تاثیر شگفت‌انگیز یک داروی آسم در کاهش آلرژی غذایی

به‌تازگی محققان تاثیر بی‌نظیر یک داروی آسم مرسوم به نام اومالیزوماب را بر روی آلرژی‌های غذایی کشف کرده‌اند.

به گزارش تکناک، داروی اومالیزوماب (Omalizumab ) که در حال حاضر برای درمان آسم استفاده می‌شود، خطر واکنش‌های خطرناک در افراد یک ساله و بالاتر با چندین آلرژی غذایی رایج از جمله بادام زمینی را به دنبال مواجهه تصادفی کاهش می‌دهد.

این دارو که اکنون توسط FDA تأیید شده است، اگرچه درمانی برای‌ آلرژی نیست، می‌تواند کیفیت زندگی مبتلایان به آلرژی غذایی را بهبود بخشد.

بروز آلرژی‌های غذایی در سراسر جهان طی دهه گذشته افزایش یافته است و تقریباً از هر 10 بزرگسال، یک نفر و از هر 12 کودک،‌ یک کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علت افزایش آلرژی ناشناخته است، اما چندین نظریه در این مورد ارائه شده است.

فرضیه بهداشت نشان می‌دهد که تأکید بیش از حد بر پاکیزگی باعث ایجاد حساسیت‌هایی شده است که وقتی به بچه‌ها اجازه داده می‌شد در خاک بازی کنند، دیده نمی‌شد. فرضیه قرار گرفتن در معرض آلرژن دوگانه معتقد است که ذرات غذایی که از طریق پوست آسیب دیده وارد بدن می شوند باعث تولید آنتی بادی می‌شوند، در حالی که مصرف خوراکی باعث تحمل می‌شود. این نظریه با این مشاهدات مطابقت دارد که اگزما که باعث خشکی، ترک خوردگی و خارش پوست می‌شود، عامل اصلی ایجاد آلرژی غذایی است.

از دیدگاه سیستم ایمنی، آلرژی‌های غذایی توسط آنتی بادی‌های ایمونوگلوبولین E (IgE) هدایت می‌شوند که آنها را از عدم تحمل لاکتوز یا بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری سلیاک متمایز می‌کند. برخلاف عدم تحمل یک ماده غذایی، آلرژی‌های غذایی ممکن است کشنده باشند. این وضعیت می‌تواند برای افراد مبتلا به آلرژی‌های غذایی متعدد، وخیم‌تر باشد، به‌ویژه وقتی به‌طور تصادفی در معرض آلرژن قرار می‌گیرند.

یک مطالعه جدید به سرپرستی محققان مرکز کودکان جان هاپکینز، اثربخشی یک داروی تزریقی را به‌منظور کاهش احتمال واکنش‌های کشنده در افراد مبتلا به آلرژی به بادام‌زمینی و سایر غذاها بررسی کرده است، زیرا در تحقیقات بسیاری مشخص شده است که افراد به تدریج مصرف غذاهایی که به آنها حساسیت دارند را افزایش می‌دهند.

رابرت وود، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: زندگی روزمره بیماران مبتلا به آلرژی غذایی با ترس از قرار گرفتن تصادفی در معرض آلرژن‌های غذایی همراه است. یافته‌های ما این پتانسیل را دارد که برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی بسیار معنی‌دار و حتی تغییر دهنده زندگی آنها باشد.

اومالیزوماب با اتصال به آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE) از واکنش آلرژیک جلوگیری می کند.

محققان 180 شرکت کننده یک تا 55 ساله را که به بادام زمینی و حداقل دو غذای مشخص شده آزمایشی دیگر حساسیت داشتند، انتخاب کردند که این غذاها شامل بادام هندی، شیر، تخم مرغ، گردو، گندم و فندق بودند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به‌مدت 16 تا 20 هفته، هر دو تا چهار هفته یک‌بار اومالیزوماب یا یک دارونما تزریقی زیر پوستی مصرف کردند. دوز دارو بر اساس وزن و میزان IgE بود. همه شرکت‌کنندگان به جز سه نفر، 17 سال یا کمتر داشتند.

