بهبود 8 هفته‌ای سلامت قلب با گیاهخواری

آزمایشی جدید که شامل دوقلوهای همسان و مقایسه رژیم‌های غذایی گیاهخواری با رژیم‌های غذایی همه چیزخوار بود، نشان داد که گیاهخواری سلامت کلی قلب و عروق را بهبود می بخشد.

به گزارش تکناک، در مطالعه‌ای که شامل 22 جفت دوقلو همسان بود، مشخص شد که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند سلامت قلب و عروق را در عرض تنها هشت هفته بهبود بخشد.

اگرچه در تحقیقات متعددی ثابت شده است که مصرف کمتر گوشت باعث بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود، مطالعات رژیم غذایی اغلب توسط عواملی مانند تفاوت‌های ژنتیکی، تربیت و انتخاب سبک زندگی با مشکل مواجه می‌شوند. با این حال، محققان به‌تازگی با مطالعه دوقلوهای همسان توانستند ژنتیک را کنترل کنند و سایر عوامل را محدود کنند، زیرا دوقلوها در یک خانواده بزرگ شده بودند و سبک زندگی مشابهی داشتند.

محققان این مطالعه که شامل دکتر کریستوفر گاردنر، پروفسور رنبورگ فارکهار و پروفسور رنبورگ فارکهار بودند،‌ گفتند: این مطالعه نه تنها روشی مبتکرانه برای اثبات اینکه گیاهخواری سالم‌تر از رژیم غذایی همه چیزخواری معمولی است، ارائه کرد، بلکه کار کردن با دوقلوها نیز جالب بود. آنها یکسان لباس می‌پوشیدند، یکسان صحبت می‌کردند و یک شوخی بین آنها ایجاد می‌شد که فقط اگر زمان زیادی را با کسی  بگذرانید، متوجه آن می‌شوید.

این مطالعه اخیراً در مجله JAMA Network Open منتشر شده است. گاردنر نویسنده ارشد این مطالعه است.

شرکت‌کنندگان دوقلو

این آزمایش که از ماه می تا ژوئیه 2022 انجام شد، شامل 22 جفت دوقلوی همسان و در مجموع 44 شرکت‌کننده بود. نویسندگان این مطالعه شرکت‌کنندگان سالم بدون بیماری قلبی عروقی را از فهرست دوقلوهای استانفورد که پایگاه داده‌ای از دوقلوهای همسان است که موافقت کرده‌اند در مطالعات تحقیقاتی شرکت کنند، انتخاب کردند و یک دوقلو از هر جفت را با رژیم غذایی گیاه‌خوار یا همه‌چیزخوار مطابقت دادند.

هر دو رژیم غذایی سالم، مملو از سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها و غلات کامل و فاقد قند و نشاسته تصفیه شده بودند. رژیم گیاهخواری کاملاً گیاهی بود و شامل گوشت یا محصولات حیوانی مانند تخم مرغ یا شیر نبود. رژیم غذایی همه چیزخوار شامل مرغ، ماهی، تخم مرغ، پنیر، لبنیات و سایر غذاهای حیوانی بود.

در طول چهار هفته اول، به شرکت‌کنندگان 21 وعده غذایی در هفته ارائه شد که شامل هفت وعده صبحانه، ناهار و شام بود. برای چهار هفته باقی مانده، شرکت‌کنندگان خودشان وعده‌های غذایی را آماده کردند.

در طی مطالعه یک متخصص تغذیه برای ارائه پیشنهادات و پاسخ به سوالات در مورد رژیم های غذایی در طول مدت مطالعه حاضر بود. با شرکت‌کنندگان در مورد رژیم غذایی آنها مصاحبه شد و محققان گزارشی از غذایی که می‌خوردند را ثبت کردند.

چهل و سه شرکت‌کننده این مطالعه را تکمیل کردند که به گفته گاردنر، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان یک رژیم غذایی سالم را در چهار هفته یاد گرفت.

گاردنر گفت: مطالعه ما از یک رژیم غذایی قابل تعمیم استفاده کرد که برای همه قابل دسترسی است، زیرا از 22 گیاهخوار، 21 نفر از این رژیم غذایی پیروی کردند. این امر نشان می‌دهد که هر کسی که رژیم گیاهخواری را انتخاب می‌کند، می‌تواند سلامت طولانی‌مدت خود را در دو ماه بهبود بخشد و بیشترین تغییر در ماه اول مشاهده می‌شود.

بهبود سلامت

محققان بیشترین بهبود را در طول چهار هفته اول تغییر رژیم مشاهده کردند. شرکت‌کنندگانی که رژیم گیاهخواری داشتند، میزان کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی (LDL-C)، انسولین و وزن بدنشان که همگی با بهبود سلامت قلبی عروقی مرتبط هستند، به طور قابل‌توجهی نسبت به شرکت‌کنندگان همه‌چیزخوار پایین‌تر بود.

در سه مقطع زمانی یعنی در ابتدای آزمایش، در چهار هفته و در هشت هفته، محققان شرکت‌کنندگان را وزن کردند و از آنها خون گرفتند. میانگین سطح پایه LDL-C برای گیاهخواران 110.7 میلی گرم در دسی لیتر و 118.5 میلی گرم در دسی لیتر برای شرکت کنندگان همه چیزخوار بود. در پایان مطالعه این میزان به 95.5 برای گیاهخواران و 116.1 برای همه چیزخواران کاهش یافت. سطح مطلوب LDL-C سالم کمتر از 100 است.

گاردنر گفت: از آنجایی که شرکت‌کنندگان قبلاً سطوح LDL-C سالمی داشتند، فضای کمتری برای بهبود وجود داشت و به نظر می‌رسید شرکت‌کنندگانی که سطح پایه بالاتری داشتند، تغییرات بیشتری را از خود نشان خواهند داد.

همچنین شرکت‌کنندگان گیاهخوار حدود 20 درصد کاهش انسولین ناشتا داشتند. انسولین بالاتر یک عامل خطرناک برای ابتلا به دیابت است. گیاهخواران به طور متوسط وزن بیشتری نسبت به همه‌چیز‌خواران از دست دادند.

گاردنر گفت: بر اساس این نتایج و فکر کردن به طول عمر، ما با پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی بیشتر سود می بریم.

طبق گفته گاردنر، شرکت‌کنندگان گیاهخوار(و تا حدودی همه چیزخواران) سه کار مهم را برای بهبود سلامت قلب و عروق انجام دادند و در آنها چربی‌های اشباع شده کاهش یافت، فیبر غذایی افزایش یافت و کاهش وزن رخ داد.

استعداد جهانی

گاردنر تأکید می‌کند که اگرچه بیشتر مردم احتمالاً گیاهخوار نخواهند شد، اما حرکت در جهت گیاهخوار شدن می‌تواند سلامت را بهبود بخشد. گاردنر گفت: گیاهخواری می‌تواند مزایای زیادی مانند افزایش باکتری‌های مفید روده و کاهش از دست دادن تلومر داشته باشد که پیری را در بدن کند می‌کند.

گاردنر که در 40 سال گذشته بیشتر گیاهخوار بوده است، می‌گوید: چیزی که مهم‌تر از گیاهخواری است این است که غذاهای گیاهی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.