمال می کند، امروز گفت قصد توقف اعطا اجباری درصدی از فروش مجدد به هنرمندان را دارد.

از مارس 2024، درصدی اختیاری از قیمت فروش توسط فروشندگان به عنوان انعام به هنرمند اصلی تعلق می‌گیرد و در صورت عدم تمایل خریدار، امکان عدم پرداخت این هزینه وجود دارد.

در صحبت از کارمزد، اکوسیستم ان‌اف‌تی در حال حرکت به سمت پایین بوده است. با فروپاشی بازار ان‌اف‌تی ، بازارها کارمزدهای معاملاتی خود را کاهش و اعمال هزینه های حق امتیاز را برای جذب فروشندگان متوقف کرده اند. Blur که از نظر حجم معاملات از OpenSea به عنوان بزرگترین بازار NFT پیشی گرفته است، فقط 0.5 درصد کارمزد را برای اکثر مجموعه ها اعمال می کند. سازندگان معمولاً بین 5 تا 10 درصد کارمزد دریافت می کنند.

OpenSea از 31 آگوست اعمال حق امتیاز برای همه ان‌اف‌تی های جدید را متوقف خواهد کرد. این بازار تا مارس 2024 به اعمال هزینه‌ها برای مجموعه‌های موجود ادامه می‌دهد، و از این مرحله آنها برای همه فروش‌ها اختیاری می‌شوند.

با توجه به پست OpenSea در پلتفرم X درباره تغییرات، بسیاری از افراد جامعه ان‌اف‌تی از این موضوع هیجان‌زده نیستند. به گفته منتقدان این کار به هنرمندان تازه‌کار آسیب می رساند و توانایی سازندگان برای کنترل رابطه خود با خریداران آثار را تضعیف می کند.

Wildcake، بنیانگذار مجموعه Posers NFT، به The Verge در یک پیام می‌گوید: تغییرات OpenSea اساساً اشتباه است و به کل فضای ان‌اف‌تی آسیب می‌زند. به گفته Wildcake، این تغییر به‌ویژه برای سازندگان یک طرح کسب‌وکار حول حق‌الامتیازهای اجباری، مانند تیم Posers و بازی بلاک چین در حال توسعه آن‌ها، مختل می‌کند.

به گفته این شرکت، OpenSea با تصمیم خود برای توقف اعمال درصد، آخرین فرصت برای کسب سود را غیرفعال خواهد کرد. در نتیجه مانند این است که پنج ماه رایگان کار کرده باشیم.

دیگران، از جمله OpenSea، در تلاشند تا آن را به عنوان یک تغییر نسبتا مثبت برای تکامل بازار در نظر بگیرند. دوین فینزر، مدیر عامل OpenSea از “اجرای غیر موثر و یکجانبه” هزینه ها انتقاد کرد و گفت که سازندگان راه های دیگری برای کسب درآمد از کار خود خواهند یافت.

او در این پست بلاگ می نویسد: «نقش ما در این اکوسیستم توانمندسازی نوآوری فراتر از یک مورد استفاده یا مدل تجاری است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.