اومالیزوماب (که به نام Xolair فروخته می شود) در سال 2003 توسط FDA برای درمان آسم آلرژیک پایدار متوسط ​​تا شدید تأیید شد. این دارو با اتصال به IgE عمل می‌کند و مانع از اتصال آنتی بادی‌ها به سلول‌های ایمنی مانند ماست سل‌ها می‌شود که هیستامین آزاد می‌کنند و باعث واکنش آلرژیک می‌شوند.

پس از 16 هفته، 66.9 درصد از افرادی که تحت درمان با اومالیزوماب قرار گرفتند، به نقطه پایانی اولیه دست یافتند و بدن آنها 600 میلی گرم یا بیشتر پروتئین بادام زمینی (برابر با حدود 2.5 بادام زمینی) را بدون علائم آلرژی متوسط ​​تا شدید تحمل کرد. این میزان در افرادی که دارونما مصرف کردند، 6.8 درصد بود.

وود گفت: اکثر شرکت کنندگان 4000 میلی‌گرم پروتئین بادام زمینی را نیز تحمل کردند که معادل حدود 15 بادام زمینی است.

تقریباً 50٪ از شرکت‌کنندگان توانستند دوز 6044 میلی گرم پروتئین بادام زمینی را پس از درمان با اومالیزوماب مصرف کنند که معادل حدود 25 بادام زمینی است. تحمل سایر غذاها نیز در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف می‌کردند، به ترتیب زیر افزایش یافت:

41 درصد در مقابل 3 درصد برای بادام هندی، 66 درصد در مقابل 10 درصد برای شیر، و 68 درصد در مقابل 0 درصد برای تخم مرغ. حدود 69٪ از شرکت کنندگان دوز 1044 میلی گرم از دو ماده‌ی غذایی را تحمل کردند و حدود 47٪ سه ماده‌ی غذایی را تحمل کردند.

وود گفت: این یافته‌ها بسیار منحصر به‌فرد هستد زیرا ما کشف کردیم که اومالیزوماب برای هفت نئع آلرژن غذایی مختلف موثر است.

60 شرکت‌کننده اول مطالعه، برای ارزیابی اثرات طولانی‌مدت دارو، به مرحله تمدید 24 هفته‌ای این آزمایش رفتند. محققان به این نتیجه رسیدند که آستانه واکنش آلرژی اکثر شرکت‌کنندگان با ادامه مصرف اومالیزوماب در این دوره، ثابت یا افزایش یافته است. این دارو به غیر از واکنش‌های بیشتر در محل تزریق در گروهی که اومالیزوماب مصرف می‌کردند، بی‌خطر است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که در حالی که یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که اومالیزوماب بی‌خطر و مؤثر است، تغییرات قابل‌توجهی در پاسخ‌ها در میان شرکت‌کنندگان وجود داشت. در واقع 14٪ از شرکت‌کنندگان نمی‌توانستند حتی 30 میلی‌گرم پروتئین بادام زمینی را تحمل کنند. نمونه مورد مطالعه نیز عمدتا سفیدپوست و غیر اسپانیایی بود، به این معنی که نتایج از نظر تعمیم محدود هستند. مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی دارو در جمعیت های مختلف مورد نیاز است.

با این وجود و بر اساس یافته‌های این مطالعه، در اواسط دی ماه، FDA استفاده از اومالیزوماب را برای آلرژی غذایی با واسطه IgE در بزرگسالان و کودکان یکساله و بالاتر به‌منظور کاهش واکنش‌های آلرژیک از جمله آنافیلاکسی که ممکن است با قرار گرفتن در معرض تصادفی یک یا چند غذا رخ دهد، تایید کرد.

کلی استون، دستیار مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی FDA گفت: این استفاده جدید تأیید شده برای اومالیزوماب یک گزینه درمانی برای کاهش خطر واکنش‌های آلرژیک مضر در میان بیماران خاص مبتلا به آلرژی غذایی با واسطه IgE ارائه می‌دهد. اگرچه این دارو آلرژی‌های غذایی را از بین نمی‌برد یا به بیماران اجازه نمی‌دهد آزادانه آلرژن‌های غذایی را مصرف کنند، در صورت مواجهه تصادفی، استفاده مکرر از آن به کاهش اثرات آلرژیک کمک می‌کند.

این مطالعه در مجله New England Journal of Medicine منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.