تحریک حسی علائم بیماری آلزایمر را کاهش می دهد

محققان موسسه MIT متوجه شدند که تحریک حسی ریتم های مغز با فرکانس گامای 40 هرتز می تواند آسیب و علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

به گزارش تکناک، این مطالعه که با استناد بر روی مطالعات قبلی مربوط به نور و صدا انجام شد، نشان داد که قرار گرفتن به صورت روزانه در معرض ارتعاشات 40 هرتز، سلامت مغز و عملکرد حرکتی موش ها را بهبود می بخشد و نشانگرهای کلیدی بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. این تحقیق بر پتانسیل تحریک فرکانس گاما به عنوان یک رویکرد درمانی جدید برای بیماری آلزایمر تاکید می کند.

شواهدی مبنی بر اینکه تحریک حسی غیرتهاجمی ریتم‌های مغز با فرکانس گامای 40 هرتز می‌تواند پاتولوژی و علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد، که قبلاً با نور و صدا توسط گروه‌های تحقیقاتی متعددی در موش‌ها و انسان‌ها نشان داده شده بود، اکنون به تحریک لمسی نیز گسترش یافته است.

یک مطالعه جدید توسط دانشمندان موسسه MIT نشان می‌دهد که موش‌های مبتلا به آلزایمر که به مدت چندین هفته در معرض ارتعاش 40 هرتز به مدت یک ساعت در روز قرار گرفتند، در مقایسه با وش های تحت کنترل درمان نشده، سلامت مغز و عملکرد حرکتی در آنها به میزان قابل توجهی بهبود یافت.

گروه تحقیقاتی موسسه MIT اولین گروهی نیست که نشان می‌دهد تحریک لمسی فرکانس گاما می‌تواند بر فعالیت مغز تأثیر بگذارد و عملکرد حرکتی را بهبود بخشد، اما اولین گروهی است که نشان می‌دهند این تحریک می‌تواند میزان پروتئین دخیل در آلزایمر به نام فسفریله تاو را کاهش دهد، مانع از دست رفتن نورون‌ها شود، از دست دادن اتصالات مدار سیناپسی و آسیب به DNA عصب را نیز کاهش دهد.

digikala

لي هيوي تساي نویسنده مسئول این مطالعه گفت: این آزمایش روش حسی را نشان می‌دهد که می‌توانیم از آن برای افزایش قدرت گاما در مغز استفاده کنیم. ما بسیار هیجان‌زده هستیم که می‌بینیم تحریک لمسی 40 هرتزی برای توانایی‌های حرکتی مفید است. حالا جالب است که ببینیم آیا تحریک لمسی می تواند برای افراد مبتلا به اختلال در عملکرد حرکتی هم مفید باشد یا خیر.

در یک سری آزمایش ها که از سال 2016 شروع شد، نشان داده شد که سوسو زدن نور و یا کلیک صدا در 40 هرتز (فناوری به نام GENUS برای جذب گاما با استفاده از محرک‌های حسی)، میزان پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو را کاهش می‌دهد ، از مرگ نورون ها جلوگیری می کند و سیناپس ها را حفظ می کند و حتی یادگیری و حافظه را در انواع موش های مبتلا به بیماری آلزایمر، تقویت می کند.

اخیراً در مطالعات بالینی آزمایشی، نشان داده است که تحریک نور و صدا با فرکانس 40 هرتز، ایمن است، فعالیت مغز و اتصالات عصبی را با موفقیت افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد که مزایای بالینی قابل توجهی در گروه کوچکی از داوطلبان انسانی مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل اولیه ایجاد می‌کند. گفتنی است که گروه‌های تحقیقاتی دیگر، مزایای سلامتی تحریک حسی 40 هرتز را تکرار و تأیید کرده‌اند و یک شرکت به نامCognito Therapeutics، آزمایش‌های بالینی مرحله سوم تحریک نور و صدا را به عنوان درمان آلزایمر راه‌اندازی کرده است.

مطالعه جدید آزمایش کرد که آیا تحریک لمسی 40 هرتزی در کل بدن مزایای موثری را در دو مدل موشی که معمولاً مورد استفاده از تخریب عصبی آلزایمر استفاده می شود، موش Tau P301S که آسیب شناسی تاو بیماری را خلاصه می کند و موش CK-p25، که از دست دادن سیناپس را خلاصه می کند، ایجاد کرد یا خیر. آسیب DNA در بیماری های انسانی دیده می شود. این تیم تجزیه و تحلیل های خود را در دو ناحیه از مغز متمرکز کردند: قشر اولیه حسی تنی (SSp)، که در آن احساسات لامسه پردازش می شود، و قشر حرکتی اولیه (MOp)، جایی که مغز دستورات حرکتی را برای بدن تولید می کند.

نویسندگان نتیجه گرفتند مطالعه فعلی، همراه با مطالعات قبلی ما با استفاده از GENUS دیداری یا شنوایی، امکان استفاده از تحریک حسی غیرتهاجمی را به عنوان یک استراتژی درمانی جدید برای بهبود آسیب‌شناسی و بهبود عملکرد رفتاری در بیماری‌های تخریب کننده سیستم عصبی نشان می‌دهد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.