تأثیر گرما بر بیماری‌های مختلف چیست؟

دمای بالا می‌تواند مشکلات افراد مبتلا به یک سری بیماری‌های خاص را بیشتر کند.به همین دلیل لازم است تا این بیماری ها را بشناسیم.

به گزارش تکناک، تابستان امسال شروع بسیار گرمی داشت، از جمله دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا و وقوع برخی از گرم‌ترین روزهای ثبت شده در تاریخ کره زمین.

با گرم شدن زمین، بار سلامتی به طور مساوی بین همه ساکنین کره زمین تقسیم نمی شود. عواملی مانند کشور محل زندگی، میزان پول فرد و بیماری های زمینه ای، همگی در سلامتی افراد نقش دارند.

در این مطلب نگاهی به برخی از بیماری ها، از بیماری های پوستی گرفته تا ناخوشی های روان، که می‌تواند با دمای بالا تشدید شود و کارهایی که می‌توانید در تابستان امسال برای محافظت از خود انجام دهید، می کنیم.

بیماری های تنفسی

افراد مبتلا به بیماری هایی که بر ریه ها یا راه های تنفسی آن ها تأثیر می گذارد، مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)، بیشتر تحت تأثیر گرما قرار می گیرند. اگر مشکل تنفسی دارید، به هشدارهای کیفیت هوا در منطقه خود توجه کنید و زمان بیرون بودن خود را در روزهای بسیار گرم در خارج از منزل محدود کنید.

راهکار پیشنهادی: اگر آسم دارید یا از اسپری استنشاقی استفاده می کنید، بهتر است همیشه اسپری تنفسی خود را همراه داشته باشید و اگر متوجه شدید علائم شما بدتر شده است، با پزشک خود مشورت کنید. به دستورالعمل‌های نگهداری اسپری استنشاقی خود دقت کنید و به هیچ عنوان آن را در هوای گرم ماشین خود رها نکنید.

بهتر است زمان خود را در روزهایی که هوا در گرم ترین حالت خود است، برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، اگر نیاز به انجام یک سری وظایف خاص دارید، سعی کنید صبح یا بعد از ظهر بیرون بروید.

مشکلات پوستی

تغییرات آب و هوایی می تواند باعث تشدید علائم در افراد مبتلا به اگزما و روزاسه شود. گرمای زیاد با کم آبی بدن، تعریق و نور خورشید بیشتر همراه است که همه اینها می توانند باعث تشدید بیماری های پوستی شوند. همچنین، افرادی که مستعد آکنه هستند ممکن است در تابستان به دلیل عرق و باکتری های موجود در آن، متوجه جوش های بیشتری شوند.

راهکار پیشنهادی: اگر اگزما دارید، این نکات را برای ماه های تابستان دنبال کنید:

  • برای آبرسانی به پوست (و کاهش احتمال التهاب پوست): دوش گرفتن را به یک بار در روز با آب ولرم محدود کنید و سعی کنید کمتر از 10 دقیقه دوش بگیرید. اگر کاری انجام می دهید که باعث تعریق شما می شود و نیاز به دوش مجدد دارید، سعی کنید با آب سرد دوش بگیرید.
  • در صورت امکان از صابون ها، شامپوها و حتی مواد شوینده بدون عطر استفاده کنید. عرق می تواند باعث حساسیت بیشتر افراد به عطر یا رنگ شود. (به علاوه، در مصرف صابون به طور کلی زیاده روی نکنید.)
  • لباس های گشاد بپوشید.

اگر مستعد آکنه هستید، پس از ورزش یا تعریق در گرما بیشتر دوش بگیرید و حتما خودتان را خشک کنید، زیرا تجمع باکتری ها و عرق می تواند همه افراد را مستعد ابتلا به جوش کند.

اگر مشکل پوستی دارید، به ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب خود توجه بیشتری داشته باشید. بهتر است از ضد آفتاب هایی که مواد معدنی دارند استفاده کنید.

دیابت

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، حدود 11 درصد از مردم ایالات متحده دیابت دارند و افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 بیش از دیگران گرما را احساس می کنند. دیابت می تواند عوارضی ایجاد کند که در نحوه عملکرد غدد عرق و در نتیجه توانایی بدن شما برای خنک کردن خود اختلال ایجاد می کند. دیابت همچنین می تواند باعث کم آبی بدن شما شود (کم آبی یکی از علائم بسیار رایج دیابت است که نباید نادیده گرفته شود)، و این مشکل رایج را در طول ماه های تابستان بدتر می کند. علاوه بر این، دمای بالا می تواند نحوه استفاده بدن از انسولین را تغییر دهد.

راهکار پیشنهادی: تا جایی که می توانید از آفتاب سوختگی خودداری کنید، زیرا آفتاب سوختگی می تواند قند خون شما را افزایش دهد. برای این کار در صورت امکان، از کرم ضد آفتاب، یک کلاه بزرگ و حتی لباس گشاد محافظ و در عین حال خنک استفاده کنید. حتی در ساحل هم پابرهنه نروید.

