Cavorite X5 یک طراحی جذاب تاکسی هوایی eVTOL است که میتواند پوشش بالهای خود را از هم جدا کند تا فنهای صعود عمودی خود را نمایان کند، یا آنها را برای پروازهای کروز دوربرد با سرعت بالا ببندد.
به گزارش تکناک، شرکت Horizon اکنون پرواز آزمایشی نمونه اولیه خود را آغاز کرده است.
به لطف طراحی کم کشش و فن های بالابر سرپوشیده، Cavorite X5 توانایی حمل چهار مسافر و یک خلبان را با سرعت قابل توجه 280 مایل در ساعت (450 کیلومتر در ساعت) دارد که آن را به یکی از سریع ترین طرح های تاکسی هوایی موجود تبدیل می کند.
سامانه تولید و انتقال نیروی هیبریدی بنزینی/الکتریکی آن نیز ارقام قابل توجه برد را تضمین می کندبه نحوی که تا 310 مایل (500 کیلومتر) با ذخایر اضطراری سوخت دست نخورده می تواند پرواز کند.
10 فن بالابر مجرای آن قطر نسبتاً کوچکی دارند، با این وجود با سرعت زیاد میچرخند و قدرت زیادی را تولید می کنند. این دستگاه مانند لیلیوم جتی که در حال پرواز کزدن است می درخشد و مانند یک هواپیمای هیبریدی-الکتریکی کارآمد عمل می کند. بنابراین به احتمال زیاد جایگاه خود را در سفرهای دورتر به جای انجام وظایف بین شهری پیدا خواهد کرد.
نمونه اولیه Cavorite X5 که اکنون در حال پرواز آزمایشی است، در مقیاس 50درصد ساخته شده است. همه چیز کمی عقب تر از برنامه است. براندون رابینسون، بنیانگذار Horizon، جولای گذشته به ما گفت که این شرکت قصد دارد تا پایان ماه آگوست، دستگاه را از حالت پرواز با مهار خارج کند و تا دسامبر در حالت شناوری و کروز مورد آزمایش قرار گیرد.
با این حال، در این مرحله، این شرکت اعلام کرده است که تستهای اولیه پرواز با مهار به پایان رسیده است و تاکسی هوایی Cavorite X5 به زودی آزمایش انتقال پیچیده آیرودینامیکی خود را بین حالتهای شناور و کروز در تونل باد ACE Climactic در نزدیکی تورنتو آغاز خواهد کرد.
همانطور که این آزمایش ها ادامه دارد، Horizon باید مقدار زیادی پول نقد جمع کند تا نسخه کاملی از این دستگاه حیرت آور ساخته شده تا در فرآیند طاقت فرسای گواهینامه FAA قرار گیرد.
رابینسون سال گذشته به ما گفت که او آماده فروش یک نسخه خصوصی (احتمالاً تک صندلی) است که می تواند به عنوان یک هواپیمای آزمایشی ثبت شود. همچنین امکان دارد در حالی که منتظر صدور گواهینامه پرواز است آن را برای مصارف نظامی توسعه دهد.