برای آبرسانی به بدن خود، سعی کنید از مصرف الکل یا کافئین در روزهای بسیار گرم اجتناب کنید یا آن را محدود کنید. اگر از انسولین استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را طبق دستورالعمل و به دور از دمای شدید (گرمای زیاد) نگهداری کنید، زیرا می تواند باعث از دست دادن کارایی آن شود.

یک نکته دیگر: دیابت بسیار شایع است. اگر هنوز برای آزمایش دیابت اقدام نکرده اید، اما نگران این هستید که ممکن است دیابت داشته باشید، بهتر است سریع تر این کار را انجام دهید.

بیماری قلبی و فشار خون بالا

گرم بودن می تواند فشار مضاعفی به قلب شما وارد کند، که اگر مبتلا به یک نوع بیماری قلبی عروقی هستید، می تواند مشکل ساز باشد. همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر در معرض بیماری های مرتبط با گرما یا گرمازدگی هستند.

راهکار پیشنهادی: سعی کنید مواردی را که بدن شما را هیجان زده می کند یا فشار خون شما را بالا می برد، مانند نوشیدن کافئین یا انجام هر کار شدید در هنگام گرما در بیرون، محدود کنید.

همچنین می‌توانید از میوه‌های تابستانی مانند سبزیجات تازه و ایجاد یک رژیم غذایی سالم‌تر برای قلب استفاده کنید.

مانند دیابت، از این ماه های گرم به عنوان بهانه ای برای کنترل فشار خون خود استفاده کنید. فشار خون بالا مشکل بسیار شایعی است و در واقع حدود نیمی از بزرگسالان ایالات متحده به آن مبتلا هستند.

بارداری

گرمای زیاد و همچنین آلودگی می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد و خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سایر پیامدهای غیر ایده آل را افزایش دهد.

راهکار پیشنهادی: اگر باردار هستید، اقداماتی را که به طور معمول انجام می دهید را در همین فصل هم انجام دهید تا خود و دمای داخلی بدن خود را خنک نگه دارید. برخی از این اقدامات مانند ماندن در خانه تا حد امکان در روزهای گرم و اطمینان از آبرسانی کافی به بدن در این زمینه موثر هستند. برای حفظ میزان تغذیه مناسب خود در گرما، سعی کنید وعده های غذایی کوچک و خنک بخورید.

بیماری های خود ایمنی

بیماری هایی که از سیستم ایمنی شروع می شود ممکن است در ماه های تابستان برای افراد تشدید شود. دمای بالا، اشعه ماوراء بنفش و رطوبت می تواند باعث ایجاد پاسخ ایمنی شود. لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، آرتروز و موارد دیگر ممکن است در اثر گرما تشدید شوند، خواه این اثرات در مفاصل (مانند آرتریت) یا سیستم عصبی (مانند ام اس) باشد.

راهکار پیشنهادی: انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس توصیه می‌کند همه کارهایی را که احتمالاً قبلاً انجام می دادید را در این فصل هم انجام دهید تا خنک بمانید، مانند ماندن در یک فضای دارای تهویه مطبوع. البته مراقب تغییرات ناگهانی دما باشید که ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد کند (یعنی رفتن از یک اتاق بسیار سرد دارای تهویه مطبوع به یک روز آفتابی 90 درجه).

اگر یک بیماری خودایمنی دارید که روی پوست تأثیر می گذارد مانند پسوریازیس، باید بدانید که هوای گرم به جای بهتر شدن، آن را بدتر می کند، می توان با رعایت نکات مراقبت از پوست برای افراد مبتلا به اگزما، مانند استفاده از صابون های ملایم و محدود کردن گرما، از تشدید آن جلوگیری کنید.

بیماری های روانی

گرمای شدید و تغییرات آب و هوایی از جهات مختلف بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد و بسیاری از بیماری های روانی بیشتر در افراد مبتلا به سایر بیماری‌ها یا افرادی که تحت تأثیر عواملی هستند که آنها را در برابر گرمای شدید آسیب‌پذیر می‌کنند، رخ می‌دهد. گرمای شدید می تواند باعث تحریک بیشتر افراد شود و علائم افسردگی را بدتر کند. برخی از افراد به طور واضح تری تحت تاثیر گرما قرار می گیرند، مانند افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که مشکلات بیشتری در تنظیم دمای بدن خود دارند. گرما همچنین می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد، که به طور مستقیم با وضعیت سلامت روان شما مرتبط است.

راهکار پیشنهادی: اگر علائم اضطراب یا افسردگی دارید، احساس ناامیدی می کنید یا احساسات ناخوشایند دیگری را تجربه می کنید، به روان درمانگر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.